INSTAGRAM ŠTETI VAŠOJ DECI U ISTOJ MERI KAO I CIGARETE: Facebook to zna, ali mu je draži profit | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

INSTAGRAM ŠTETI VAŠOJ DECI U ISTOJ MERI KAO I CIGARETE: Facebook to zna, ali mu je draži profit

Pred američkim Senatom 6. oktobra je održano saslušanje bivše zaposlene u kompaniji Facebook, vezano za štetan uticaj koji ova kompanija ima na društvo, a posebno decu.

 Frances Haugen pred Senatom Izvor: SmartLife / YouTube / C-SPAN / Printscreen

Frances Haugen juče je više od tri sata davala izjavu pred američkim senatorima, povodom optužbi na račun svoje bivše kompanije koju je napustila pre nekoliko meseci. Ona je još jednom naglasila da je kompaniji Facebook bitniji profit od ljudi.

Profit, pa deset praznih mesta, pa opet profit

Na saslušanju smo mogli da čujemo da je Facebook bio savršeno svestan da usmerava mlade korisnike ka neprimerenom sadržaju, ali da nisu uradili ništa da to spreče. Jedan od problema, prema rečima Frances Haugen je i činjenica da Facebook nema dovoljno zaposlenih da održava celu platformu bezbednom, ali i da su bukvalno potpirivali etničko nasilje u državama u razvoju. Sve zarad profita.

Dokazi za tvrdnje

Za svaku svoju tvrdnju, bivša zaposlena u kompaniji Facebook imala je dokaze, pa senatori na ove optužbe nisu gledali kao na priču, već kao činjenice. Frances je izjavila da su ljudi u kompaniji Facebook znali da Instagram ima loš uticaj na zdravlje tinejdžera, kao i da je novi News Feed – centralni deo interakcije korisnika napravljen tako da se napravi polarizacija i podela korisnika.

Možda će vas zanimati

Prema dokumentima koje je pokazala Haugen, Instagram je namerno tinejdžere navodio ka sadržaju koji promoviše anoreksiju. Algoritam je veoma brzo i smisleno odvlačio decu od bezazlenog sadržaja kao što su zdravi recepti navodeći ih na materijal koji promoviše anoreksiju, što je posebno loše po mentalno i  dece.

Haugen je otvorila svoje svedočenje izjavom: “Ja sam ovde danas jer verujem da Facebook proizvodi škode deci, promovišu podelu i slabe našu demokratiju. Lideri kompanije znaju kako da učine Facebook i Instagram bezbednijim, ali ne žele da naprave potrebne promene jer moraju da stavljaju svoj astronomski profit ispred ljudi”. Prošle godine Facebook je prijavio profit veći od 29 milijardi dolara.

3,5 miliona aktivnih korisnika mesečno

“Kada su u ponedeljak Facebook platforme prestale da rade, više od šest sati Facebook nije bio korišćen da pravi sve veće podele, destabilizuje demokratiju i čini da se devojčice i žene osećaju loše zbog svog izgleda”, poručila je Haugen.

Možda će vas zanimati

Ona je dodala da Facebook pravi svesne izbore koji krše ljudska prava i da bi ih zbog toga treba tretirati kao industriju duvana. Da podsetimo, industrija duvana u SAD je dobila ogromne sankcije kada je otkriveno da su krili informacije o štetnosti svojih proizvoda. Slično se desilo i kada je cela industrija automobila morala da ubaci bezbednosne pojaseve ili kada su vladine agencije podnele prijave protiv firmi koje se bave opijatima.

Algoritmi su problem

Kako algoritmi oblikuju sadržaj koji se servira korisnicima, Haugen je molila zakonodavstvo da nateraju Facebook da bude transparentniji. “Osnovni problem je u tome što niko ne može da razume Facebook algoritme bolje nego Facebook, jer samo oni znaju šta se dešava ispod haube”. Ona je dodala da nema potrebe za drakonskim merama, ali je potrebno uvesti razumne standarde i pravila kako korisnici ne bi trpeli, kako ne bi bilo ilegalnog sadržaja, kako bi se zaštitili podaci, pratili sistemi algoritama i mnogo toga.

