Šta je Hipernet, šta će nam i kada doneti 5G i šta očekuje korisnike Yettel-a kod nas otkrili su nam direktno iz ove mreže!
Prema poslednjim istraživanjima, o čemu ćemo svakako dodatno pisati, digitalna transformacija ubrzana je u Evropi za čak celu deceniju dolaskom korone.
Gotovo svi biznisi, zposleni i sasvim obični ljudi su preko noći morali da počnu da razmišljaju i funkcionišu na daljinu tj. da obezbede ne samo infrastrukturu, nego i servise koji će virtuelno približiti fizički u istoriji čovečanstva na taj način prvi put razdvojene ljude.
Nosioci ove transformacije, kao i mnogih prethodnih upravo je telekomunikaciona industrija i posebno operatori mobilne telefonije, koji su za razliku od fiksne internet mreže mogli da dosegnu do svih korisnika, čak i u zaista najudaljenijim krajevima zemlje.
Mobilni internet je postao imperativ ne samo poslovanja na daljinu, nego i života onlajn, jer nismo mogli da se zabavljamo ili učimo i ostanemo u kontaktu sa najmilijima na neke druge načine. Kvalitet mrežne infrastrukture i primenjenih servisa postali su istovremeno i pokazatelji spremnosti određene kompanije da bude deo udobne i pouzdane budućnosti koju korisnik želi za sebe.
Upravo o ovim, ali i brojnim drugim stvarima razgovarali smo sa Sašom Lekovićem, izvršnim direktorom tehnike u Yettel mreži. Stvari koje nam je Leković ispričao odlična su nadogradnja priče koju smo vodili sa Petrom Nogom, sa kojim smo razgovarali o tome kako je Telenor postao Yettel.
Kompanija je osim vizuelne i mnogobrojnih drugih organizacionih promena u isto vreme menjala i način poslovanja i svoje ponude, koja je osim mobilne telefonije u vreme pandemije počela da uključuje i optički internet i televizijske servise, objedinjene u Hipernet paketima, koji su dostupni širom Srbije.
Sudeći po onome što smo u razgovoru sa CTO-om kompanije Yettel otkrili - korisnike ove mreže očekuje zanimljiv period i budućnost koja će stići vrlo brzo…
Šta ima novo u Yettel mreži kad su tehničke mogućnosti i unapređenja u pitanju?
U prethodnom periodu, desile su se dve važne stvari za našu kompaniju: predstavili smo naš Yettel brend i lansirali Hipernet, što je nova poslovna vertikala rasta.
Uvođenjem nove vertikale dosta toga se promenilo, ali ono što ostaje jeste da i dalje imamo najbolju mrežu. Korisnici nam godinama veruju, i to poverenje moramo da opravdamo tako što ćemo nastaviti da im pružamo usluge vrhunskog kvaliteta kroz najnapredniju, najstabilniju i najbržu mrežu u zemlji, bilo da je u pitanju mobilna ili fiksna.
Sa novim brendom, pokrenuli smo novu, potpuno originalnu platformu, Yettel Svaki dan. U pitanju je mesto za najbolje ponude i popuste usluga i proizvoda velikog broja partnera, podeljenih u više od 10 kategorija. To je digitalni ekosistem koji povezuje mala i srednja preduzeća sa bazom naših korisnika i u potpunosti se zasniva na naprednoj analitici koja korisnicima pomaže da u skladu sa njihovim ponašanjem i interesovanjima dolaze do najatraktivnijih ponuda. Moj tim je bio angažovan na pravljenju ove potpuno originalne i na tržištu jedinstvene softverske platforme. Platforma Yettel svaki dan je primer da, ukoliko želite da budete lider na tržištu, morate biti spremni i sposobni da kreirate originalne proizvode i platforme koji korisnicima olakšavaju svakodnevnicu i poslovne obaveze, pružajući im i dodatne prednosti.
Kada govorimo o Hipernetu, morali smo da unapredimo svoj IT stack kako bi podržao uvođenje fiksnih servisa. Ta unapređenja se ogledaju kroz povećanje automatizacije najbitnijih poslovnih procesa, kao i uvođenje onlajn mogućnosti za naše krajnje korisnike zaposlene iz prodaje i instalatere, gde god je bilo moguće. Cilj nam je bio da postignemo najkraće moguće vreme od ulaska korisnika u prodavnicu do instalacije optike u njegovom stanu i puštanja Tripleplay servisa. Kod instalacije, vodili smo se iskustvom koje bilo ko od nas ima kada radimo sa majstorima - želite da ostanu što kraće i da ne ruiniraju kuću ili stan prilikom radova. Kod nas je sa Hipernetom vreme instalacije optike u stanu svedeno na kratak period, uz veoma urednu instalaciju.
Kako se Yettel prilagodio novim uslovima poslovanja tokom poslednje dve godine, šta to korisnici danas najviše traže?
Naš fokus se nije menjao tokom pandemije: najbolje iskustvo u mreži, najbolje korisničko iskustvo kroz odlične proizvode i usluge i sjajan odnos sa korisnicima, bilo putem fizičkih ili digitalnih kanala. Kako bi ovaj trend održali, samo ove godine, zajedno sa CETIN-om, ulažemo više od 70 miliona evra u razvoj infrastrukture. Pandemija je sa sobom donela i neka nova rešenja na koja su korisnici zaista lepo odreagovali. Na primer, veliki broj ljudi je tokom pandemije promenio svoje mesto življenja, ali i rada, od kuće ili vikendice. Ukratko, bilo koja lokacija je postala kandidat za mesto življenja i rada. Da bi smo našim korisnicima omogućili da svoje privatne i poslovne obaveze obavljaju sa bilo koje lokacije značajno smo ulagali u mreži kako bi unapredili kvalitet pokrivenosti internetom na nivou cele zemlje.
