Primena novih mera trajaće najmanje sledeća četiri meseca, do kada države članice EU moraju da potvrde konačne visine carina, koje će potom važiti najmanje pet godina
Evropska komisija zvanično je uvela protivmere usmerene na kineske proizvođače električnih vozila. Tome je prethodila devetomesečna istraga o uticaju državnih subvencija kineskih vlasti dodeljivanih automobilskim kompanijama na formiranje cena na evropskom tržištu. Nove mere podrazumevaju uvođenje dodatnih uvoznih carine na sva baterijsko-električna vozila (BEV), od 5. jula, kao što je to prethodno već najavljeno.
Komisija je u istrazi zaključila da električna vozila proizvedena u Kini ostvaruju korist od nepravednog subvencionisanja, što za posledicu ima potencijalnu ekonomsku štetu po proizvođače električnih vozila u Evropskoj uniji.
Poslednjih nedelja, predstavnici Evropske unije i Kine vode intenzivne pregovore i pokušaju da pronađu rešenje, u skladu sa preporukama Svetske trgovinske organizacije, kojim bi obe strane mogle biti zadovoljne.
Međutim, dok takvo rešenje ne bude dogovoreno, EU će kineske elektromobile cariniti cariniti po različitim stopama, u zavisnosti od proizvođača i udela subvencija u konačnoj ceni njihovih modela, kao i njihove saradnje u istrazi. Novouvedene carine izgledaju ovako:
- BYD: 17,4 odsto,
- Geely: 19,9 odsto,
- SAIC: 37,6 odsto,
- Ostali kineski proizvođači koji su učestvovali u istrazi: 20,8 odsto,
- Ostali kineski proizvođači koji su odbili da učestvuju u istrazi: 37,6 odsto.
Ove carine nešto su niže u poređenju sa ranije predloženima i prilagođene su novim obračunima koje su dostavili sami proizvođači.
Primena novih mera počinje 5. jula i trajaće najmanje sledeća četiri meseca. To je period u kome države Evropske unije moraju da izglasaju, odnosno potvrde konačne visine carina. A kada ih konačno sve članice budu prihvatile, carine će se odnositi na predstojeći period od najmanje pet godina.
Najava ovakvog ishoda navela je poznavaoce situacije da postave pitanje kako će nove carine uticati na cene automobila evropskih i američkih proizvođača koji se prave u Kini.
Iako konkretnog odgovora još uvek nema, nezvanične informacije govore da bi kompanija Tesla ipak mogla da prođe nešto bolje od ostalih, jer je navodno podnela "dobro potkrepljen zahtev" za izuzeće od mera, o kome će se odlučivati najkasnije za devet meseci.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.