Dok budemo radili na razvoju pametnih gradova u našoj zemlji i uvođenju 5G tehnologije, stići će nam verovatno i prvi inteligentni telefon. Evo šta nam je sve kompanija Huawei otkrila, šta nas čeka u bliskoj budućnosti, u Srbiji…
Sa kompanijom Huawei pričali smo o inteligentnim telefonima, 5G mrežama u Srbiji, pametnim gradovima u našoj zemlji, zašto je tajming od izuzetne važnosti za servise, ali i telefona, kao i o tome šta je budućnost mobilne telefonije i tehnologije uopšte.
Kompanija Huawei tiho je od igrača iz pozadine, poznatog isključivo po mrežnim rešenjima i opremi za telekomunikacije, postala jedan do dominantnih igrača smartfon industrije i BROJ TRI na smartfon „igralištu“. Neki podaci ukazuju na to da je Huawei čak pretekao Apple po broju isporučenih telefona krajem 2016. godine, ali nećemo se baviti time ovog puta…
Huawei najavio Mate 10 sa EntireView ekranom
MONDO portal, odnosno MONDO MobIT imao je ekskluzivnu i retku priliku da se sastane sa potpredsednicom Huawei kompanije i direktorkom korporativnih komunikacija, Čen Lifang, koja je odgovorila na sva naša pitanja - profesionalno i direktno.
Huawei kompanija nedavno je uvrštena na Forbes listu Top 100 najboljih brendova iz celog sveta i jedina je kompanija iz Kine koja se našla na toj listi, od kada ona postoji.
Zanimalo nas je šta je tajna uspeha kompanije Huawei, ne samo u svetu, nego i u Srbiji i to ćete imati priliku da saznate kroz gotovo svaki odgovor na pitanja koja smo postavili.
Čen Lifang, Huawei: „Mislim da smo u Srbiji, baš kao što smo i u drugim zemljama u kojim poslujemo, izuzetno okrenuti korisnicima, njihovim zahtevima i potrebama. Izlazimo im u susret ne samo dobrim odnosom, nego i kvalitetnim proizvodima, odnosno tehnologijom. Znamo da se u Srbiji trenutno odvija ubrzana izgradnja (digitalne) infrastrukture, kao i da zemlja želi da se na taj način istakne u regionu i Huawei želi i u stanju je da pomogne da ova zemlja dobije brz i kvalitetan pristup internetu, ne samo u gradskim, nego i ruralnim sredinama. Ovo je samo jedan od mnogobrojnih primera na koji način Huawei može da pomogne ne samo Srbiji, nego i drugim zemljama u njihovom razvoju“.
MONDO MobIT: Od konkurenata vas izdvaja i to što ste posvećeni istraživanjima i razviju (R&D), što nije svojstveno kineskim kompanijama.
Čen Lifang, Huawei: „Tako je. Huawei, za razliku od nekih drugih kompanija, na vreme je shvatio da se ulaganjem u „R&D“ (istraživanje i razvoj) ulaže u sigurniju budućnost i zbog toga odvajamo oko 15 odsto prihoda od prodaje godišnje za taj sektor. Tokom 2016. godine smo u R&D uložili preko 11 milijardi dolara. Ne ulažemo samo u ICT okruženje, nego i u druge sektore, pa je Huawei jedan od 20 najvećih ulagača u istraživanje i razvoj u celom svetu. Kad ste mala kompanija imate nekoliko puteva pred sobom. Dok je Huawei bio mnogo manja kompanija odlučili smo da ulažemo u istraživanja i razvoj, ne samo da zarađujemo novac, suprotno onome što su učinile mnoge slične kompanije oko nas.
MONOD u Kini, u Huawei centrali gde nastaju telefoni...
