Google uvodi novi set alata koji omogućava Chrome-u da sam prati šta korisnik radi na mreži, a da pritom njegovi podaci o tome ostaju na samom uređaju
Google će od 4. januara nove 2024. godine početi akciju "uništavanja" internet kolačića (cookies), tokom koje će oni biti blokirani za 1 odsto korisnika internet pregledača Google Chrome, što je ukupno oko 30 miliona ljudi.
To je prvi veliki korak projekta "Privacy Sandbox", koji Google počinje da sprovodi sa ciljem da kolačiće zameni drugom vrstom praćenja aktivnosti korisnika, za koju tvrdi da je bolja za njihovu privatnost.
U poslednjih 30 godina, internet sajtovi i tehnološke kompanije koriste takozvane "kolačiće treće strane" (third-party cookies) kao osnovni način praćenja onlajn aktivnosti korisnika i potrošača. To je ono kada kupite nove cipele preko nekog sajta, pa vas narednih nedelja sajtovi i društvene mreže zasipaju reklamama za te iste ili generalno cipele (proizvode) istog proizvođača.
Kolačići omogućavaju sajtovima, u partnerstvu sa brojnim kompanijama među kojima je i Google, da "vode računa" o svemu što radimo kada smo na internetu. To je dobro za kompanije, ali je loše za privatnost korisnika jer podrazumeva da su oni koji na taj način mogu da prate istoriju njihove pretrage veoma brojni.
Umesto kolačića, Google uvodi novi set alata koji omogućava da Chrome sam prati šta korisnik radi na mreži. Razlika je u tome što podaci sada ostaju na uređaju, a pregledač ih razvrstava u različite kategorije, odnosno "Teme oglasa" (Ad Topics) kako ih Google naziva.
Sajtovi mogu da pitaju Chrome koje kategorije vi najčešće koristite, ali neće moći tačno da otkriju ko ste. Barem ne koristeći kolačiće (ali postoje druge manje popularne tehnike). Da ne shvatite pogrešno, Chrome će vas i dalje pratiti, i to na način na koji pregledači kao što su Firefox i Safari to ne rade.
Većina ljudi, međutim, ne menja internet pregledače koje koristi, pa ako ništa drugo, bar će nova verzija Chrome-a svakako biti korak napred ka većoj privatnosti, jer otkriva manje informacija o korisnicima i onome što su radili na internetu.
Iz Google-a poručuju da je ovo jedna od najvećih promena u načinu na koji Internet funkcioniše, u vreme kada se ljudi, više nego ikada ranije, oslanjaju na besplatne usluge i sadržaj koji im internet nudi, piše Gizmodo. Tvrde da je cilj Privacy Sandbox-a da očuva privatnost aktivnosti korisnika na besplatnom i otvorenom Internetu, što podržava širu misiju kompanije Google da informacije dostupne i korisne svima.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.