Prednosti i mane benzinaca: Jeftiniji u startu, ali neke stvari se moraju uzeti u obzir | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Prednosti i mane benzinaca: Jeftiniji u startu, ali neke stvari se moraju uzeti u obzir

Autor Ilija Baošić

Da li je benzinac stvarno najbolji izbor za vas? Evo kako da procenite da li se ovaj tip motora uklapa u vaš budžet, navike u vožnji i životni stil.

 Kia Picanto Izvor: Kia

Benzinci su već decenijama prvi izbor mnogih vozača u Srbiji. Iako na tržište svakodnevno stižu novi električni i hibridni modeli, dobri stari benzinci ne odlaze tako lako u istoriju. Jednostavni, pristupačni i provereni – oni su i dalje vozila koja mnogi prvo razmatraju kada odluče da kupe automobil, bilo da je reč o gradskim relacijama, povremenim putovanjima ili porodičnim potrebama.

Međutim, izbor između benzinca, dizelaša ili nekog alternativnog pogona danas nije lak zadatak. Da biste doneli pravu odluku, važno je dobro razmotriti njihove prednosti, ali i mane, kao i sopstvene potrebe i navike u vožnji. Benzinci imaju brojne adute, poput niže početne cene, jednostavnijeg održavanja, boljih performansi na većim obrtajima i lakšeg startovanja u hladnim zimskim jutrima.

Sa druge strane, nisu bez nedostataka. Veća potrošnja goriva, manji obrtni moment i brži pad vrednosti neke su od mana koje mogu uticati na vašu konačnu odluku. Kako biste procenili da li benzinac odgovara baš vama, vredi detaljno sagledati obe strane medalje – a upravo to ćemo uraditi u nastavku ovog teksta.

Prednosti benzinaca

 Automobili _ auto salon _ Foto Shutterstock.jpg Izvor: Shutterstock

1. Niža početna cena

Benzinci su u startu najčešće povoljniji od dizelaša, hibrida ili električnih modela. Kod novog automobila, razlika u ceni za isti model i opremu između benzinca i dizelaša može biti i nekoliko hiljada evra. To ih čini privlačnijim izborom za vozače koji imaju ograničen budžet ili koji žele da kupe novije vozilo za manje novca.

2. Jednostavno održavanje i niži troškovi

Benzinski motori imaju jednostavniju konstrukciju, pa je i servisiranje obično jeftinije u odnosu na dizelaše – manje je skupih komponenti koje mogu da zakažu.

Redovni servisi benzinskog automobila najčešće obuhvataju samo zamenu ulja, filtera ulja, filtera vazduha i svećica – što je jednostavan, brz i pristupačan posao za svaki servis. Ovaj faktor često donosi značajnu dugoročnu uštedu.

3. Bolje performanse na visokim obrtajima

Benzinci obično imaju više konjskih snaga od dizelaša iste zapremine. To znači da mogu da razviju veću maksimalnu brzinu i nude bolje performanse na visokim obrtajima. Zbog toga ih vole oni koji jure brzinu i sportski osećaj u vožnji.

4. Tiši rad i manje vibracija

Benzinski motori rade mirnije od dizelaša, naročito pri niskim brzinama. Zbog toga su benzinci posebno prijatni za gradsku vožnju, gde vozači često stoje u gužvi i žele opušteniju, tišu i udobniju atmosferu u kabini.

5. Pouzdano startovanje motora u zimskim uslovima

Jedna od velikih prednosti benzinaca je lako paljenje čak i pri ekstremno niskim temperaturama. Benzin se lako pali i sagoreva, što znači da vlasnici benzinaca zimi gotovo nikad ne moraju da brinu da li će vozilo lako upaliti, čak i kada temperature padnu ispod nule.

6. Brzo zagrevanje motora i kabine

Benzinci se zimi veoma brzo zagrevaju do radne temperature. To znači da će kabina vozila biti brzo zagrejana, što doprinosi udobnijoj vožnji tokom hladnijih meseci. Ovaj faktor čini benzince idealnim za kratke relacije, odlazak na posao, do škole ili vrtića, naročito tokom zime.

Mane benzinaca

 Sipanje goriva Izvor: Uroš Arsić

1. Veća potrošnja goriva od dizela

Benzinci troše više goriva nego dizelaši, posebno u gradskoj vožnji, gde potrošnja može biti značajno viša (i do 30-40%). To znači da će vlasnici češće morati da posećuju benzinsku pumpu, a dugoročno to povećava ukupni trošak korišćenja vozila.

2. Manji obrtni moment

Jedna od najvećih mana benzinca jeste manjak snage pri malim obrtajima. Kod težih automobila, punog prtljažnika, ili vuče prikolice, benzinac će zahtevati češće menjanje brzina, agresivniju vožnju i "turiranje" motora kako bi zadržao potrebnu snagu i brzinu.

3. Veća emisija ugljen-dioksida

Zbog povećane potrošnje goriva, benzinski motori generalno proizvode više ugljen-dioksida po pređenom kilometru od dizelaša. Trenutno u Srbiji to ne donosi direktne penale, ali moguće je da će buduće regulative pooštriti poreze ili registraciju za vozila sa većim emisijama gasova sa efektom staklene bašte.

4. Brži pad vrednosti vozila

U Srbiji benzinci često brže gube na vrednosti od dizelaša. Kada dođe trenutak za prodaju vozila, može se desiti da vlasnik ne dobije povrat uloženog novca u očekivanoj meri.

