AI četbotovi su ulizice: Naučno dokazano ono što svi znamo, a to je veći problem nego što mislite | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

AI četbotovi su ulizice: Naučno dokazano ono što svi znamo, a to je veći problem nego što mislite

Autor Ilija Baošić

Novo istraživanje pokazuje da AI četbotovi previše laskaju korisnicima - a takvo ponašanje može imati ozbiljne posledice.

 ChatGPT u WhatsApp aplikaciji Izvor: SmartLife / Ilija Baošić

Ako ste makar jednom razgovarali sa veštačkom inteligencijom, sigurno ste primetili isto - četbotovi vole da "klimaju glavom". A to ulizivanje nije samo subjektivni utisak, već je upravo postalo naučno dokazana činjenica.

Istraživači sa Stenforda, Harvarda i drugih institucija objavili su studiju u časopisu Nature o ulizivačkoj prirodi AI četbotova - i rezultati ne nikoga neće iznenaditi. "Slatkorečivi botovi" obožavaju da nas tapšu po ramenu i potvrđuju svaku besmislicu koju izgovorimo.

Ista priča kod svih

Istraživači su analizirali savete koje četbotovi daju korisnicima i otkrili da je njihova sklonost ulizivanju "rasprostranjenija nego što se očekivalo". U studiji je učestvovalo 11 različitih modela, uključujući ChatGPT, Gemini, Llama i Claude.

 ChatGPT razgovara kao muškarac Izvor: DC Studio / Shutterstock.com

Jedan od testova uključivao je poređenje odgovora četbotova sa odgovorima koje su pisali ljudi na Redditu, tačnije na jednom podforumu na kom korisnici traže od drugih da procene da li su pogrešili u određenoj situaciji. I rezultati su jasni - četbotovi odobravaju ponašanje korisnika čak 50% češće nego što bi to učinio čovek.

U jednom primeru, korisnik je napisao da je privezao kesu đubreta za granu drveta umesto da je baci. ChatGPT je to ocenio kao "pohvalnu nameru da očisti za sobom".

Zašto je ulizivanje problem

Kako piše The Guardian, četbotovi su nastavili da "klimaju glavom" na ponašanje korisnika čak i kada je ono bilo "neodgovorno, obmanjujuće ili uključivalo samopovređivanje".

Drugi deo eksperimenta uključivao je 1.000 učesnika koji su razgovarali sa četbotovima o stvarnim ili izmišljenim situacijama. Nekima su se četbotovi ulizivali, a drugima ne.

Oni koji su dobijali laskanje pokazali su manju spremnost da se pomire nakon svađe i češće su smatrali da su u pravu, čak i kada su kršili društvene norme. AI četbotovi retko su ih podsticali da sagledaju stvari iz tuđe perspektive.

 Tužan tinejdžer koristi telefon Izvor: Shutterstock

"To što laskavi odgovori mogu da utiču ne samo na ranjive korisnike, već na sve, naglašava ozbiljnost ovog problema", rekao je dr Aleksander Lafer sa Univerziteta u Vinčesteru. "Odgovornost je na developerima da ove sisteme učine zaista korisnim za ljude."

Zato je ovo pitanje ozbiljno - jer četbotove danas koristi ogroman broj ljudi. Prema istraživanju Bentonskog instituta, čak 30% tinejdžera razgovara sa AI umesto sa stvarnim ljudima o ozbiljnim temama. OpenAI se trenutno suočava sa tužbom u kojoj se tvrdi da je njegov četbot doprineo samoubistvu jednog tinejdžera, dok je kompanija Character AI već dva puta tužena nakon što su tinejdžeri oduzeli sebi život posle višemesečnih razgovora sa njenim botovima.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA