Kad probije zvučni zid – nastaje muk: Konkord je za 3,5h od Pariza do Njujorka leteo pre 25 godina, X-59 će uskoro opet? | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Kad probije zvučni zid – nastaje muk: Konkord je za 3,5h od Pariza do Njujorka leteo pre 25 godina, X-59 će uskoro opet?

Autor Miloš B. Jovanović

Dizajn odlikuje karakterističan zašiljeni nos dužine jedne trećine letelice, zahvaljujući kome avion razbija udarne vazdušne talase, glavne uzročnike "zvučnih udara" pri probijanju zvučnog zida

 X-59 tihi nadzvučni eksperimentalni avion _ Foto NASA (1).jpg Izvor: NASA / Lockheed Martin

Američka svemirska agencija NASA i kompanija Lockheed Martin nedavno su predstavili svoj zajednički eksperimentalni nadzvučni (supersonični) avion pod oznakom X-59.

Reč je o projektu aviona koji može da leti brže od zvuka, nazvanom Misija "Quesst", koji bi trebalo da prikuplja podatke za koje njegovi konstruktori tvrde da bi mogli da doprinesu potpunoj revoluciji komercijalnog avio transporta.

Inače, već skoro pola veka, supersonični putnički avioni su u Sjedinjenim Državama, kao i u još nekoliko država sveta, zabranjeni zbog emitovanja veoma glasne buke, kao i zbog negativnih efekata zvuka koga proizvodi probijanje zvučnog zida na ljude.

Značaj X-59 za NASA je veliki budući da agencija ima za cilj prikupljanje svih neophodnih podataka i informacija koje će državnim regulatorima doneti mnogo novih informacija koje bi mogle da doprinesu ukidanju zabrane upotrebe nadzvučnih mlaznjaka.

X-59 – Tihi nadzvučni avion
Izvor: YouTube / NASA

X-59 će, kako je saopštila NASA, leteti brzinom od 1,4 brzine zvuka, odnosno oko 1.488 km/h.

Avion je dugačak 30,4 metra i 47,5 metara širok, a njegov dizajn odlikuje karakterističan zašiljeni nos čija dužina zauzima jednu trećinu ukupne dužine aviona. On je u stanju da razbija udarne vazdušne talase, koji obično predstavljaju glavni uzrok "zvučnih udara" prilikom probijanja zvučnog zida.

Kokpit aviona smešten je polovini njegovog trupa, a letelica je opremljena "eXternal Vision" sistemom, odnosno nizom kamera visoke rezolucije sa kojih se slike prenose na 4K monitor u kokpitu. Takođe, tipična vetrobranska stakla okrenuta prema napred, kakva srećemo na drugim avionima, ovde su uklonjena.

Sam dizajn i oblik letelice, kao i vrhunska tehnologija kojom je opremljena, omogućavaju da avion pri probijanju zvučnog zida ima znatno tiši "zvučni udar".

"To je veliko dostignuće postignuto napornim radom i genijalnošću NASA i celog X-59 tima", izjavila je zamenica glavnog administratora NASA Pem Melroj, prenosi The Guardian, dodajući da će ova letelica u potpunosti promeniti način na koji ljudi danas vide letenje avionom.

Objašnjavajući tehničke detalje dizajna i konstukcije, kao i kompletnu konfiguraciju letelice, Melroj je istakla da je "veliki korak napred u odluci da se napravi tiši nadzvučni avion postignut zahvaljujući naprednoj avionskoj tehnologiji". Kao primer toga navela je pomenuti napredni sistem eksterne vizibilnosti, koga čine vrhunske kamere visoke rezolucije, pomoću kojih je prevaziđen veliki izazov koji je predstavljala ograničena vidljivost iz kokpita.

Takođe, avion je konstuisan tako da je motor postavljen sa gornje strane trupa, dok je njegova donja površina potpuno glatka. Time se sprečava stvaranje udarnih talasa koji se stvaraju iza aviona i izazivaju poznati zvučni efekat pri probijanju zvučnog zida.

Novi mlaznjak, nastao u partnerstvu sa poznatim proizvođačem aviona – kompanijom Lockheed Martin, predstavljen je prošlog petka na događaju održanom u Palmdejlu, u Kaliforniji.

Iz NASA poručuju da će njegov prvi probni let, planiran za kasnije ove godine, prvi put u istoriji avijacije pokazati da je "tiho nadzvučno letenje" moguće. A kada svi testovi i probni letovi budu obavljeni, X-59 će leteti iznad nekoliko gradova SAD kako bi njegovi konstruktori mogli da prikupe mišljenja njihovih stanovnika o zvuku koji avion proizvodi leteći brže od zvuka.

Namera NASA je da sve podatke o avionu i njegovim letnim karakteristikama, kada testovi budu okončani, dostavi Saveznoj upravi za avijaciju SAD i međunarodnim regulatorima avionskog saobraćaja.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

00:40
Srpski migovi kao pratnja Al Sisijevom avionu
Izvor: Kurir
Izvor: Kurir

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 2

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Ja

Znaci imacemo avione u koje staje 10-20 putnika, jer moraju biti mnogo dugacki i tanki.

Dok Holidej

@Ja Nećemo imati ništa. Putnicima preko okeana ne znači mnogo da li let traje 3 ili 6 sati. Pre toga moraju biti bar 4h ranije na aerodromu, zbog dugotrajnih provera za let u SAD. Većina onih koji putuju, zapravo imaju pre toga jedan povezani let, što je još dodatnih 1-3h. Potom na odredištu treba još najmanje 1h na aerodromu, a ako idu negde u unutrašnjost Amerike, još dodatnih 2-4h. Sve u svemu celokupno akanje može da traje od 12 do 24h. Ušteda od 3h za sam let preko okeana ne znači apsolutno ništa. Zato je Konkord i propao ekonomski.