5. Manja isplativost za duga putovanja i velike kilometraže

Vozači koji godišnje prelaze više od 20-30 hiljada kilometara mogu osetiti da troškovi benzina značajnije opterećuju budžet. U tim slučajevima dizel ili TNG postaju znatno isplativije opcije.

Benzinski automobili, zbog veće potrošnje goriva, imaju i manji doseg po rezervoaru u poređenju sa dizelašima.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 4

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Mrcela

Stvari nisu tako jednostavne. Uglavnom svi pricaju istu prucu, a ne zna da objasni stvarnu i pravu razliku. I jedni i drugi imaju i prednosti i mana. Recimo benzinac nikada ne moze da traje kao dizel, jer benzin je suv, pa tako se motor, konkretno karike trose brze. Znaci ako vidite benzinca sa pravom kilometrazom izmedju 200-300K bezite od njega. Dizel je sam po sebi masniji, tako pripomaze podmazivanju karika i na osnovu toga moze da predje milionce. Benzinca morate drzati u visokim obrtajima a to znaci da se brze haba, a dizel ne morate i zivotni vek mu je druzi. Sad sto se tice dizela, to sto je masniji ne mora da bude prednost, sporije gori, brze se hvataju naslage oko karika, pa se desava da se karike nakrive zbog naslaga, pa imate potrosnju ulja i veci blowby (tzv. produvao motor), ali ne mora da znaci da su karike istrosene, jednostavno se ne vracaju u svoj polozaj zbog naslaga garezi od dizela. Najbolja zastita je sto cesce menjanje ulja. Takodje dizne dizela traju duze, jer se podmazuju samim dizelom (iako to zavisi od kvaliteta dizna). Sam dizel agregat trpi vise, jer ne mora bas da sagoreva nesto cisto poput benzina, pa tako ljudi voze i na loz ulje, na jestivo ulje i ostala ulja. (Ako imate moderne dizne nemojte ovo raditi, ako imate one starije, mehanicke, vozite na sta god zelite!) Sto se tice odrzavanja, sve to dodje na isto, jer danas su i benzinci i dizeli jako, jako slicni, imaju skoro sve iste delove. Ne treba se zamarati sa ovim, najbitnije vam je da znate za sta je konkretno vase vozilo pravljeno; recimo francuska vozila nisu pravljena za naglije i ostrije startove, nego za duze puteve i udobnost, pa tako ne trpe izivljavanja. Ali generalno danas se to sve pravi slabije, nema vise nekog kvaliteta, a definitivno se i vozi mnogo vise i duze nego ranije; vozi se i agresivnije, niko nema vremena. Ako zelite da vas vozilo sluzi dobro, menjajte ulje redovno, to je najbitni i nemojte kupovati vozilo bez servisne knjige - sva vozila je imaju - ona koja je nemaju, nemjte ih ni kupovati, jer kriju klometrazu, a verovatno nisu ni odrzavana. Danas vi ne mozete znati u kakvom je stanju vozilo, ni majstori ne mogu znati, jer postoje aditivi (u vidu gusceg ulja) koji se sipaju i privremena prikriju stanje karika (potrosnju ulja i produvan motor) tako da samo mozete da se oslonite na servisnu knjigu. Ono sto ja, iz mog iskustva mogu reci to je da sva vozila do 5000 evra nisu vredna, jer verujte mi, tu se samo gleda ko ce kome da uvali, a ne postoji vozilo u dobrom stanju to tog iznosa. Izbegavajte Volkswagen, jer ljudi ta vozilo prodaju tek kad im dusu uzmu; niko ne prodaje vozilo koje ga dobro sluzi! Ako mozete da birate, treba gledati da se uzme japansko vozilo, Toyota, Honda... Ne treba uzimati japansko vozilo da recimo francusikm agregatom Nissan Qashqai (DCI (Reno), Mercedes A klase (DCI (Reno)); Mnogo ljudi ce reci da su ti DCI dobri agregati, ali sto se mene tice daleko im lepa kuca! Nemojte uzimati vozilo sa 1.2, 1.3, 1.4 kubikazom, te agregate morate drzati u visokim obrtajima da bi isli, a tako se brze habaju, nemojte da vas lazu. I 1.5 je malo, ali ajde, taj 1.5 dCI se pokazao dobro, pa eto, neka bude nista ispod 1.5. Glavna stvar je, da vas niko ne laze, kada kupite polovno vozilo, pripremite se na ulog od 2000 evra, sigurno cete menjati set kvacila, flying wheel (plivajuci zamajac), akumulator, gume, remontovacete dizne sigurno (cesce kod francuskih vozila, to je kao dobar dan), hladnjak (to svi privremeno prikrpe), verovatno cete zameniti alternator, remontovacete anlanser - kazem niko ne prodaje vozilo koje ga dobro sluzi, nego ga prodaje kada dodje vreme da se sve ovo menja. Ovo sve je pod uslovom da je motor dobar, ali kazem to ne mozete znati; ne kupujte bez servisne knjige, ali pecatirane. Nabolje bi bilo da je vozilo kupljeno kod nas, pa da mu mozete proveriti servisnu knjigu. Ne dajite 10.000 - 15.000 na vozilo koje nema servisnu! Verujte mi da nisam preterao.

Srboljub

@Mrcela Au, brate, kako te nije mrzelo da pišeš ovoliki komentar...

Zozo

@Mrcela Ja sam mislio da pokretne delove motora podmazuje ulje kad ono gorivo.