Zeleniji način prevoza u svim oblastima je imperativ i za Niš, ali će na tome gradske službe morati da rade zajedno sa građanima.
Planom razvoja Grada Niša od 2021. do 2027. godine obuhvaćene su i promene u sektoru mobilnosti i transporta, koji će vršiti tranziciju ka zelenijim i manje agresivnim načinima prevoza u svim oblastima, kako bi se smanjila emisija CO2 na području grada.
Zajedno sa porastom broja stanovnika u gradu i širem regionu, obim prometa je znatno porastao poslednjih godina, dok i opseg mogućnosti mobilnosti raste.
Međutim, motorizovani saobraćaj je veliko opterećenje za životnu sredinu (potrošnja prirodnih resursa, emisije gasova sa efektom staklene bašte, zagađenje vazduha, buka) i zauzima puno prostora.
Stoga je neophodno preispitati mobilnost i transport iz perspektive budućeg razvoja grada, a pre svega uzimajući u obzir činjenicu da je sve prisutniji trend fleksibilnog zapošljavanja i rada na daljinu, ali i dostupnost elektronskih servisa javne uprave. Ipak, čak i u budućnosti, mnogi stanovnici će i dalje morati da svakodnevno putuju po gradu.
Radikalno očuvanje resursa i smanjenje emisije CO2 iz saobraćaja znači smanjenje potreba za putovanjem gde god je to moguće, tranzicija putovanja ka efikasnijim načinima prevoza i vršenje tranzicije od fosilnih goriva ka bezugljeničnom pogonskom sistemu za sva vozila.
Urbane četvrti moraju biti planirane tako da osiguraju atraktivnu kombinaciju stanovanja, obrazovanja, zapošljavanja, kupovine i rekreacije i to sve na kratkoj udaljenosti. Preusmeravanje putovanja sa privatnih motornih vozila ka drugim vidovima mobilnosti oslobodiće više prostora za šetačke staze, biciklizam i javni transport.
Grad Niš planira da pruži nove mogućnosti uvođenjem različitih šema transportnih sistema koje mogu da vode ka poboljšanju efikasnosti i bezbednosti saobraćaja. Ulični prostor, koji je prvenstveno usmeren na potrebe automobilskog saobraćaja, posebno parking, mora biti redizajniran da bi sagledao potrebe gradskog stanovništva kako bi bio dostupan za širok spektar različitih upotreba.
Planiranje javnog prostora je takođe od ključne važnosti za zaštitu klime i kvalitet života, kao i za prilagođavanje klimatskim promenama. Posebna uloga grada će biti da radi redizajn javnog prostora na način da bude klimatski otporan i da sadrži rešenja koja su na strani ljudi i životne sredine i omogućavaju bolju pristupačnost i mobilnist građana.
Ipak, sa svim ovim promenama, za koje su zadužene gradske službe i uprava, i Nišlije će morati da učine korak ka transformaciji saobraćaja birajući zeleniji, čistiji i ekonomičniji način prevoza - bicikli, električna prevozna sredstva, pešačenje i manje korišćenje automobila kada je to izvodljivo.
Grad Niš predstavlja saobraćajno čvorište od velikog značaja u Srbiji. U njemu se ukrštaju putevi različitih vrsta saobraćaja i to: evropski drumski koridor 10 i evropski putevi E-75 i E-80, železničke pruge za različite pravce za putnički i teretni saobraćaj, aerodrom, robno- pretovarni centar, optički kablovi, tranzitne centrale, televizijski predajnici, strujni dalekovod i drugo.
Tekst je objavljen u sklopu projekta koji je sufinansiran iz budzeta grada Niša. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.