DA LI JE GOOGLE ZAISTA ISKREN KADA GUGLAMO: Koliko reklame zaista imaju uticaja na rezultate pretrage  | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

DA LI JE GOOGLE ZAISTA ISKREN KADA GUGLAMO: Koliko reklame zaista imaju uticaja na rezultate pretrage 

Najveći izvor prihoda kompanije Google (preko 80%) je od reklama. Znate li koliko one zaista utiču na rezultate koje dobijamo kada nešto guglamo?

  Izvor: SmartLife/EFF

Kao što kod nas svi znaju na šta mislite kada kažete “KiKi bombone”, “BMX” ili “Vegeta”, tako je i globalni izraz “Guglanje” postao sinonim za pretragu Internet sadržaja. A zbog čega i ne bi kada oko 85% svih globalnih pretraga prođe kroz Google?

Konkurencija kao što su bili Yahoo, MSN Search i AltaVista (za starije) nestala je u senci velikog Google pretraživača koji se nesporno pokazao superiornim u skoro svim sferama. Od alternativa, ukoliko vas mrzi da promenite Edge pregledač imate Bing, i DuckDuckGo, uglavnom ako nešto krijete, ili ste paranoični.

Koliko je rizično kada postanete zavisni od Google?

Treba li da vas podsetimo da skoro dve trećine korisnika na svetu koristi Google Chrome, kao i da Google Ads čine trećinu svih digitalnih oglasa na svetu? Da li vam kombinacija najpopularnijeg pretraživača na svetu, browsera na svetu i servisa za oglašavanje na svetu zvuči zabrinjavajuće? Ah, da, ne zaboravite Android telefone... Da li vam je sada jasno zbog čega je Google sada u centru pažnje sudova širom sveta zbog monopolskog položaja?

Koliko su rezultati guglanja iskreni?

Ako za trenutak zanemarite komercijalne interese, da li Google zaista prikazuje realne rezultate kada nešto guglamo? Ako čak 80% prihoda kompanije Alphabet (u čijem je vlasništvu Google) dolazi od oglašavanja, jasno je da postoji značajna komercijalna prednost u prodaji oglasa dok u istom trenutku praktično imate kontrolu nad rezultatima skoro svih pretraga na svetu.

Prema nekolicini studija sprovedenih online, internet korisnici sve manje i manje žele da skroluju stranu sa rezultatima kada nešto traže, ili pređu dalje od prvog ekrana. Ovo čini vrh strane sa rezultatima najbitnijom.

Možda će vas zanimati

U prostom primeru pretrage ispod pogledajte rezultate pretrage sa tri različita pretraživača: Google, Bing i DuckDuckGo za izraz “nike patike”. Google servira tri oglasa, pa onda prva dva rezultata koja se već nalaze među oglašivačima. Bing pokazuje jednog od ta dva na poslednjem mestu, dok DuckDuckGo prikazuje jedan oglas, slike i onda rezultate, sa još jednim oglasom na desnoj strani.

Ukoliko ste u nekoj zemlji, gde BDP nije ovako jadan kao u Srbiji, velika je šansa da će oglasi biti toliko agresivni da ćete morati ozbiljno da skrolujete dok ne stignete do prvih rezultata na stranu Google pretrage.

Iako će Google reći da su rezultati i dalje korisni i štede vam vreme, dizajn stranice izgleda postaje sve više okrenut ka oglašivačima, a ne krajnjim korisnicima, uostalom ipak oni plaćaju onih 80% od kojih Google generiše svoje prihode.

YouTube

Preko dve milijarde koriste Google servis YouTube svakog meseca (i ovde mislimo samo na logovane korisnike), pa nije čudno što se upravo YouTube smatra najvećom platformom za online oglašavanje. Složićete se da je YouTube za video pretragu ono što je Google za opšte pretraživanje.

Možda će vas zanimati

Ovde se Google poslužio onom starom: “Kreiraj potrebu, pa onda ponudi rešenje”. Kada je većine korisnika već bila navučena na YouTube, Google je počeo da ubacuje reklame, svakim danom sve agresivnije, a onda i da vam nudi mesečnu pretplatu za premijum servis bez reklama.

  Izvor: SMARTLife / Unsplash/ Pawel Czerwinski

Izgleda da je broj premijum korisnika toliko mali da su reklame postale sve češće i duže, da Google polako, ali sigurno počinje da gubi kontrolu. Stoga ne čudi što Android korisnici u sve većoj meri prelaze na YouTube Vanced, verziju YouTube servisa bez reklama.

Evolucija pretraga

Kompleksnost i očekivanja od pretraživača sve su veća svakog dana, prateći rastuće potrebe i zavisnost od tehnologija. Na primer ako neko ukuca “Šta da vidim u Grdeličkoj klisuri?” Google će vam ponuditi nekoliko rezultata, ali da biste dobili rezultate koje ste hteli treba ipak da posetite nekoliko sajtova koje vam je Google servirao.

Google želi da sve ove informacije spoji i odmah ih prezentuje korisniku. Pretraživač sada koristi sofisticirani softver BERT za “prirodnu obradu jezika”, koji je razvijen 2018. godine kako bi identifikovao nameru iza pretrage umesto pretrage reči koje ste ukucali.

BERT će uskoro biti zamenjen sa MUM (Multitask Unified Model) softverom, koji pokušava da ide korak dalje i razume kontekst pretrage, kako bi obezbedio bolje rezultate. Google tvrdi da je MUM 1000 puta moćniji nego BERT, i da će obezbediti rezultate koje korisnik traži bez direktnog odgovora.

Google MUM
Izvor: YouTube / Checkout Tech

Da li smo Google zavisnici?

S obzirom na udeo tržišta koji Google drži i uticaja na naše svakodnevne živote, prosto je nemoguće da u ovom trenutku nađemo odgovarajuću alternativu. Iako ne deluje tako, Microsoft je krenuo u ofanzivu sa Edge pregledačem i Bing kao podrazumevanim pretraživačem.

Pored Bing, DuckDuckGo kaže da nikad neće prikazivati reklame i da im je privatnost korisnika najbitnija, što je izgleda zaintrigiralo korisnike, pa popularnost ovog pretraživača raste iz dana u dan.

Pored pretraživača Google pokriva i druge oblasti kao što su veštačka inteligencija, briga o zdravlju, autonomna vozila, cloud servise, uređaje i još mnogo toga. Čak i da se odmaknemo od Google pretrage, već vidimo ogroman broj drugih Google servisa koji nas okružuju i koji postaju sve popularniji...

Anketa

Koji pretraživač najčešće koristite?

  • Google naravno

    76.19% (32)

  • DuckDuckGo

    11.9% (5)

  • Znam sve sajtove napamet

    7.14% (3)

  • Pitam komšiju

    4.76% (2)

  • Bing

    0% (0)

  • Ne pretražujem Internet

    0% (0)

Koji pretraživač najčešće koristite?

Rezultati

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Pročitajte i ovo

Tagovi

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA