Zahuktalu elektifikaciju nije lako tek tako zaustaviti, niti prekinuti, što je slučaj i sa vozilima sa SUS motorima, pa su proizvođači koji žive od prodaje automobila prinuđeni da ponudu sve više usklađuju sa potražnjom
Trend preispitivanja i promena planova za uvođenje sve većeg broja električnih automobila u proizvodnju, i postepenog smanjivanja proizvodnje vozila na fosilna goriva sve do njihovog potpunog ukidanja, ove godine je zahvatio sve veći broj glavnih svetskih proizvođača.
Volkswagen, koji je možda i najdalje otišao u elektrifikaciji i najavljivao značajne planove za svoju elektičnu ID. gamu, suočen sa izazovima u sprovođenju ambicioznih planova, objavio je da će nastaviti da proizvodi vozila na fosilna goriva i prilagoditi svoj pristup, odnosno brzinu prelaska na električna vozila, zahtevima tržišta.
Velike planove za elektrifikaciju najavljivao je i BMW, koji u ponudi ima nekoliko elektirčnih modela, ali iz Minhena u poslednje vreme sve više ističu da će i dalje nastaviti da proizvode vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS).
Ford nastavlja da ulaže značajna sredstva u električne automobile, ali je u poslednje napravio promene u ranije najavljenoj strategiji istovremeno smanjivši proizvodnju određenih električnih modela zbog slabijih prodaje. Slične korake preduzeo je i General Motors.
Japanska Toyota, koja je svetu podarila tehnologiju savremenog hibridnog pogona, od početka je bila skeptična po pitanju planova za elektrifikaciju mobilnosti na globalnom planu, oročenu na 2030. ili 2035. godinu. Ta kompanija nije ni imala jasno definisan plan za potpuni prelazak na baterijski pogon. Iako je počela da proizvodi električne modele, razlog je delom i to što, osim hibrida, dosta ulaže i u razvoj tehnologije gorivnih ćelija na vodonik.
Novi strateški cilj
Poslednji koji je baš ove nedelje krenuo tim putem je Volvo. Švedski proizvođač je odustao od zacrtanog cilja da do kraja 2030. godine prestane da proizvodi automobile sa SUS motorima i potpuno se preorjentiše na električna vozila.
Sve slabija potražnja za elektromobilima navela je čuvenu švedsku kompaniju, koja od 2010. posluje kao nezavisna kompanija u vlasništvu kineskog Geely-ja, da definiše svoj novi strateški cilj koji, kako prenosi Bloombeg, podrazumeva da će 2030. godine plug-in hibridi i električna vozila na baterije (BEV) činiti 90 odsto njene proizvodnje i prodaje.
Preostalih 10 odsto činiće vozila sa blagim hibridnim pogonom, koja dominanto pokreću motore sa unutrašnjim sagorevanjem, koji dobijaju hibridnu "dopunu" manjih i slabijih elektromotora nego što je to kod klasičnih hibrida slučaj.
Ipak, novi plan neće uticati na postojeća ulaganja kompanije u razvoj novih električnih vozila i pogona, pogotovo kada se u obzir uzme ambiciozni pristup Volvoove električne podružnice, kompanije Polestar.
Era hibrida dolazi
Talas smanjenja protražnje za električnim automobilima širi se (pretežno) zapadom i severom Evrope nakon što je više zmalja potpuno ukinulo ili osetno snizilo subvencije za kupovinu električnih vozila.
Među prvima je kao posledicu toga, svoje ambiciozne planove za proizvodnju elektromobila revidirao Mercedes-Benz.
U sklopu nove strategije štednje, Volkswagen je čak razmišljao i o zatvaranju određenih fabričkih pogona za proizvodnju elektromobila i otpuštanju radnika, zbog smanjenja troškova, ali se od toga, kako navodi Bild, na kraju odustalo.
Velike kompanije žive od prodaje automobila, pa je logično što se odriču onoga što im na kraći rok povećava troškove i stvara gubitke. Biće svakako zanimljivo pratiti razvoj ove priče, pošto zahuktalu elektifikaciju nije lako tek tako zaustaviti niti prekinuti, što je sve više slučaj i sa vozilima sa SUS motorima.
Zato se čini da će narednih godina sve više dominirati hibridi, na šta aktuelni prodajni trendovi sve više upućuju.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.