Ženski likovi u video igrama nisu više ograničeni na uloge nejakih žrtava, koje čekaju da budu spasene. Muzej video igara u Berlinu pokazuje da one, kada zatreba, mogu biti i opasne heroine.
Džon Marston vrti lasom i cilja. Hvata svoju metu, ženu, baca je preko konja i galopira do obližnjih šina. Ženu zatim polaže na šine i čeka da naiđe voz. Ona se bori ne bi li se oslobodila, ali bez uspeha. Voz dolazi i prelazi preko nje. Krv prska na sve strane dok se reč “USPEH“ trijumfalno pojavljuje na ekranu. Na sreću, ova užasna scena ne dolazi iz života, već iz video igre Red Dead Redemption, gde igraču svaka smrskana žena donosi poene. Sa druge strane, ako ubijete muškarca poena nema. Iako izrazito okrutna, ova igra ukazuje na činjenicu da je mali izbor ženskih likova u video igrama. One su ili žrtve koje je potrebno spasiti ili su oskudno odeveni likovi prenaglašenih oblina.
Od dame u nevolji do lovca na glave
Medijski ekpert Anita Sarkesian prati ženske likove u popularnim medijima. Na svom video podkastu “Feministička frekvencija“, ona je predstavlja različite ženske uloge u računarskim igrama. Jedna od standarnih jeste “devica u nevolji“, gde je žena predstavljena kao slaba, glupa i neefikasna. Sarkesian finansira svoj serijal preko Interneta, gde je uspela da skupi 150.000 dolara, mnoge pohvale, ali i uvrede. Pornografski materijal je postavljen na njenu stranicu na Wikipediji, čak je i napravljena igra u kojoj njen lik šamaraju. Kritikovali su je i da je pristrasna u komentarima, jer se šminka i navodno mrzi video igre. Drugi pak kažu da je cela diskusija o igrama preterana, jer su one ipak “samo za zabavu“.
Organizatori izložbe “Vodeća dama“ (Leading Lady) u Berlinu krenuli su drugim putem, prikazujući igre u kojima dominiraju jake žene. “Neko se fokusira samo na negativne primere. Mislim da je interesantno nepristrasno pogledati žene u video igrama i zapitati se koje uloge su njima namenjene“, kaže jedan od kustosa, Marša Tobe. Zapravo, postoji dosta igara u kojima žene nisu predstavljene kao bespomoćne žrtve. Ova izložba pokazuje osam video igara, različitih žanrova i zemalja porekla. Među njima je i pucačka igara “No One Lives Forever“ sa tajnim agentom Kejt Arčer i akciona avantura “Beyond Good and Evil“ sa odvažnom reporterkom Džejd. Najstarija igra je i najnapetija - “Metroid“ iz 1986. godine. U njoj igrač vodi lovca na glave Samus Aran kroz svet piksela. Tek na kraju igre Samus skida svoj šlem i otkriva da je žensko.
“Volela bih da mogu da vidim sve te muškarce koji su igrali ovu video igru i ispred svojih konzola shvatili: “O, Bože, pa ja sam bio žena!““, kaže Tobe smejući se i nastvalja: “Najinteresantnije je zapravo pitanje zašto je automatska pretpostavka da je lik koji si igrao muško?“.
Da li je to zato što se hrabrost i borlilački duh generalno pripisuju muškarcima? Jedna od najpoznatijih heroina video igara poseduje upravo sve te "muške kvalitete". Radi se o Lari Kroft. Od 1996. godine ona skita kroz serijal Tomb Raider. Kroz stare hramove i divlje džungle, ona kruži na motoru, ubijajući protivnike i divlje životinje. Dokazuje da video igre sa vodećim ulogama heroina mogu da budu uspešne. A muškarci se ovde izgleda slažu. To je možda, na prvom mestu, zbog njene atraktivnosti. Tu ne treba prevideti činjenicu da je tokom godina njen izgled postao manje seksipilan, a više prirodan. Njene grudi su se smanjile, a umesto kratkog šortsa ona sada nosi farmerke. Ipak, stara verzija Lare ima više poklonika.
Upravo statue dve Lare krase ulaz berlinskog muzeja: “Nova Lara nije toliko popularna kod muškaraca kao stara. Kada slikaju svi slikaju staru Laru“, primećuje Tobe. Postoje i kontroverze kada je reč o ulozi nove Lare. Prvobitno ratoborna devojka postepeno je prerasla u jaku ženu, piše DW portal.
Posetioci izložbe, a to su većinom muškarci, uglavnom zastupaju pragmatični pristup. “Izložba svet video igara približava ženama“, kaže jedna od njih. On dodaje da za njega nije bitno da li igra muški ili ženski lik već da li je priča dobra ili loša. Iznenađeno naglašava i da, uprkos pozitivnim kritikama, serijal “Beyond Good and Evil“ nije naišao na dobar odziv kupaca. Ista sudbina zadesila je i naučno-fantastičnu igru “Remember Me“, u kojoj se žena pobunjenik, Nilin, bori protiv umnožavanja misli. Francuska produkciona kuća Dontnod imala je problema da nađe izdavača za ovu igru. Oni su uglavnom zadržali stav da žena u glavnoj ulozi jednostavno ne funkcioniše.
Jedan od neobičnih likova ove izložbe je staromodna “dama u nevolji“, princeza Pič iz serijala Super Mario. Poslednjih 30 godina ona je u zatočeništvu zlog Bausera, a Mario pokušava da je spasi. Uloge su bile zamenjene 2006. godine, kada su Mario i Luiđi kidnapovani, a Pič, obučena u svoju karakterističnu roza haljinu, ima zadatak da ih oslobodi. Pokazalo se da i princeze znaju da budu žestoke - kada zatreba.
Vaš stav o ovome možete nam reći u komentarima ili na Facebooku!
%MCEPASTEBIN%
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.