KAKO DA SE ZAŠTITIMO OD PREVARANATA NA INTERNETU: Jedna stvar je signal za uzbunu, naročito ako KUPUJETE online | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

KAKO DA SE ZAŠTITIMO OD PREVARANATA NA INTERNETU: Jedna stvar je signal za uzbunu, naročito ako KUPUJETE online

Srpski IT stručnjak za bezbednost ističe da su ovakvi slučajevi česti, a ukazao je i na to koja prava imaju potrošači.

  Izvor: SMARTLife/Screenshot/TV Prva

Aleksandra Mitić iz Požarevca ispričala je svoje iskustvo sa prodavcem kojeg je pronašla na internetu, na sajtu koji važi za "poznat" u sferi uređenja doma.

Ostala je bez naručene robe, i novca, a prodavac je nestao.

"Nikad ranije nisam tražila to što mi je trebalo, pa sam preko interneta pronašla upravo taj sajt. Tu sam našla kontakt za poručivanje, i mejlom koji stoji u tom kontaktu poručila proizvod koji mi je trebao. Komunikacija je tekla lako, brzo sam dobila odgovor, prodavac je bio responsivan, dogovorili smo sve što se tiče količine. Mogu da kažem da je neka ženska intuicija proradila, nisam baš bila sigurna da li je sve kako treba. Mejlom sam poslala upit za ponudu, rečena mi je cena, sutradan sam potvrdila porudžbinu, i on je rekao nema problema, šaljemo to autobuskom linijom Beograd-Požarevac", rekla je ona.

Možda će vas zanimati:

"Ništa mi nije garantovalo da ću dobiti proizvod, pa sam pitala može li brzom poštom, ali pošto je građevinski materijal u pitanju to brza pošta ne prihvata, pozvao me je telefonom i objasnio mi je to. Poslao mi je broj računa, kao i svoju ličnu kartu, konsultovala sam se sa suprugom, čitala na Internetu, i uplatila taj iznos. Imam i potvrdu o tome. Rekao je da će poslati robu u ponedeljak, nije se javio, ja sam pitala koji je autobus i on se tada izvinio i rekao da se vakcinisao protiv korone, poslao mi je i potvrdu, rekao da ima temperaturu i da sačekam. Dolazila sam u Beograd i mislila da je sigurnije da dođem da preuzmem, on je rekao nema problema, čućemo se za detalje. Tada je nastao problem, pisala sam mu na Viberu da se dogovorimo i izašlo je kao da više nije korisnik. Poslala sam i SMS, zvala..."

Aleksandra, koja je robu platila 6.800 dinara, navodi da se nikada ranije nije srela sa ovakvom prevarom.

"Ja inače obožavam poručivanje online, ovo je prvi put da sam žrtva takve vrste prevare. Uglavnom je to do sada funkcionisalo perfektno, do ovog trenutka. Poslala sam mejl Centru za zaštitu potrošača, oni su mi odgovorili šta mogu da uradim, što verovatno i hoću, ako je registrovan trgovac mogu da pošaljem obrazac za odustanak od ugovora. Ali ako nije, a verovatno nije, mogu da ga prijavim u Tužilaštvu za visokotehnološki kriminal, što ću verovatno i uraditi", rekla je ona.

Advokat Vojin Šajić kazao je da je internet kupovina bezbedna, ukoliko se radi o proverenim trgovcima koji su za to i registrovani. Prevare su, ipak, česte.

"Ovo je jedan od najčešćih oblika prevare, internet kupovina nije nebezbedna sama po sebi, ali morate istražiti sve da biste mogli da štitite svoja prava. Zakonska regulativa postoji i štiti vas, ali mnoga lica pribegavaju prevarama da bi stekla korist. Mi ovde nemamo trgovca kao registrovanog prodavca, pretpostavljam, ni tržišna inspekcija i drugi organi ne mogu da deluju. Jedini način je krivična prijava, pa kada se utvrdi identitet lica i ako je on uopšte dao tačan identitet, onda možete potraživati zahteve prema tom fizičkom licu u parničnom postupku," rekao je advokat.

"Nije zabranjeno nekome da proda nešto što ima, ali da bi se bavio trgovinom mora da bude registrovani prodavac, da je to delatnost. Neko kao fizičko lice može da prodaje nešto, ali ne da vara. Ako smo došli do prevare imamo problem kojim moraju da se bave nadležni organi", rekao je on.

Miloš Jovanović, stručnjak za IT bezbednost, kaže da su ovakvi slučajevi česti ali da nadležni organi mogu da uđu u trag prevarantu.

"Protivzakonito je baviti se delatnošću za koju niste registrovani, a ako postoji komunikacija, mejlovi, može se ući osobi u trag. Apelujemo na građane da moraju da se edukuju da bi pravilno koristili sve što nam internet omogućava, mi moramo da poradimo na tome da građani znaju šta su benefiti i opasnosti trgovine na internetu", rekao je on.

"Svakodnevno imamo na desetine prigovora ljudi koji kupuju preko društvenih mreža, pa ili proizvod nije stigao, ili ne odgovara kvalitetom onome što je predstavljeno na slici, ili je pogrešan", rekao je

Koja su prava potrošača ako otvorimo paket i vidimo ciglu?

"Imate pravo da pregledate, otvorite, ako je sve unutra preuzimate, ako nije ukažite na nepravilnost, potpišite zapisnik i vratite proizvod ako niste zadovoljni", rekao je on.

Po Zakonu, ako je u pitanju registrovani prodavac, 14 dana je rok da vratite proizvod bez ikakvog obrazloženja i dobijete novac nazad. Ako ste platili i sutradan otvorili paket, vi imate pravo da vratite proizvod i dobijete novac natrag.

"Ljudi klikću, naručuju po mrežama, veliki deo toga su oglasi. Vi možete da oglašavate da nešto prodajete kao fizičko lice, može to i internet trgovac, a može i neko ko nije nijedno od ta dva. Ko se nama obraća preko društvenih mreža? Svako može da postavi oglas, ali moramo sagledati ko stoji iza njega. Profil mora biti zvaničan, pogledajte da li sajt ima SSR sertifikat, ima li https u linku", rekao je Jovanović.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Pročitajte i ovo:

Ovo ne smete propustiti

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 3

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Politicar

Ovaj Milos kao politicar, sve rekao a nista nije rekao haha

Slavko

@Politicar Magla pala na sokake...

Marko

Ovaj stručnjak se malo zaneo. Ni jedna kurirska služba vam neće dozvoliti da otvarate pošiljku pre potpisa o preuzimanju. Jedino što će vam dozvoliti je da proverite da li je pošiljka oštećena spolja i u tom slučaju možete odbiti da je preuzmete. Kurir ne odgovara za sadržaj pošiljke.