Odluke koje donesete kao mali odlučuju o tome kakva ćete kompanija biti kasnije. I onda, nakon 10 godina poslovanja pokazalo se da smo odabrali mudro, da ulažemo u razvoj i nastavimo da se nadograđujemo kao jaka firma, za razliku od onih koji nisu tako odlučili i polako su nestali sa tržišta. Huawei je privatna kompanija koja sama donosi svoje odluke i mislim da nam je to bilo od velike pomoći, to što smo samostalno odlučivali o svojoj sudbini, što smo mogli samostalno da donesemo odluke. I pored teških ekonomskih faktora, koji su pratili sve, pa i Huawei nakon 2000. godine, nismo prestali da ulažemo u razvoj i istraživanje, ali smo korisnike stavljali uvek na prvo mesto - da nakon kupovine ili izbora naše opreme, uređaja ili servisa budu u stanju da ostvare svoje lične ciljeve i zarade novac. Još jedan jako važan faktor uspeha jeste to što kompaniju Huawei „poseduju“ njeni radnici putem akcija gotovo u potpunosti (98.6 odsto akcija) i svaki uspeh i napredak zaposleni osete i dožive kao svoj, putem bonusa, nagrada, podrške i zadovoljstva. Sve ovo što sam upravo rekla čini Huawei uspešnim“.
MONDO MobIT: U kojim sektorima Huawei ulaže u Srbiji?
Čen Lifang, Huawei: „Nekoliko njih. Prvo, ulažemo u biznis operacije, kako bismo našim korisnicima ponudili bolje servise. Kompanija Huawei ulaže i u kooperaciju, partnerstvo i inovacije, recimo u biznis aplikacije. Takođe, aktivni smo u obezbeđivanju jače i kvalitetnije digitalne infrastrukture, ali posebno smo angažovani na pronalaženju i podržavanju talenata i obrazovanju kadra, koji će moći da iskoristi i primeni inovacije i buduće planove“.
U Huawei kompaniji trenutno je zaposleno preko 20.000 naučnika i istraživača, a kompanija radi širom sveta sa istaknutim naučnim i obrazovnim ustanovama. Recimo, u Srbiji Huawei sarađuje sa ETF-om, ali i razvija program obuke i podrške talentima, koji dobijaju šansu da se usavršavaju i u Huawei centrali, u Šenženu, u Kini.
MONDO MobIT: Koliko je Huawei uspešan u Srbiji i šta vas očekuje u našoj zemlji?
Čen Lifang, Huawei: „Mislim da je Huawei brend izuzetno poznat ovde, ali moramo da radimo zajedno na LTE proširenju i uvođenju Cloud usluga, koji nisu dovoljno razvijeni u Srbiji. U tome ćemo koristiti pomoć srpske vlade i Telekoma Srbija, sa kojim ćemo izvršiti unapređenje ne samo pristupa brzom internetu, uključujući ruralna područja, nego i unaprediti fiksnu telefoniju“.
MONDO MobIT: Da li postoje planovi da se primene „Smart City“ rešenja i kod nas, u Srbiji?
Čen Lifang, Huawei: „Naravno! Huawei planira da primeni Smart City rešenja u Srbiji, jer i srpska vlada već radi na tom projektu, ali će nam za to trebati dosta vremena, po nekim procenama najmanje pet godina. Podržavaćemo, korak po korak, napore srpske vlade da razvije pametne gradove ili da implementira pametne servise širom zemlje. Po iskustvu stečenom u drugim zemljama i gradovima, moramo početi od bezbednih gradova, jer će građani na taj način osetiti koliko pametna infrastruktura može da im bude od pomoći, pa će i sami da se okrenu takvim rešenjima, stvaranju svojih pametnih kuća. Sledeći korak bi bio eGovernment. Uvođenje pametnih gradova u Srbiju će biti proces koji traje najmanje pet, do 10 godina, ali radujemo se radu na tome“.
MONDO MobIT: U čemu se ogledaju prednosti bezbednih pametnih gradova?
Čen Lifang, Huawei: „Recimo, pre uvođenja Safe City infrastrukture policiji je nakon dojave o kriminalu trebalo da reši slučaj do četrdeset dana. Nakon uvođenja Smart City servisa i infrastrukture za taj isti posao policiji su bila potrebna samo četiri dana. Ne govorimo samo o povećanju brzine reakcije i rešenja zločina, nego i o kvalitetnijem radu s manje resursa, koji konstantno rade za dobrobit građana. Na duže staze kriminal se smanjuje, jer su prestupnici svesni da će lako biti uhvaćeni. Recimo, u nekim regionima je, zahvaljujući ugrađivanju pametnih servisa, smanjen broj silovanja za više od 30 odsto. Uvođenjem eGovernment-a dolazi do veće transparentnosti, bržeg rešavanja „papirologije“, lakšeg poslovanja i većeg zadovoljstva kako krajnjih korisnika, tako i poslovnih i biznis subjekata. Naravno, ovo su samo neki od dobrih primera pravilne Smart City implementacije“.
