Izuzetno velike razlike u cenama nisu samo posledica jeftinije radne snage u Kini, gde se mali elektromobil može kupiti već za oko 4.000 evra, već i drugačijeg pristupa elektromobilnosti
Da su cene električnih automobila u Kini mnogo niže nego u Evropi nije neka novost. Zbog toga evropski proizvođači, ali i zakonodavci, pokušavaju da ograniče nastup "kineza" na evropskim tržištima, smatrajući da im oni predstavljaju nelojalnu konkurenciju.
Takva razlika, međutim, nije samo posledica jeftinije radne snage u Kini, već i različitog pristupa elektromobilnosti.
Dok je za veoma dobro razvijenu evropsku auto-industriju razvoj električnih automobila kao novog masovnog proizvoda (ne računajući tu različite pojedinačne studije i prototipove), došao pomalo isforsirano i kao ne neka vrsta nužnog zla, u Kini se situacija odvijala nešto drugačije.
Izvor: VolkswagenNajmnogoljudnija zemlja na svetu se opredelila za jeftinu masovnu proizvodnju, koja će omogućiti dosta bržu i masovniju elektrifikaciju voznog parka u zemlji. Takva masovna proizvodnja, podpomognuta obilnim državnim subvencijama (koje se u Evropi sve više smanjuju i/ili ukidaju), dovodi do mnogo povoljnijih cena, a samim tim i do veće prodaje.
Prema analizi kuće JATO Dinamycs, kupacima se u Kini nudi izbor od 235 elektirična modela. U Evropi je ta ponuda za čitavih 100 modela manja, dok se u SAD ona svodi na "samo" 51 model elektromobila.
Istovremeno, prosečna cena električnog vozila u Kini iznosi 31.165 evra, dok je na evropskom više nego duplo veća – 66.864 evra. Prosečan elektromobil u SAD košta čak 68.023 evra.
Izvor: JATO DynamicsIz toga sledi da je prosečan elektromobil u Kini za devet odsto jeftiniji od uporedivog modela sa pogonom na fosilna goriva. U Evropi je, međutim, ekvivalentan elektromobil čak 40 odsto skuplji od svog parnjaka sa SUS motorom.
Isto kao što je to slučaj sa klasičnim vozilima, ponuda električnih automobila u Kini je takva svako može da nađe ono što odgovara njegovom džepu. Zato ne treba da čudi da cena najjeftinijeg elektirčnog automobila na kineskom tržištu, modela BAW Pony (na slici ispod) iznosi 3.772 evra.
Izvor: BAWNa konačnu cenu automobila u Evropi i Americi poslednjih godina utiču prekidi u snabdevanju i nestašice sirovina i komponenti (usled pandemije koronavirusa, rata u Ukrajini...), visoke plate radnika u automobilskoj industriji, a u slučaju električnih vozila i cena baterija.
S druge strane, analitičari JATO Dynamicsa upozoravaju da je jedan od aspekata koji možda utiče na drastično niže cene kineskih elektromobila i sumnja na prinudini rad zaposlenih u automobilskoj industriji.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.