Rat cenama počinje, Mađarska postaje "elektromotor Evrope": 2025. slede velika pojeftinjenja automobila na struju? | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Rat cenama počinje, Mađarska postaje "elektromotor Evrope": 2025. slede velika pojeftinjenja automobila na struju?

Autor Miloš B. Jovanović

Ova godina bi po svemu sudeći mogla da bude jedna od ključnih za značajniji pad cena električnih automobila na globalnom nivou, ali i za ekspaziju kineskih proizvođača na evropsko i svetsko tržište, uprkos carinskim ograničenjima koja im EU i SAD nameću

 Električni automobil _ punjenje baterije _ Foto Shutterstock (1).jpg Izvor: Shutterstock

Jedna od značajnijih stvari koje su obeležile dešavanja na evropskom auto tržištu protekle 2024. godine bilo je uvođenje viših carinskih stopa na uvoz električnih vozila kineskih proizvođača u zemlje članice Evropske unije.

Razlog uvođenja viših tarifa, u rasponu od 17 do 38 odsto u zavisnosti od proizvođača, je nezakonita konkurentska prednost koju kineski proizvođači ostvaruju na evropskom tržištu, usled subvencija koje dobijaju od države za njihovu proizvodnju, obrazloženo je prošlog juna iz Brisela.

A kako kineski proizvođači, barem oni najveći, ne žele da odustanu od evropskog tržišta, kao posledicu odluke EU, rešili su da mu se još više približe ne bi li svoja električna vozila mogli da prodaju kao evropski proizvod.

Mađarska – elektromotor Evrope

Najveći do njih, i najveći proizvođač električnih vozila na svetu, BYD u drugoj polovini 2025. počinje proizvodnju električnih automobila u mađarskom gradu Segedinu. Severni sused naše zemlje postaje domaćin i najvećem svetskom proizvođaču baterija za elektromobile – CATL, koji u Debrecinu gradi svoju veliku evropsku fabriku.

Mađarska, u kojoj BYD već nekoliko godina unazad proizvodi električne autobuse, čini se, na putu je da postane značajan faktor električne tranzicije i elektromobilnosti u Evropi, ali i saradnje i otopljavanja odnosa evropskih i kineskih proizvođača. Nemački BMW, takođe u Debrecinu, uskoro počinje proizvodnju nove generancije električnih automobila – Neue Klasse, čije će elektromotore napajati upravo CATL baterije.

Inače, BYD koji sam razvija i proizvodi baterije (BYD Blade) za svoja vozila, gradi još jednu fabriku na jugoistočnom pragu Evrope, odnosno na zapadu Turske. Kad obe fabrike budu gotove, u njima će se obavljati kompletna proizvodnja – od komponenti do finalnog proizvoda. U Evropu će se uvoziti samo baterijske ćelije, od kojih će se u fabrikama sklapati baterije.

Mađarska vlada je, kako je pre nekoliko meseci objavio Reuters, prošlog proleća počela pregovore i sa kineskim proizvođačem terenskih vozila Great Wall Motor o otvaraju fabrike u toj zemlji, ali ni jedna strana nije potvrdila tu informaciju.

 BYD Blade baterije _ Foto BYD.jpg
BYD Blade baterije
Izvor: BYD

Ko su "osvajači" Starog kontinenta?

Pokretanje proizvodnje u Evropi planira i SAIC, kineska državna kompanija i drugi po veličini kineski izvoznik automobila, u čijem vlasništvu je nekadašnja britanska marka MG. Taj proizvođač već ima logistički centar u Amsterdamu, a fabriku planira da otvori u Francuskoj, kako bi zadovoljio rastuću potražnju za svojim elektromobilima na tom tržištu.

Grupacija Stellantis i kineski Leapmotor u Poljskoj su već počeli proizvodnju malog gradskog električnog modela T03. Chery bi krajem godine trebalo da krene sa proizvodnjom električnih automobila u Španiji, gde je ta kompanija, zajedno sa španskim partnerom, preuzela nekadašnju Nissan-ovu fabriku u Barseloni.

