Osnovan je pre 10 godina, a za to vreme je sakupio 1.23 milijarde korisnika, što je jednako broju stanovnika druge najnaseljenije zemlje sveta - Indije!
- Svakog dana se na Facebook doda više od 350 miliona fotografija
- Za minut se lupi 1.8 miliona lajkova
- Na Fejsu se za minut generiše 350 GB podataka
- Dodavanje fotki je omiljena aktivnosti Fejs korisnika
- 66.4 procenta kupaca će putem statusa na svom Facebook nalogu obavestiti prijatelje o sniženjima i akcijama
- 58 odsto korisnika Facebooka očekuje posebne pogodnosti, popuste i pozive na događaje kada postanu fanovi određenog brenda
- Prosečan "životni vek" objave na Facebooku je 80 minuta
- Preko 190 miliona korisnika Fejsu pristupa isključivo putem mobilnog telefona
- Četvrtina svih Facebook korisnika ne obraća pažnju na podešavanja privatnosti
Društvena mreža Facebook osnovana je pre deset godina, 4. februara 2004. godine, i on je, pored interneta, Wikipedije i Skypa, jedan od najboljih primera za to kako internet omogućava "disruptivne inovacije", odnosno one inovacije koje uvode značajne promene u sistemu, piše britanski list "The Guardian".
Poput interneta, Facebook je kreacija jednog jedinog talentovanog vizionara, Marka Zakerberga. Međutim, to nije bila prva društvena mreža, pa je zato zanimljivo da se istraži zašto je baš Facebook isplivao kao dominantan igrač na tom tržištu.
Kad se pre deset godina Facebook tek pojavio, mnogi su ga poredili prvenstveno sa sajtom MySpace, ali ono što ga je izdvajalo među drugim sličnim sajtovima bio je, osim tehničke virtuoznosti njegovog osnivača, i njegov početni ekskluzivitet. Naime, da biste postali njegov član, morali ste da budete student jednog od najelitnih američkih univerziteta - Harvarda. Nešto kasnije se to proširilo na druge univerzitete u Americi, a na kraju i na čitav svet, ali ta početna ekskluzivnost je mnogo doprinela privlačnosti sajta u očima novih korisnika, koji su želeli da se pridruže tom "ekskluzivnom klubu".
Nakon što se otvorio prema korisnicima iz čitavog sveta, za Facebook je počeo da važi Metkalfov zakon, prema kojem će društvena mreža, što ima više korisnika, postati privlačnija za ljude koji razmišljaju o tome da joj se pridruže.
Otkad je počeo nezaustavljivo da raste, Facebook je postao objekat grozničavih spekulacija u finansijskom i medijskom smislu. Pre nego što je kompanija izašla na berzu, spekulisalo se uglavnom o vrednosti njenih akcija, a posle toga se spekulacije vrte oko toga da li će Facebook nastaviti da raste ili će se strmoglaviti.
Medijske spekulacije su sve to vreme bile prvenstveno fokusirane na "misteriozna bića" poznata kao tinejdžeri. Od kada je usvojena teza da na rast Facebooka najviše utiču mladi ljudi, za koje je poznato da su hiroviti i često menjaju interese, vrednost akcija Facebooka raste ili pada u zavisnosti od toga da li tinejžeri pokazuju da im je on više ili manje dosadio.
Najnovija teza govori o tome da tinejžere odbija činjenica da njihovi roditelji, pa čak i babe i dede, sve češće otvaraju naloge na Facebooku. Najvažnije pitanje, međutim, nije da li će tinejžeri okrenuti leđa Facebooku, nego da li će to što sve više odraslih postaju njegovi korisnici rezultovati ostvarenjem Zakerbergove vizije posedovanja "socijalnog grafikona sveta", odnosno mreže onlajn društvenih konekcija čovečanstva. Ukoliko se to ostvari, naše društvo će se naći na potpuno nepoznatoj teritoriji, upozorava "The Guardian".
Razlog za to jeste što je poslovni model Facebooka jednak modelu američke Nacionalne bezbednosne agencija (NSA). I jedni i drugi koriste nadziranje i privatnih i javnih aktivnosti pojedinaca na internetu kako bi izvukli zaključke o njihovom ponašanju. NSA tvrdi da im to omogućuje da uoče i spreče terorističke i druge nezakonite aktivnosti, dok Facebook tvrdi, mada uglavnom implicitno, da intenzivno nadgledanje onoga šta rade njegovi korisnici omogućava toj društvenoj mreži da istovremeno prilagodi svoje usluge potrebama korisnika i da dođe do preciznih informacija koje su potrebne njihovim oglašivačima.
Razlika između NSA i Facebooka je u tome da, iako je nemoguće reći da li nadzor koji sprovodi NSA predstavlja isplativ način za ostvarenje njihovog cilja, nema sumnje da se Facebooku veoma isplati da nadzire svoje korisnike. Ta kompanija je u tri meseca zaključno sa 31. decembrom 2013. ostvarila prihode od 2.59 milijardi dolara, što je čak 63 odsto više u odnosu na isti period prethodne godine.
To je fascinantan podatak, imajući na umu da je tu kompaniju pre samo deset godina osnovao jedan student Harvarda u svojoj sobi u studentskom domu. Ali postavlja se pitanje šta će se desiti u narednih deset godina, navodi "The Guardian" i ističe da se to ne može znati.
List ukazuje da, jednako kao što ljudi uglavnom ne znaju da internet i veb nisu isto, budući da je internet globalna mreža, a veb samo jedna od usluga koju internet omogućava, tako mnogi danas misle da je Facebook jednako internet. Zato bi trebalo da nas zabrinu Zakerbergova postignuća, upozorava "The Guardian", ukazujući na opasnost da ta društvena mreža potpuno proguta internet.
Srbija na Fejsu
Po podacima iz septembra 2013, dobijenih od portala Socialbakers, gotovo polovina stanovnika naše države, tačnije 3.509.500 miliona građana, ima profil na Facebooku i po tome je Srbija vodeća u Ex YU regionu. Sa druge strane, po količini vremena koje provedemo na Fejsu, uzimajući u obzir broj stanovnika, Srbija je na 46. mestu u celom svetu. Oko milion Srba koji koriste ovu društvenu mrežu ima između 18 i 24 godine, zatim oko 55 odsto muškaraca u Srbiji koristi Facebook, dok je na njemu i 45 odsto žena. Srbi po toj statistici najviše lajkuju stranu Novaka Đokovića i Ane Ivanović.
Što se MONDA tiče, MONDO portal na Fejsu ima preko 163 hiljade lajkova, dok je MobIT u poslednja tri meseca sakupio skoro 3.000 lajkova. Vaše čestitke Fejsu za rođendan očekujemo u komentarima, kao što očekujemo i da nas posetite na našoj MobIT Facebook stranici ;) Vidimo se!