Neki brendovi automobila poznati su po ukupnom kvalitetu i pouzdanosti svojih vozila, ali se izdvajaju i po svojim veoma izdržljivim motorima, ali tu ima i onih koji znaju da iznenade
Svi vitalni delovi automobila, sistemi i komponente gotovo su podjednako važne za njegovo pravilno funkcionisanje. Ipak, uprkos velikom broju elemenata koji čine jedno motorno vozilo, motor je srce svakog automobila i njihove performanse ponajviše zavise od njihovog pogonskog agregata.
Broj proizvođača automobila na svetu nije mali, ali pojedniji veliki brendovi poznati su ne samo po ukupnom kvalitetu i pouzdanosti svojih automobila, već i po svojim veoma izdržljivim motorima.
Toyota
Ne postaje se tak tako najprodavaniji i najpouzdaniji automobilski brend na svetu, a da kupcima ne nudite sjajne, izdržljive i u eksploataciji pouzdane motore, koji konstantno dobro rade. Uz to, gotovo nijedna lista koja automobile rangira po kvalitetu i pouzdanosti ne može da prođe bez Toyote na nekom od mesta pri vrhu.
Čuveni japanski proizvođač je, tokom godina, u svojim modelima predstavio više izdržljivih i otpornih motora koji su vozačima gotovo uvek pružali na stotine hiljada kilometara uživanja u vožnji. A pored generalne pouzdanosti svojih agregata, Toyota je poznata i po proizvodnji nekih od najizdržljivijih automoblskih motora u istoriji, kojima je takođe opreman i njen luksuzni podbrend Lexus.
Jedan od takvih je motor pod oznakom 2GR-FSE, deo GR familije agregata, koji japanske četvorotočkaše pokreće već dve decenije, odnosno od njenog debija 2004. godine. Reč je o veoma robusnom i tehnološko konstantno unapređivanom V6 agregatu zapremine 3,5 litra, koji pokreće veći broj Toyota i Lexus modela, kao i britanski sportski model Lotus Evora.
Mercedes-Benz
I pored toga što savremeniji Mercedes-Benz motori možda baš i nemaju identičnu reputaciju kao njihovi prethodnici od nekoliko decenija ranije, slavna nemačka marka poznata je po agregatima koji su tokom 20. veka bili prilično "otporni na metke".
Kao ilustraciju te tvrdnje, na YouTube-u je moguće naći više videa u kojima starije "mečke" iz '80-ih i '90-ih (najčešće W123 i W124 modeli), i posle više godina ili decenija stajanja, pale iz prve nakon zamene ulja i dosipanja goriva.
Iako bi danas bio smatran prilično neracionalnim izborom, jedan upravo takav motor – "najozloglašeniji" po svojoj neuništivosti – je veliki V8 pod oznakom M116, proizvođen između 1969. i 1991. godine, u nekoliko vezija u rasponu od 3,5 do 4,2 litra. Pokretao je limuzine W116 i W126, preteče današnje S klase, kao i sportski kupe R107 i kabriolet C107.
Naravno, treba pomenuti i nadaleko čuvenu robusnost i izdržljivost Mercedesovih dizelaša, koju najbolje ilustruje primer solunskog taksiste Grigoriosa Sakinidisa, koji je svojim Mercedesom 240D (model W115 poznat kao "minika") iz 1976. godine, između 1981. i 2004, za 23 godine prevalio neverovatnih 4,6 miliona kilometara! Ova ozbiljni dugoprugaš je te 2004. završio u muzeju fabrike u Štutgartu, a grčki taksista za uzvrat na poklon dobio novi Mercedes-Benz C200 CDI.
Honda
Još jedna japanska marka dobro je poznata po svojim "mrcinama" od motora. Honda je decenijama unazad izgradila više nego solidnu reputaciju zahvaljujući agregatima sposobnim da prevale na desetine hiljada kilometre bez ikakve veće intervencije osim redovnog održavanja.