Tokom pandemije smo unapredili i izgradili oko 1.500 sajtova. Da bi smo ovako unapređenu infrastrukturu na pravi način stavili na raspolaganje svim našim korisnicima, na bilo kojoj lokaciji, kreirali smo paket Yettel Home koji se dostavljaju na kućnu adresu, jer smo primetili da raste potražnja za takvim i drugim, sličnim rešenjima.
Što se tiče trendova, mobilni internet konstantno raste, dok se glasovni saobraćaj dovodi u neke očekivane tokove, nema više takvih skokova kakve smo imali tokom 2020. godine, na primer. Naš glavni cilj sve vreme je da korisnicima obezbedimo kvalitetne i visoko raspoložive usluge na celoj teritoriji zemlje, što smo i uspeli.
Potpuni fokus nam je na raspoloživosti mrežne infrastrukture i servisa. Ukratko, da minimizujemo broj incidenata. U saradnji sa našom kompanijom CETIN to postižemo kroz unapređen proces održavanja, unapređenu redundantnost mrežne infrastrukture na različitim nivoima, modernizovana baterijska napajanja na lokacijama, kao i kroz uvođenje namenskog mrežnog analitičkog softvera.
Izvor: YettelKako ta Yettel unapređenja korisnici mogu i da osete?
Kod svakog operatera proces unapređenja mreže se odvija bez prekida. To je kontinuiran rad baziran na primeni najnovijih tehnoloških dostignuća, uz konstantno poboljšavanje kako mreže tako i nas samih u pogledu poslovnih procesa i načina rada. Mnogo smo truda uložili u poslednjih godinu dana da zadržimo lidersku poziciju na tržištu mobilne telefonije i nedavno smo dobili potvrdu tog kvaliteta.
Četvrtu godinu zaredom osvojili smo Best in Test priznanje na uporednom merenju kvaliteta mreža, koje je sprovela međunarodna kompanija UMLAUT. Naša mreža ima najveću pokrivenost mobilnim internetom (broadband coverage) i najmanje kašnjenje u prenosu podataka (latency). Održavanje kontinuiteta u kvalitetu i visokoj raspoloživosti naše mreže je garant zadovoljstva naših korisnika.
Krajnji korisnici su najmerodavniji u ocenjivanju svega šta kao kompanija radimo. Više nije dovoljno da imate brz internet i dobru pokrivenost. Kako su očekivanja korisnika sve veća, jer je broj aplikacija koje koriste privatno i poslovno na svojim mobilnim telefonima sve veći, poseban fokus od ove godine je upravo na njima. Na prvom mestu, tu su društvene aplikacije, poput Viber, WhatsApp, ali i aplikacije za video konferencije, jer moraju savršeno da funkcionišu. Trenutno smo u fazi implementacije automatizovanih mehanizama za pojedinačno praćenje kvaliteta svake iz skupa najbitnijih korisničkih aplikacija.
Da li je Yettel spreman za 5G eru? Koliko ćemo još čekati na 5G u Srbiji i šta još treba da se to desi?
Društvo i industrija prolaze kroz digitalnu transformaciju. Očigledno je da postojeće mobilne tehnologije neće moći da zadovolje buduće potrebe servisne potrebe korisnika. Potrebna je nova tehnologija i 5G, kao nova generacija mobilne širokopojasne (MBB) tehnologije, ima potencijal da to i pruži.
Aukcija spektra je sledeći korak, a kad se ispune svi regulatorni preduslovi, bićemo spremni. Mrežna infrastruktura će spremno dočekati 5G licencu.
Šta će 5G promeniti dolaskom u Srbiju?
Glavne prednosti 5G su veća brzina, manje kašnjenje pri prenosu podataka i samim tim veće mogućnosti za sve servise koji se udaljeno izvršavaju, veći broj povezanih uređaja, i mogućnost većeg prilagođavanja konkretnim potrebama korisnika za povezivanjem. 5G mreža će doneti veliku brzinu prenosa podataka koja će ići do 10 GBS, što je 100 puta veća brzina u odnosu na 4G.
Očekuje se da će 5G imati najveću primenu u poboljšanim MBB uslugama, pametnoj mreži, medicini, komunalnim uslugama, poljoprivredi i pametnoj proizvodnji, kao i kod autonomnih vozila.
Primena 5G tehnologije na teritoriji cele države omogućiće i da se smanji digitalni jaz između velikih urbanih mesta, sa jedne, i malih mesta kao i ruralnih oblasti, sa druge strane. Svi će imati priliku da podjednako dobiju najnoviji, najmoderniji servis, gde god se nalazili na teritoriji zemlje. Sigurno da će 5G dalje osnažiti započeti trend promene mesta življenja uz zadržavanje postojećeg ili dobijanje novog posla, ali će omogućiti i poslodavcima da zapošljavaju ljude koji žive na nekim drugim lokacijama, državama i kontinentima.
Ako izuzmemo 5G, šta je to što očekuje Yettel korisnike u bližoj budućnosti?
Od kraja prošle godine u svojoj ponudi smo objedinili mobilne i fiksne servise kombinovane sa TV servisom. Cilj nam je da našim korisnicima svi servisi budu dostupni na svakoj lokaciji.
Ako imate dodatnih pitanja - javite nam se u komentarima, doći ćemo do odgovora, kao i uvek!
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.