IFA 2022 je otvorena posle dve godine pauze, ali prognoze za ovu i sledeću godinu nisu lepe.
Messe Berlin posle gotovo tri godine (ne računamo minijaturni IFA pokušaj 2020. godine) domaćin je novog, i dalje najvećeg Sajma potrošačke elektronike u Evropi - IFA 2022.
Iako među organizatorima i izlagačima vlada euforija zbog ponovnog okupljanja uživo nakon popuštanja pandemije, drugih razloga za euforiju da se nastavi baš i nema.
IFA 2022 je jedna od najmanjih do sada, a prisustvujemo joj gotovo više od decenije i sa Sajma su izostala mnogobrojna velika imena - Google, Sony, Xiaomi, vivo, OPPO, Alcatel, TCL telefoni, Hisense, brojni mali i veliki brendovi kućne elektronike, dok Apple tradicionalno nije ni planirao da se pojavi u Berlinu.
Iako to nigde nije rečeno zvanično IFA 2022 nema IoT odeljak, odnosno Internet of Things, a 10-ak hala je potpuno prazno, što se ne pamti u poslednjih 10 godina (do sada je svake godine bilo popunjeno svih 25 ili 26 hala).
Mali proizvođači su uglavnom iskoristili Media Days za druženje samo sa predstavnicima medija, a nisu prisutni zvanično na sajmu, dok među izlagačkim kompanijama nema velikih najava - većina se okreće opcijama za štednju struje, vode ili drugih resursa i zelenoj energiji iz različitih izvora.
Prema objavi kompanije Samsung, pandemija je pokazala da se svet promenio, a jedna od dobrih promena jeste to što je ukazano na činjenicu da internet mora biti prisutan u svim segmentima naših života. Prema podacima iznetim na Samsung prezentaciji svet je tokom pandemije povećao dostupnost internetu - u 2019. godini oko 50% svetske populacije imalo je pristup mreži, a u ovom trenutku to je 66%.
Ekonomska kriza izazvana je različitim poremećajima, ali najviše drastičnim poskupljenjem cena energenata i struje što će uticati na sve industrije, ne samo na IT
Gfu istraživanja (deo Gfk grupe) pokazala su da su svi segmenti potrošačke elektronike u padu i da će nakon stabilnog rasta 2019, 2020. i 2021. godine ova doneti značajan pad. Razlog za to je što su ljudi počeli da štede novac, da ulažu tj. kupuju manje i da zadržavaju svoje proizvode svih kategorija duže. Ono što utiče na takav stav potrošača jesu ekonomska kriza i nezapamćena inflacija u mnogim regionima, i dalje koronavirus, ali i isprekidan lanac snabdevanja i ruske operacije u Ukrajini.
Prema istraživanju Gfu-a najveći pad tržišta imao je sektor foto opreme, ukupno 12 procenata. Sledi Office tržište sa 8,5 procenata, potrošačka elektronika sa 6,7 procenata, mali kućni aparati sa 6,4 procenta, mobilna telefonija i telekom industrija sa čak 6,3 procenta, pa onda i IT sektor sa 5,2 i tržište velikih kućni aparata sa padom od 2,6 procenata. Ukupno, tržište potrošačke elektronike je do sada u 2022. godini vredelo oko 413 milijardi dolara, što je za oko 6 procenata manje u poređenju sa istim periodom prošle godine.
Najviše se tržište povuklo u Kini i EU zoni, a slede potom i SAD i drugi regioni.
Trend je takav da se proizvođači okreću ukrupnjavanju, ali i širenju ponude - svi će praviti sve i svi će povezivati sve svoje proizvode u okviru Smart i IoT kategorija tako da ti uređaji pruže mogućnost uštede svih vrsta energije. Više neće postojati uske niše među proizvođačima, pa će tako svi TV proizvođači proizvoditi i QLED i OLED i Micro LED i druge vrste panela, što je do sada nekako bilo jasno segmentisano. Naravno, to će biti moguće samo onima koji kupe ekosistem proizvoda i ulože još više novca u nove i povezane uređaje, a to očigledno neće biti veliki broj ljudi.
Ipak, optimizam postoji, posebno u domenu Svetskog prvenstva u fudbalu u Kataru, koje će dovesti do trenda kupovine novih zvučnika i novih televizora. Prema rečima Gfu-a, ljudi će zbog krize s grejanjem ove zime češće ostajati kod kuće i manje će se družiti po restoranima i barovima što zbog pandemije, ali prvenstveno zbog sve većih cena u restoranima i pabovima, pa će ulaganje u novi TV i audio-video opremu biti jasniji cilj većine gledalaca u EU regionu, Kini, ali i SAD i Aziji.
Zanimljivo je da će, prema prognozama Gfk grupe osetan rast imati dve kategorije proizvoda - gejming i oprema, kao i bežična dodatna oprema. U prvih osam meseci u totalnom padu svega ostalog gejming laptop računari zabeležili su rast od preko tri procenta, a monitori sa ekranima osvežavanja 144 ili više herca zabeležili su rast od preko četiri procenta. Bežične tastature su se u prvih osam meseci 2022. prodavale 48% više u odnosu na isti period prošle godine, a dobar rast imaju i bežične slušalice niske latencije, bežični miševi (više od 14%), gejming kontroleri bez žica i drugi bežični gejming proizvodi za PC i/ili konzole. Istovremeno, tastature sa žicom i miševi pali su u istom periodu za šest i pet procenata. Ono što je trend koji nije toliko za pohvalu iz ugla proizvođača jeste činjenica da je rast cena u 2022. u odnosu na 2021. u ovom segmentu bio ispod 1,5 procenata.
Evo nas i sa uređajima uživo na Sajmu:
Od zvučnijih imena ove godine Keynote će održati samo HONOR i Huawei kompanije, uz Qualcomm, koji će govoriti o saradnji i konvergenciji smartfon i drugih industrija, stanju čipset industrije u doba pandemije i lancu snabdevanja, koji je svima problematičan, ali i metaverzum rešenjima, u okviru kojih će video poruku poslati i Mark Cukerberg.
IFA 2022 može da počne, a vi je pratite zajedno sa nama na SmartLife sajtu u okviru IFA 2022 taga.
Pogledajte i izveštaj sa Media Days IFA 2022 sajma:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.