Lokaciju za otvaranje proizvodnih pogona u Evropi traži i Geely, a inicijalni pregovori navodno su početkom jeseni počeli sa gradskim vlastima poljske prestonice Varšave.

Kompanija Xpeng takođe razmišlja o pokretanju proizvodnje elektromobila u Evropi, a poznati brend Huawei, koji već nekoliko godina razvija napredna tehnološka rešenja za električna vozila, već je najavio izgradnju fabrike u blizini Pariza.

"Rat cenama počinje u januaru!"

Kineska auto industrija već ima više od 100 proizvođača električnih vozila, što dovodi do velike prezasićenosti domaćeg tržišta, pa tako žestoku konkurenciju manji proizvođači automobila možda neće (sami) moći da prežive.

Industrija električnih vozila u 2025. ulazi sa mnogo više konkurencije, komplikacija i politizovanih nepoznanica nego ikada ranije. Čak i u takvim uslovima, očekuje se da će nastaviti da raste zahvaljujući "opakim rezovima", smatra He Ksiaopeng, izvršni direktor Xpeng-a, koji predviđa da je ovo godina u kojoj tržište električnih vozila kreće u žestok rat cenama.

"Tržište će definitivno dobiti znatno oštriju konkurenciju 2025. godine. Čak mogu hrabro da predvidim da će se rat cena razbuktati već od januara", ističe Ksiaopeng u izjavi za CNEVPost.

 Xpnag G9 _ Foto Xpnag.jpg
Električni SUV Xpnag G9
Izvor: Xpnag

Žestoki rat cena električnih vozila svakako će se sa najvećeg auto tržišta na svetu preliti preko kineskih granica na ostatak globusa. One proizvođače koji su se za tržišnu borbu pripremali tako što su proizvodili više nego što mogu da plasiraju na domaće, ta situacija sada stavlja u poziciju da pokušaju da uspeju na svetskom tržištu.

Kako potencijalni međunarodni uspeh otežavaju protekcionističke mere EU, SAD i drugih zemalja, kineski proizvođači definitivno moraju da nađu način sa veći gobalni prodor, što u Evropi, kao što smo videli, već čine. Tržište se stalno i brzo menja, oni zato znaju da moraju stalno da budu u korak jedni sa drugima kako ne bi bili prinuđeni na nestanak sa njega.

Ključan faktor – baterije

Ekspanziji kineskih proizvođača električnih vozila na Starom kontinentu na ruku ide pad cena sirovina, koji je doveo do toga da baterije koje ih pokreću nikada nisu bile jeftinije. Cena kilovatsata baterija na svetskom tržištu trenutno, u proseku, iznosi 97 dolara, odnosno oko 94 evra, i prvi put je niža od 100 dolara.

 Natrijum-jonska baterija CATL Kompanija 3.jpeg
CATL natrijum-jonska baterija
Izvor: SmartLife / CATL

Stručnjaci agencije Bloomberg NEF kao razlog rekordno niske cene, osim sirovina, vide i velike viškove proizvedenih baterija iz Kine. Sve šira rasprostranjenost jeftinijih litijum-gvožđe fosfatnih baterija, na koje kineski proizvođači EV sve više prelaze, takođe utiče na visinu cene. Stručnjaci procenjuju da će u 2025. godini cene kineskih baterija nastaviti da padaju.

I Evropi, gde su baterije u ovom trenutku i do 50 odsto skuplje u odnosu na Kinu, očekuje se pad cena. Ipak, razlika u ceni će skoro sigurno ostati. Stručnjaci zato smatraju da će evropski proizvođači automobila teško moći da se nose sa kineskom električnom konkurencijom.

U kojoj meri će se planovi za masovnu ekspanziju kineskih električnih vozila na evropsko tržište zaista ostvariti, da li će doći do pada njihovih cena u značajnijoj meri, kakav će na sve to biti odgovor evropske konkurencije i evropski kupaca... Sve su to pitanja na koja bi predstojećih godinu dana trebalo da nam daju odgovore.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

01:36
Sva 4 točka uvis: BYD YangWang U9
Izvor: YouTube / BYD Global
Izvor: YouTube / BYD Global

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA