Mark Cukerberg je odigrao sve karte na metaverzum, što je bilo jasno kada je kompanija promenila ime iz Facebook u Meta. Međutim, tranzicija nije bila sjajna i ova kompanija je zabeležila gubitak od 500 milijardi dolara.
Ako pitate čelnika kompanije Meta, Marka Cukerberga, virtuelni svetovi su budućnost tehnološke industrije. Sa druge strane, nakon zaokreta u poslovanju, nekadašnji Facebook, sada Meta je kompanija koja je izgubila pola biliona dolara za nepuna četiri meseca. Poređenja radi, najbogatiji čovek na svetu, Ilon Mask "vredi" 233 milijarde dolara – ni pola onoga što je Facebook izgubio u tranziciji.
Sa ovako velikim gubitkom Meta je ispala sa liste top 10 najvećih kompanija na svetu po tržišnoj vrednosti, i sa 6. pozicije pala na 11. mesto, dozvolivši kompanijama kao što su NVIDIA i Tencent da ih prestignu.
Da se podsetimo dela liste top 10 kompanija:
- Apple
- Microsoft
- Saudi Aramco
- Alphabet (Google)
- Amazon
- Tesla
- Berkshire Hathaway
- TSMC
- NVIDIA
- Tencent
- Meta (Facebook)
- Visa
Sinergija problema
Pored problema sa imenom i novim putem kojim je krenuo nekadašnji Facebook, još neki faktori su uticali na lošije poslovanje kompanije u čijem vlasništvu se nalazi najveća društvena mreža na svetu. Drugi veliki razlog je broj 1. na prethodno navedenoj listi – Apple. Naime, ova kompanija je nedavno potpuno promenila politiku privatnosti sa iOS 14 i dozvolila je korisnicima da ne dobijaju targetirane oglase i spreče da kompanije prate njihove aktivnosti kroz različite aplikacije.
Nakon ove Apple odluke zvanična izjava predstavnika kompanije Meta bila je da će ovo uzrokovati smanjenje zarade ove kompanije za 10 milijardi – nakon ove izjave Meta je izgubila više od 200 milijardi dolara tržišne vrednosti u jednom danu.
Politika Google privatnosti
Google je najavio slične promene politike privatnosti koje su još uvek u procesu testiranja i neće biti implementirane još bar dve godine, a i za sada ne deluju ni približno ekstremne kao ove koje je uveo Apple.
Uzbunjivači
Još jedan od velikih problema je svedočenje bivše zaposlene u kompaniji Facebook, Frances Haugen, koja je izjavila da Facebook i Instagram imaju loš uticaj, posebno na tinejdžere. Ona je pokazala dokaze u kojima se vidi da kompanija svesno nije cenzurisala govor mržnje da bi se podigao broj interakcija korisnika, te da bi oni imali veću zaradu od prikazanih reklama.
Pad broja korisnika
Facebook je kao društvena mreža, iako ubedljivo prva po broju aktivnih korisnika, zabeležila pad korisnika, što se odrazilo na vrednost deonica koje su pale za 20%. Dodajte na to i da su AR i VR divizije kompanije Meta (Reality labs) zabeležile gubitak od 10,2 milijarde dolara u 2021. godini i jasno vam je da stanje u kojem se nalazi ova kompanija prouzrokovano od strane više faktora.
Konkurencija koja je nakon što je Facebook objavio svoje planove takođe uskočila u metaverzum vode je još jedan problem za ovu kompaniju. Metaverzum, Web 2.0 i NFT su novi koncepti u kojima mnoge kompanije žele da učestvuju, a oko kojih se sada podigla velika prašina, uključujući i vetar u leđa kompanije Meta. Pogledajte kako Meta zamišlja rad u metaverzumu u video snimku ispod:
Znaci oporavka
Meta i dalje ima tržišnu vrednost od preko 560 milijardi, sa rastom od 20% u Q4 2021. u kojem su zaradili dodatnih 33,76 milijardi, pre svega zahvaljujući nešto boljim brojkama, kada je prosečan broj korisnika na Facebook mreži u pitanju.
A možda metaverzum kao koncept neće biti toliko revolucionaran kao što je to Cukerberg zamislio.