Izglasano! Evo kako će izgledati zabrana prodaje dizelaša i benzinaca | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Izglasano! Evo kako će izgledati zabrana prodaje dizelaša i benzinaca

Zakon o zabrani prodaje benzinaca i dizelaša je izglasan. Evo kako će to izgledati u praksi.

 Kako će izgledati zabrana prodaje dizelaša i benzinaca 2035 Izvor: Unsplash

Evropski parlament je usvojio zakon kojim će efektivno biti zabranjena prodaja novih automobila na benzin i dizel na tržištu Evropske unije.

Novi zakon zahteva od proizvođača vozila da do 2035. godine postignu smanjenje emisija ugljen-dioksida od 100%, što će ih, ukoliko se ne desi revolucionarno otkriće, sprečiti da prodaju vozila koja sagorevaju benzin ili dizel na tržištu 27 članica EU. Kako je zakon već dogovoren u oktobru prošle godine, bilo je potrebno da ga zvanično potvrdi Parlament, koji je izglasao promene sa 340 glasova za i 279 glasova protiv, dok je 21 poslanik bio uzdržan.

Iako je 2035. godina ključna u paketu promena koje donosi novi zakon, 2030. je takođe značajna prekretnica. EU je dala rok proizvođačima vozila da smanje emisije automobila za 55 odsto u odnosnu na 2021. godine (50 odsto za kombije) do 2030. Kako Unija smatra da je prosečan životni vek automobila 15 godina, ovi potezi su deo većeg plana o postizanju klimatske neutralnosti do 2050. godine.

"Ove regulative podstiču proizvodnju vozila sa nultom i niskom emisijom", kaže Jan Hautema, holandski član Parlamenta. "Ovi ciljevi stvaraju jasnoću za automobilsku industriju i stimulišu inovacije i investicije za proizvođače automobila. Kupovina i vožnja automobila sa nultom emisijom će postati jeftinije za potrošače, a tržište polovnih vozila će se pojaviti brže".

Kako će ove promene izgledati u praksi

Jedini koraci koji preostaju kako bi ovaj zakon stupio na snagu jeste da ga odobri Evropski savet, kao i da bude objavljen u službenom glasniku EU, ali to je sada gotovo stvar formalnosti.

Međutim, ono što verovatno sve interesuje jeste kako će se nova pravila odraziti na tržište, odnosno kako će sve to izgledati u praksi. Objašnjenje vam donosimo u vidu pitanja i odgovora objavljenih na sajtu Evropskog parlamenta.

Kada će se desiti zabrana prodaje novih automobila koji emituju ugljen-dioksid, uključujući automobila na benzin i dizel?

Od 2035. svi novi automobili koji dolaze na tržište ne mogu da emituju CO2, a cilj je da do 2050. godine transportni sektor postigne ugljeničnu neutralnost.

Šta će se desiti sa sadašnjim automobilima na benzin i dizel? Da li će moći da se voze nakon 2035. godine.

Da, još uvek možete da vozite svoj automobil. Nova pravila ne znače da svi automobili na putu moraju da proizvode nultu emisiju CO2 do 2035. godine. Ova pravila ne utiču na postojeće automobile. Ako sada kupite novi automobil, možete ga voziti do kraja njegovog životnog veka.

Da li će posle 2035. i dalje biti moguće kupovati i prodavati polovne automobile na benzin i dizel i kupovati gorivo za njih?

Da, sve ovo će i dalje biti moguće. Međutim, ukupni troškovi vlasništva - troškovi goriva, održavanja, kupovine i osiguranja - mogli bi da porastu.

Koji tip automobila sa nultom emisijom CO2 će voziti većina ljudi?

Uglavnom električne automobile, jer je ukupni trošak posedovanja niži od alternativa. Na primer, proizvodnja vodonika i e-goriva je skuplja jer zahteva mnogo struje. Ipak, kako su baterije teške, za neke vrste transporta, kao što su brodovi, avioni i teška vozila, će vodonik ili e-goriva biti bolja rešenja.

Da li će električni automobili biti pristupačni?

Isplativije je koristiti vozila na električni pogon jer su cene struje trenutno niže od cena benzine i zahtevaju manje održavanja. Dakle, kada se jednom kupi, ukupni troškovi posedovanja automobila na baterije su isti ili jeftiniji od automobila na benzin ili dizel. Međutim, danas su električni automobili skupi. Nova pravila bi trebalo da podstaknu veću konkurenciju i ulaganja proizvođača u istraživanje i inovacije, što bi trebalo da snizi nabavnu cenu.

Da li postoji dovoljna infrastruktura za automobile sa nultom emisijom CO2?

Proizvođači trenutno rade na automobilima sa dometom većim od 600 kilometara. Efikasnost se poboljšava tako da automobili ne moraju da se pune tako često, ili se mogu puniti pomoću običnih utikača kod kuće. Parlament je takođe nedavno usaglasio svoj stav oko infrastrukture za alternativna goriva kako bi se obezbedilo više stanica za električno punjenje i vodonik.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 21

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Branko

Moraće sa milicijom da me hapse iz mog dizela!

Zoran

Idiotizam.

Spasoje

Ali zato su dozvoljeni nitriti u suhomesnatim proizvodima osim u Danskoj koja je tužila EU i izborila se protiv mafije. Neka umiru ljudi od hrane neće od zagadjenja vaduha u kome vozila učestvuju 5%. 👏