MONDO portal imao je ekskluzivnu priliku da obiđe renoviran i tehnički osavremenjen Data Centar, koji pruža najnovije usluge iz oblasti čuvanja, upravljanja i zaštite podataka, ali i mnogo više od toga.
Data Centar Telekoma Srbija poseduje najnovije tehnološko-informatičke metode zaštite, od samog ulaska u prostoriju, preko bezbednosti podataka, do fizičkih mera zaštite ljudi i opreme.
Na koji način Telekom Srbija brine o sigurnost podataka i komunikacije svojih korisnika?
Vrlo često se postavljaju pitanja koja se tiču, kako IT bezbednosti i zaštite, tako i fizičke bezbednosti. Korisnici se uglavnom pozivaju na međunarodno priznate standarde i ispunjavanje njihovih zahteva. Mi smo odavno shvatili da razvoj novih tehnologija neminovno povećava broj pretnji i ranjivost što dovodi i do povećanja rizika po bezbednost informacija. Nedavno smo uveli sistem za upravljanje bezbednošću informacija (Information Security Management System – ISMS) i sertifikovali smo uslugu prema standardu ISO 27001:2005.
U okviru Data centra korisnicima su na raspolaganju: firewall zaštita, IPS zaštita servera/servisa – Intrusion Prevention System, Sistem za zaštitu od DoS (Denial Of Service) napada, Antispam i Antimalware fitriranje elektronske pošte, antivirusna zaštita radnih stanica i servera, upravljanje dnevnicima događaja (Managed Log Management). Preduzeće koje odluči da koristi uslugu upravljanja dnevnicima događaja, poverava upravljanje (preuzimanje, arhiviranje i analizu) svojih log zapisa radi ispunjavanja zakonskih (standardi) obaveza, povećanja uvida u funkcionisanje IT servera/servisa i otkrivanje bezbednosnih pretnji na sopstveni informacioni sistem.
Šta se zapravo štiti novim sistemom zaštite i od koga?
Sa tehničkog aspekta, informacije i servisi koji se nalaze u Data centru se, između ostalog, štite od zloupotrebe sistemima IT zaštite, kao što su firewall uređaji za kontrolu mrežnog pristupa servisima, Sistemi za prevenciju upada na mrežnom nivou (Network Intrusion Prevention System), Sistemi za IT zaštitu i kontrolu baza podataka, Sistem za detekciju i mitigaciju DDoS napada kao i sistemi Antimalware zaštite.
Po potrebi, Telekom Srbija može za pojedine korisnike da obezbedi prikupljanje dnevnika događaja u cilju analiza bezbednosnih pretnji i incidenata u informacionom sistemu.
Dodatno, naša kompanija može da ponudi i usluge Managed Security-a, kao i Antispam i Antimalware filtriranje elektronske pošte. Na zahtev korisnika, Telekom Srbija ispunjava i specifične zahteve sa stanovišta IT bezbednosti i zaštite i, po potrebi, zajedno sa korisnikom, kreiramo specifična rešenja iz oblasti IT bezbednosti i zaštite, analiziranjem stanja IT bezbednosti i zaštite postojećeg informacionog sistema korisnika, kao i izradom plana unapređenja i implementacijom neophodniih tehnoloških i organizacionih mera. Preduzeće koje odluči da koristi ovu uslugu, od naše kompanije dobija i održavanje procesa IT bezbednosti.
Spremni ste da ispunite i specifične zahteve korisnika, da dizajnirate posebna rešenja iz oblasti IT bezbednosti i zaštite?
Kao što sam već napomenio, na zahtev korisnika ispunjavamo i specifične zahteve sa stanovišta IT bezbednosti i zaštite. Ukoliko se ukaže potreba, zajednički pristupamo osmišljavanju i primeni specifična rešenja iz oblasti IT bezbednosti i zaštite za određenog korisnika.
U čemu je specifičnost telehousing usluge?
Uz uslugu Telehousing-a u data centrima Telekoma Srbija korisnici dobijaju i dodatne elemente zaštite svoje opreme i podataka koji se nalaze na toj opremi. Ovde se, pre svega, misli na fizičko obezbeđenje, zatim elektronsku zaštitu ulaska u objekte data centra, kao i zaštitu od požara, garantovanje odgovarajućeg električnog napajanja za opremu, klimatizaciju i telekomunikacione linkove. Svakom od ovih elemenata zaštite posvećena je posebna pažnja, a Telekom Srbija, kao kompanija koja upravlja najvećom ICT infrastrukurom u zemlji, uključujući i data centre, ima i najviše iskustva u ovoj oblasti. Svoja iskustva u upravljanju ICT servisima koje primenjuje na svoje sisteme, kompanija primenjuje i na sisteme korisnika koji su nam prepušteni na upravljanje.
Telekom Srbija među korisnicima ICT servisa ima najveći broj kompanija koje posluju na tržištu Srbije, a koje se drže međunarodnih standarda bezbednosti podataka. U čemu se najčešće ogledaju njihovi rigorozni zahtevi?
Telekom Srbija među svojim korisnicima ICT servisa ima najveći broj kompanija koje posluju na tržištu Srbije. Među ove korisnike spadaju, kako male kompanije, sa samo desetak zaposlenih, tako i velike kompanije sa par hiljada zaposlenih. To znači da smo naše servise morali da prilagođavamo izuzetno različitim tipovima kompanija i da omogućimo da se svi njihovi zahtevi poštuju do najsitnijih elemenata.