Tokom prosečnog životnog veka Hondini automobili su u stanju da prevale preko 300.000 kilometara, ali je bilo i modela koji su u tom pogledu nadmašili čak i najluđa očekivanja vlasnika. Primena Hondine VTEC tehnologija elektronske kontrole rada ventila unapredila je i poboljšala performanse širokog spektra četvorocilindarskih i šestocilindarskih motora, i iznedrila K seriju, jednu od najpoznatijih porodica Hondinih agregata.
Ipak, bez obzira na to da li neku Hondu pokreće motor K serije (koju koriste modeli Civic i CR-V) ili možda J35 i H22A (poznati iz Honde Accord), vrhunsku pouzdanost i izdržljivost su njihova glavna odlika.
To važi i za agregate visokih performansi kakav je K20C1 zapremine dva litra sa 320 "konja" snage, koji pokreće sportske modele kao što je Civic Type R. Magazin HotCars je taj "četvorocilindarski dijamant" proglasio za najpouzdaniji motor sa turbo punjenjem ikada proizveden.
Ford
Ford ima zaista dugu tradiciju kada je o proizvodnji motora reč. Tokom svoje 120 godina duge istorije američka kompanija je konstruisala prilično spektar agregata, pa se može reći da zna ponešto o tome kako da ih učini izdržljivim.
A kako su veći deo celokupne automobilske istorije američki motori bili mnogo veći i snažniji od evropskih, to se najizdržljivijima smatraju V8 agregati serije 385 koji su preko tri decenije pokretali automobile, kamione i kombije, koji su sa njima prelazili na stotine hiljada milja. Fordovi motori su, tokom svoje istorije, bar na američkom kontinentu, bili sinonim za performanse, pouzdanost i dugovečnost, pa su često premašivali predviđanja o pređenoj kilometraži vozila.
A dok elektomobilnost uzima sve više maha, tu tradiciju još uvek nastavljaju izdržljivi 5.0 Coyote V8 i 3.5 V6 EcoBoost motori, koji svojom pouzdanošću krče put za nove tehnologije motora kako sa unutrašnjim sagorevanjem, tako i za hibride i električna vozila.
Volvo
Švedski Volvo je generalno poznat po čvrstini i snazi svojih modela, pa je zato decenijama predmet šala koje kažu da je poslednja stvar koju želite da se desi, je da se zaletite u jedan.
Kako i sam, osim automobila i kamiona, i motora za iste, proizvodi agregate i za čamce i brodove, Volvo je definitivno iskusan u na ovom polju. A u nizu izdržljivih agregata, poslednjih decenija se ističe D5, cenjeni redni dizelaš sa pet cilindara.
Ipak, verovatno najrobusniji Volvo agregat je B21, poznat iz modela 245 GL, legendarnog velikog karavana iz '70-ih i '80-ih. U istoriji švedske kompanije ostalo je zabeleženo da su dva takva motora prevalila po više do 600.000, a jedan impresivnih 998.000 kilometara. Agregati su tri puta menjani u jednom automobilu koje tako prevalio gotovo 2.300.000 kilometara.
Hyundai
Iako bi to možda malo ko očekivao od kompanije koja je na globalnom prisutna tek nekih tridesetak godina, Hyundai je očigledno naporno radio kako bi izgradio reputaciju pouzdanosti svojih vozila. A zahvaljujući svojim Gamma i Nu motorima, korejski brend je izgleda postigao svoj cilj.
Prvi, poznat iz modela Hyundai Elantra i Kia Cerato, koji se koristi i u više modela sestrinske kompanije Kia, uspeo je da u jednoj Elantri iz 2013 pređe čak 1.600.000 kilometara. Automobil korišćen kao vozilo za dostavu prelazio je oko 320.000 kilometara godišnje, što je zaista impresivan podvig za jednog benzinskog četvorocilindraša zapremine 1,8 litara.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.