MONDO MobIT: Šta mislite da je glavna prepreka uvođenju pametnih gradova ili servisa u Srbiji?
Čen Lifang, Huawei: „Novac, kao i u većini drugih regiona. Budžet nije isplaniran tako da se više uloži u Smart City infrastrukturu. Nažalost, gradska ili državna vlada tj. vlast ima samo određenu sumu u budžetu koju je moguće uložiti u razvoj pametnih gradova, ali to je situacija s kojom se susreću svi gradovi širom sveta, pa je potrebno pažljivo i studiozno planiranje budžeta s naglaskom na povećavanje dela novca odvojenog za razvoj pametnih gradova. Dobra vest za Srbiju, Beograd i druge gradove, jeste da je svest o važnosti pametnih gradova i njihovoj neophodnosti sve veća i da se o pametnim gradovima sve više priča i uči, što će sigurno doprineti bržoj primeni Smart City servisa i kod vas“.
MONDO MobIT: Kakva je situacija u svetu, gde vidite razvojne šanse kompanije?
Čen Lifang, Huawei: „Postoji još uvek oko milijardu domova koji nisu povezani na internet i nekoliko milijardi ljudi bez pristupa internetu ili brzom internetu. Recimo, u tome. Takođe, Cloud i migracija poslovanja na digital su još jedna šansa koju želimo da iskoristimo. Naravno, razvoj smartfon industrije i pružanje novih uređaja i korisnicima koji ih još uvek ne koriste. ICT je tržište koje vrlo brzo napreduje i menja se, pa želimo da se istovremeno prilagodimo i ponudimo neverovatnu tehnologiju, koja će u budućnosti biti zasnovana na 5G infrastrukturi i Cloud-u. Ipak, baziraćemo se na povoljnom pristupu internetu za krajnje korisnike, ali i enterprajz i biznis korisnike. Druga stvar o kojoj ćemo morati da vodimo računa jeste smanjenje vremena kašnjenja prilikom prenosa podataka (latencija), koje onemogućava korišćenje inovativnih servisa, kakvi su samouprvljajući automobili, jer još uvek nismo u stanju da reagujemo pravovremeno na promene, koje bi mogle da utiču na automobile bez vozača. Iz ovih razloga menja se i naš odnos ulaganja u istraživanje i razvoj, pa nećemo gotovo 90 odsto sredstava usmeriti na razvoj proizvoda, a 10 na istraživanja, nego ćemo 30 odsto potrošiti na istraživanja, a 70 na razvoj novih proizvoda“.
MONDO MobIT: S pametnih gradova želimo da se vratimo na pametne uređaje - zašto ste počeli da proizvodite kompjutere?
Čen Lifang, Huawei: „Kompanija veruje da pametni telefoni, nosivi uređaji, tableti, ali i računari zajedno mogu da učine najviše za korisnika, ako funkcionišu u harmoniji i pravilno su povezani. Zbog toga smo odlučili da svojim korisnicima ponudimo i PC liniju, koja je nedavno doživela drugo izdanje, kroz novu seriju MateBook računara. Takođe, svesni smo da smo kompetentni da uradimo nešto tako. Dugo akumuliramo ne samo iskustvo tokom proizvodnje mobilnih uređaja, nego i pratećih dodataka, mreža, telekomunikacione infrastrukture i osetili smo i predvideli da je vreme da počnemo da se bavimo i PC industrijom“.
MONDO MobIT: Stičemo utisak da veoma pažljivo planirate svaki korak?