Velike kompanije se uglavnom drže međunarodnih standarda na polju bezbednosti svojih podataka i tu naša kompanija pokušava da pomogne korisnicima kako bi im se omogućilo ispunjavanje ovih standarda. U proteklih par godina, u više navrata su pojedine kompanije kojima obezbeđujemo ove servise prolazile kroz proces sertifikacije koji je uključivao i kontrolu servisa koje za njih obezbeđuje i naša kompanija. Među njima su pojedine banke i kompanije koje se bave osiguravanjem, a koje su uobičajeno najzahtevniji korisnici u domenu sigurnosti podataka.
Projektom implementacije ISO 27001:2005 standarda obuhvaćeni su svi procesi povezani sa obradom, prenosom i čuvanjem informacija. Opseg sertifikacije je obuhvatio projektovanje, razvoj, implementaciju, održavanje i pružanje IT usluga internim i eksternim korisnicima.
Primenom ovog standarda obezbeđena je usaglašenost sa zakonskim i drugim zahtevima, povećano je poverenje korisnika naših usluga u smislu da su njihove informacije adekvatno zaštićene u svim fazama obrade, a unapređen je i odnos sa poslovnim partnerima koji podrazumeva bolju kontrolu protoka informacija.
Posedovanje sertifikata od strane akreditovanog sertifikacionog tela dokaz je da su implementirani i ispunjeni zahtevi standarda ISO 27001. Postojanje sistema za upravljanje bezbednošću informacija osigurava fleksibilan, efektivan, odbrambeni i proaktivni pristup bezbednosti informacija. Glavne koristi od standarda se ogledaju u minimizaciji internih i eksternih rizika i ukupnom snižavanju operativnih rizika po bezbednost informacija, adekvatnim tretiranjem utvrđenih pretnji i ranjivosti.
Proces unapređenja ICT servisa je stalan, a uglavnom smo usmereni na povećanje kvaliteta usluga i povećanje skupa ICT servisa koje nudimo korisnicima. U domenu povećanja kvaliteta usluga, proces unapređenja se ogleda u prilagođavanju i sertifikaciji kompanije ISO standardima, koji bi trebalo da dovedu do garantovanja najkvalitetnije usluge u nivou najboljih svetskih kompanija na ICT tržištu. Ovde se, pre svega, fokus odnosio na dobijanje standarda ISO27001, koji je i dobijen tokom ove godine, kao i na dobijanje standarda ISO20000 i ISO9000 u domenu pružanja kvaliteta usluga, i nekih drugih standarda, kao npr ISO14000 u domenu životne sredine.
Kada govorimo o unapređenja skupa servisa, usredsređeni smo na trendove koji su prisutni među ICT kompanijama: Cloud servise i ICT servise prilagođene pojedinačnim korisnicima. Na današnjem ICT tržištu, globalizacija u domenu ICT usluga kroz sveopšte prisustvo globalnoj računarskoj mreži, dovela je do toga da je korisnicima relativno jednostavno pristupaju ovim servisima i to po znatno povoljnijim cenama od globalnih ICT provajdera.
Telekom Srbija ide korak dalje u ovom domenu omogućavajući da se ovi tipovi servisa prilagođavaju konkretnom korisniku, što nije slučaj sa globalnim ICT provajderima. Osim toga, naša kompanija može da garantuje kvalitet servise end-to-end korisniku, što takođe nije slučaj sa globalnim provajderima. Previđamo da ćemo ubuduće sve više biti usmereni na pružanje ovakvih servisa, kako bi se popravio globalni trend smanjenja prihoda os standardnih telekomunikacionih servisa.
Telekom Srbija trenutno pruža veliki broj servisa iz domena Cloud computinga: (virtuelni serveri, Mail hosting, DNS hosting, Web hosting, Hosted Exchange), ali se mogu očekivati nove inicijative i unapređenja vezana za ovaj domen: on-demand self service, automatizacija svih procesa na Cloud platformi, pey-per-use korišćenje resursa, skalabilnost i elastičnost.
Ove incijative omogućiće širenje ponude na nove servise, a u okviru već postojećih grupa servisa - Saas – software as a service, koji podrazumevan konkretne softverske aplikacije za poslovne i rezidencijalne korisnike, PaaS – platform as a service aplikativna infrastruktura koja omogućava da se na njoj implementiraju krajnje aplikacije, IaaS – infrastructure as a service, računarska infrastruktura – serveri, operativni sistemi, sistemi za skladištenje podataka, bekap, inftrastruktura koja korisnicima dalje služi za nadgradnju svojih rešenja.
Kako bismo našim korisnicima ponudili inovativne servise, radimo sa našim partnerima na prilagođavanju njihovih servisa našim platformama. Kako je Cloud platforma smeštena u data centrima Telekoma Srbija, gde je obezbeđen najviši nivo raspoloživosti i bezbednosti, i kako korisnik istovremeno za pristup ima na raspolaganju našu mrežu, ponuđeni Cloud servisi biće najvišeg kvaliteta i performansi uz odgovarajuću konkurentnu cenu, završava Milan Simić, izvršni direktor za IT Telekoma Srbija.
U bliskoj budućnosti govorićemo i o NFC uslugama Telekoma Srbija, koje će omogućiti sigurno i brzo plaćanje pomoću mobilnog telefona, bez potrebe za provlačenjem kartica i klasičnim načinima plaćanja.
(Marko Čavić, MONDO)
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.