Uzbunjivač i bivši zaposleni ove kompanije Frances Haugen iznela je nekoliko ozbiljnih optužbi na račun najpopularnije društvene mreže na svetu.
U čuvenoj američkoj emisiji 60 minuta, Frances Haugen, nekadašnja radnica kompanije Facebook otkrila je kako funkcionišu mnoge stvari unutar kompanije. Haugen je ovo prvi javni nastup sa ovim optužbama i ona je opisala da je Facebook toliko fokusiran na optimizaciju, da koriste algoritme koji podržavaju govor mržnje.
Profit pre korisnika
Haugen je rekla da Facebook ubira profit na konto naše bezbednosti. Ona je donedavno bila menadžer proizvoda u kompaniji Facebook zadužena za integritet korisnika, koju je napustila tokom ove godine kada je cela ova grupa rasformirana. Haugen je dodala da je napustila kompaniju jer nije verovala da su oni voljni da investiraju sredstva potrebna da Facebook postane sigurna mreža.
Ona je nedavno objavila i nekolicinu dokumenata SEC komisiji koji se bori protiv bilo kakve manipulacije na tržištu u želji da Facebook dobije jasnije regulacije u skladu sa svojim poslovanjem. Haugen je pre nego što je došla u Facebook radila u kompanijama kao što su Google i Pinterest, ali je izjavila da se Facebook pokazao kao najgora kompanija, u smislu da su profiti primarni, pa onda sve ostalo, uključujući i dobrobit svojih korisnika.
Jedno pričaju, a drugo rade
“Postojao je konflikt između onoga što je dobro za javnost i onoga što je dobro za Facebook, i Facebook je u nekoliko navrata odabrao optimizaciju koja njima ide u korist, kako bi zarađivali još više novca”, rekla je Haugen u intervjuu.
Ona je naglasila i da je njena tadašnja kompanija u javnosti iznosila tvrdnje da se zalaže za zaustavljanje govora mržnje, ali da je realnost potpuno drugačija. Facebook je aktivno suzbijao od 3 do 5% govora mržnje i svega oko 0,6% nasilja na svojoj društvenoj mreži, uprkos činjenici da su govorili da su najbolji na svetu u tome.
Haugen je priložila dokumente koji pokazuju da su govori mržnje, politički govori mržnje, targetiranja i lažne informacije plasirane na Facebook mreži i aplikacijama čiji je Facebook vlasnik, direktno utiču na pojedina društva širom sveta.
Revolucionarni algoritmi
Osnova problema leži u algoritmima koji su predstavljeni 2018. godine, i koji i dalje upravljaju sadržajem cele platforme. Ovi algoritmi podstiču interakcije, a istraživanja su pokazala da su sejanje straha i mržnje najefikasniji načini podsticanja interakcija. Jednostavnije je inspirisati bes nego bilo koju drugu emociju kod ljudi, i to je činjenica koju je Facebook koristio.
Kada je predstavljen, novi skup algoritama je najavljen kao pozitivna promena, koja, prema rečima Zakerberga ima veliku odgovornost, jer treba da brine da su Facebook servisi zabavni za korišćenje i u isto vreme brinu o ljudima koji ih koriste.
Sa druge strane, prema izveštaju Wall Street Journal-a, rezultat primene novih algoritama je nagli porast mržnje i besa na ovoj društvenoj mreži. “Pogrešne informacije, toksične izjave i nasilni sadržaj su ono što su istraživači najčešće viđali,” rečeno je u internoj Facebook prepisci koju je citirao WSJ, a koju je Hagen obelodanila. Ceo intervju možete pogledati ispod.
Klupko se odmotava
Wall Street Journal je u septembru počeo da objavljuje dokumente pod nazivom “Facebook dokumenta”, među kojima je još jedno interno Facebook istraživanje koje je pokazalo da Instagram nanosi štetu tinejdžerkama, koje je dovelo do javnog saslušanja pred Kongresom krajem septembra. Nedavno je otkriveno i da Facebook algoritmi imaju različit tretman za različite tipove svojih korisnika, pa se sadržaj pojedinih korisnika uopšte ne moderira, što je dodatno uzburkalo javnost.
Na kraju intervjua Haugen je izjavila da su regulacije društvenih mreža preko potrebne, kako bi se sprečilo povećanje zarada i po cenu bezbednosti korisnika. Nakon ove emisije, Haugen je dobila poziv da se sutra pojavi pred američkim Senatom povodom optužbi koje su iznesene protiv kompanije Facebook.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.