RATEL: Bez favorizovanja bilo kog sadržaja na internetu.
Operatori elektronskih komunikacija, koji pružaju uslugu interneta ne smeju da favorizuju bilo kakav sadržaj u mreži, bez obzira na to o kom je sadržaju reč, ko je nosilac prava, ko je pošiljalac, a ko primalac, kažu u Regulatornoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL).
U RATEL-u objašnjavaju da u slučaju kad operator korisniku ponudi aplikaciju, odnosno takozvanu zero-rating uslugu u besplatnom saobraćaju, na primer Viber, u obavezi je da proširi tu ponudu na sve ostale aplikacije iz iste kategorije. "U ovom primeru to bi značilo da korisnik osim Viber aplikacije, besplatno koristi i aplikacije kao što su WhatsApp, WeChat i slične aplikacije. Važno je razjasniti da se ziro rejting saobraćaj tretira potpuno jednako kao bilo koji drugi internet saobraćaj", kaže za Tanjug koordinator Grupe za kontrolu kvaliteta usluga u RATEL-u Maja Mitić.
To znači, dodaje, da kad korisnik istroši ugovorenu količinu saobraćaja, on više ne može da koristi internet usluge, pa samim ti ni ziro rejting aplikaciju, iako je ona besplatna. "Kad korisnik ima saobraćaj, koji ostvaruje operator mora da mu obezbedi da on koristi ziro rejting aplikaciju sa istim kvalitetom internet konekcije kao i prilikom korišćenja bilo koje druge internet usluge. Takođe, operator je obavezan da obezbedi dovoljan kapacitet mreže kako taj ziro rejting ne bi imao negativan uticaj na dostupnost i kvalitet svih drugih internet usluga u mreži", rekla je Mitić.
Ziro rejting saobraćaj je definisan u okviru smernica o otvorenom internetu, koje je RATEL doneo početkom godine, a Mitić kaže da se otvoreni internet bazira na principu mreže neutralnosti. To, objašnjava, podrazumeva da se sav internet saobraćaj u mreži tretira na isti način bez obzira na to ko je pošiljalac, ko je primalac, o kom sadržaju je reč i ko je nosilac prava za taj sadržaj. "U okviru mreže neutralnosti nije dozvoljena bilo kakva diskriminacija saobraćaja, blokiranje, usporavanje ili favorizovanje, osim u slučaju specijalizovanih usluga", rekla je Mitić.
Navela je da su specijalizovane usluge, koje se pružaju u zatvorenim elektronskim komunikacionim mrežama, kao na primer usluge IPTV i VoLTE usluga. "Operatori imaju prava da sprovode redovne mere kako bi zaštitili integritet i sigurnost svoje mreže. Oni mogu da sprovode mere, kako bi sprečili nastanak zagušenja u mreži ili kako bi sprečili sajber napad. Ako dođe do dugotrajnog zagušenja operatori su u obavezi da prošire kapacitet svoje mreže", kaže Mitić.
Kako bi korisnici mogli da testiraju koja je to brzina i kvalitet internet konekcije u fiksnim i mobilnim komunikacionim mrežama RATEL je još 2016. razvio aplikaciju RATEL nettest, koja se nalazi na veb stranici RATEL-a, a može i besplatno da se preuzme za iOS i Android uređaje na AppStore i Google Play Store prodavnicama.
"Svi rezultati merenja korišćenjem ove aplikacije su javni dostupni, u formi otvorenih podataka, u grafičkoj formi i na mapi Republike Srbije, tako da svi građani mogu da provere kakav je to kvalitet internet mreže na bilo kojoj lokaciji u zemlji koja je njima od značaja", navodi Mitić.
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebook, Twitter i Instagram mreži.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.