Instagram je kao duvan

Ono što je posebno pogodilo Haugen je uticaj Instagram platforme na decu. Ona je uporedila Instagram sa duvanom, jer su tinejdžeri grupa koja nema dovoljno dobro razvijenu samo-regulaciju i vrlo je podložna uticajima, posebno štetnim. Pored toga, sa sadržajem koji promoviše anoreksiju, za koju desetinu godina ćemo videti žene u svojim šezdesetim godinama koje hodaju sa krhkim kostima, zbog sadržaja koji promoviše anoreksiju, a koji im se svakodnevno servira na Facebook plaftormama.

The buck stops with him

Haugen je dodala da Facebook namerno cilja tinejdžere i decu već od osam godina preko Messenger Kids aplikacije. Po dokumentima koje je priložila vide se beleške sa sastanka na kojima je Cukerberg birao metrike koje Facebook definiše kao “smislene socijalne interakcije” umesto promena koje bi značajno smanjile pogrešne informacije, govor mržnje i drugi podstrekivački sadržaj.

S obzirom na to da ceo poslovni model kompanije zavisi od metrike, Facebook želi da ljudi provode što više vremena na mreži kako bi bili primamljiviji oglašivačima. Haugen je upitana od strane komisije koja je odgovornost Cukerberga, Haugen je odgovorila: “The buck stops with him”, što je izraz koji znači da vaša odgovornost ne sme da se prenese na drugog, odnosno da je Cukerberg direktno odgovoran za način na koji FB posluje.

Konkretan primer koji je Haugen navela je Etiopija u kojoj “Facebook bukvalno potpiruje etničko nasilje”, jer koriste činjenicu da ne postoje ograničenja za poslovanje van SAD.

Frances Haugen govori pred Senatom
Izvor: YouTube / C-SPAN

Posledice

Po svemu sudeći, svedočenje Frances Haugen će direktno i posredno izvršiti pritisak na donosioce zakona da probaju da uvedu regulative za tehnološke kompanije. Čak je i jedan od senatora, Ed Marki tokom saslušanja rekao: “Ovo je moja poruka za Marka Cukerberga: tvom vremenu narušavanja naše privatnosti, promocije toksičnog sadržaja i lošeg uticaja na decu i tinejdžere je došao kraj. Kongres će preuzeti konkretne akcije i nećemo više dozvoljavati vašoj kompaniji da naudi našoj deci, familijama i demokratiji.”

Advokati Frances Haugen su podneli bar osam žalbi kod finansijskih institucija, optužujući Facebook da ozbiljno obmanjuje investitore po pitanju bezbednosti i veličini svoje publike.

 Frances Haugen za računarom
Frances Haugen za računarom
Izvor: SmartLife / YouTube / 60 Minutes / Printscreen

Sa druge strane, Cukerberg je u blog postu odgovorio da je u sredini ovih optužbi ideja da oni prioritetizuju profit u odnosu na bezbednost i dobrobit svojih korisnika, koja nije tačna. On je takođe rekao da su interna istraživanja na koje se Haugen poziva pogrešno protumačena, posebno ona koja se odnose na efekte Instagrama na mlade ljude.

U izjavi Lene Pič, Facebook direktora komunikacija ona kaže da se ne slaže sa njenim tumačenjem mnogih stvari o kojima je svedočila, ali da se slaže oko jedne stvari; pravo je vreme da se naprave standardna pravila za internet. Prošlo je 25 godina otkad su pravila ponašanja na Internetu ažurirana, i umesto da se očekuje od predstavnika industrije da pravi odluke koje se tiču društva, vreme je da se Kongres umeša i da se donesu prava zakonska akta koja će se sprovoditi.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Uređaji

Testovi