Čen Lifang, Huawei: „Nekome sa strane možda izgleda da smo vrlo lako zakoračili u PC industriju, ali nije tako. Dugo to planiramo, ali takvi smo po pitanju svega, jer smo sigurni da je veliki deo poslovanja u pravilno odabranom vremenu (tajmingu). Mnoge tehnološke kompanije, takođe imaju ekspertizu i dovoljan stepen tehnološkog razvoja, ali nisu za neke proizvode sačekale pravo vreme. Recimo, odavno smo mogli da proizvodimo telefone i tablete, ali smo čekali pravi trenutak. Sigurna sam da je u tome ključ, jer su neke kompanije isuviše rano nastupile sa idejom, konceptom ili realizacijom smartfona i danas ne postoje na tržištu ili jedva opstaju“.
MONDO MobIT: Šta je sledeći korak u Huawei razvoju, možda neki novi proizvod?
Čen Lifang, Huawei: „Danas koristimo smartfone, ali oni nisu naša budućnost. Huawei je ubeđen da je to inteligentan telefon. Današnji smartfoni su kao alat, koji koristimo za obavljanje svojih poslovnih potreba ili za igru i zabavu. Sledeći korak u evoluciji mobilnih uređaja biće inteligentni telefoni, koji će biti poput ličnog sekretara, odnosno ličnog pomoćnika. Takođe, verujemo da će se promeniti i oblik, ne verujemo da će se smartfon oblika kakav danas koristimo zadržati još dugo. U domenu telekomunikacione infrastrukture radićemo na 5G mrežama, novim tipovima mreža, Cloud servisima i novim načinima povezivanja ljudi i ljudi, ljudi i mašina, ali i mašina sa mašinama“.
MONDO MobIT: Zašto Huawei još uvek čeka sa virtuelnom realnošću?
Čen Lifang, Huawei: „Baš iz razloga o kojem smo pričali - nije pravi trenutak. Postoje već danas mnoge kompanije koje se bave virtuelnom realnošću, ali bismo o njihovom poslovanju i tome koliko je održivo mogli da diskutujemo. Nisam sigurna da opstaju lako. Takođe, moramo imati sjajan proizvod. Huawei već vrši istraživanja i razvija svoje VR rešenja, ali tek kad budemo imali pravi proizvod, spreman da odgovori potrebama korisnika, ali i proizvod koji je u stanju da pravi novac za nas - izbacićemo ga na tržište“.
MONDO MobIT: Rekli ste da moramo da ulažemo u razvoj 4G (LTE) mreža, ali šta je sa 5G mrežama u Srbiji, kad možemo da očekujemo njihov rad?
Čen Lifang, Huawei: „Radeći sa domaćim telekom operatorima Huawei će nastojati da prve 5G mreže prorade i u Srbiji već do 2020. godine, što će se poklopiti i sa prvim mrežama širom sveta“.
MONDO MobIT: Huawei ima kancelariju i u Srbiji, koliko ste zadovoljni njenim radom?
Čen Lifang, Huawei: „Nije to samo kancelarija ili predstavništvo, to je regionalni centar, koji je zadužen za operacije i koordinisanje okolnim kancelarijama u zemljama iz okruženja. Zadovoljni smo kako stvari ovde funkcionišu, tržište je izuzetno dobro prihvatilo Huawei telefone i zbog toga i planiramo da u narednom periodu stavimo još više Huawei uređaja na tržište“.
MONDO MobIT: Možemo li da zaključimo intervju vašim viđenjem sadašnjeg smartfon tržišta?
Čen Lifang, Huawei: „Činjenica je da je iPhone redefinisao tržište i da to čini već čitavu deceniju. Jasno je da su i smartfoni dostigli svoj „ekstrem“ u mnogim aspektima. Ipak, to nas ne sputava da težimo ekstremima u okviru Huawei ponude, kakvi su vrhunski premijum uređaji, odlična kamera ili muzička reprodukcija. Sledeći korak predstavljaju inteligentni telefoni, a Huawei želi da bude taj koji će ga dovesti na tržište. Baš kao što je većina pre pojave iPhone uređaja koristila telefone osnovne funkcionalnosti, tako želimo da pamtimo period kad počne era Huawei inteligentnih telefona“.
MONDO MobIT: I za kraj, ko je vaš najveći rival na tržištu?
Čen Lifang, Huawei: „Apple“.
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebook, Twitter i Instagram mreži.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.