Kako je Telenor postao Yettel i koliko je teško bilo preći sa jednog tako jakog na jedan potpuno novi brend i napraviti redizajn u svim sferama poslovanja ispričao nam je Petar Nogo.
Kompanija Telenor postala je Yettel krajem januara u Srbiji i još nekoliko zemalja, što je označilo sasvim novi početak jedne od najpoznatijih kompanija u našem regionu.
Od marta Yettel je počeo svoj novi put istovremeno u svim zemljama u kojima je PPF grupa koristila brend Telenor - u Srbiji, Mađarskoj i Bugarskoj.
Yettel je moderan brend, dizajniran na osnovu istraživanja potreba i trendova na tržištu.
Kreiran je sa ciljem da doprinese lepšem i boljem kvalitetu života korisnika, uz razumevanje sve veće uloge koju tehnologije igraju u svakodnevnom životu ljudi.
Promena identiteta je izazvala veliku pažnju svih ljudi u našoj zemlji, a posebno korisnika nove kompanije, koja je napravila radikalan zaokret svojim vizuelnim identitetom.
Petar Nogo, direktor marketinških komunikacija Yettel kompanije, zbog toga je odgovorio na naša i vaša pitanja u vezi sa jednom od najznačajnijih promena brend identiteta kod na i u regionu do sada.
Pričali smo o svemu - o tome koliko je promena bila važna, ali i teška, ali i šta nas čeka u bliskoj budućnosti.
Koliko je izazovno bilo uraditi jednu ovakvu promenu Brenda?
Promena brenda je najteži i najzabavniji posao u ovoj struci. Pre tri godine, kada je PPF Grupa preuzela telekomunikacione kompanije u centralnoj i istočnoj Evropi, znali smo da je vreme Telenor brenda na ovim tržištima vremenski ograničeno. Na stolu su bile razne opcije, od korišćenja postojeće ili neke druge licence, do potpuno novog brenda. Novi brend je veliki izazov, naročito kada treba da zameni Telenor, jedan od najprepoznatljivijih i najcenjenijih brendova u Srbiji. Ono što nam je pomoglo pri odluci je razumevanje da se mnogo toga promenilo za 15 godina koliko je Telenor brend "živeo" u našoj zemlji. Odnos ljudi prema tehnologiji se promenio, pa su se tako promenila i očekivanja naših korisnika od telekomunikacionih brendova. Shvatili smo da želimo da napravimo naš brend koji će izgledati, govoriti i funkcionisati kao moderan komunikacioni brend napravljen za 2020-e.
Kažu da nijedan dan nije isti kao prethodni, a na ovom projektu mi se čini da mi ni jedan minut nije bio isti. Za nekoga ko je, između ostalih, bio zadužen za kreiranje kompletne marketinške komunikacije za lansiranje brenda, pritisak je deo koji se podrazumeva, ali, na kraju dana, mislim da je vredelo i da smo na tržište ponovo doneli nešto sveže, kao i pre 15 godina. Pod Telenor brendom smo svih ovih godina izgradili jaku poziciju i poverenje sa našim korisnicima. Sa Yettel-om smo smatrali da je vreme da napravimo korak dalje - zato smo i stvorili moderan brend, dizajniran za 21. vek i korisničke potrebe modernog načina života. Uvek smo želeli da budemo maštoviti, da inspirišemo, pa je okretanje novog brenda ka budućnosti bio logičan korak.
Šta je sve promena podrazumevala?
Podrazumeva promenu imena, vizuelnog identiteta i obećanja ka korisnicima. To znači da smo napravili kompletno novi brend, što bi se reklo, od nule. Ne treba zaboraviti da se ova promena nije ticala samo Srbije, te da je brend istog dana lansiran na tri tržišta koja govore različitim jezicima i koriste različita pisma. Promena imena i brenda bili su deo šire inicijative u tri zemlje, u Bugarskoj, Mađarskoj i Srbiji i proces je bio zajednički, kao i rezultat, odnosno brend.
Osim toga, brend je pravljen sa ambicijom da može da upotrebi bilo gde u svetu, što dodaje kompleksnost kada su u pitanju oduke poput imena ili vizuelnog identiteta. To u praksi znači da se brend ne samerava prema konkurenciji na određenom tržištu nego prema onome što je aktuelno internacionalno i to je proces učinilo izazovnim, ali i zabavnim.
Izvor: SmartLife / YettelOtkud ime Yettel, ima li ono neko značenje ili poruku, i zbog čega ova nijansa zelene boje?
Samo ime nema značenje. Ima tu suptilnu TEL referencu na naše poreklo, što implicira na telekomunikacije. Takođe, duplo T u sredini vizuelno oslikava balans koji je u srži našeg novog brenda. Odabrali smo Yettel, jer mislimo da ima potencijal da bude evropski, ili, preciznije, srednje-istočno evropski telekomunikacioni brend. Za sada, uspeli smo da ga registrujemo, što je važno, jer je sve teže stvoriti brend ili ime koje može da se zaštiti na globalnom nivou. Ambicija je da brend bude hrabar, pozitivan, samouveren, moderan i drugačiji. I mislim da boje našeg brenda upravo to poručuju.
Izazov je tek pred nama, pošto novom brendu treba tek udahnuti život i oblikovati ga u pravcu u kom želimo. Mislim da je naše opredeljenje da brend izgradimo oko, za telekomunikacije jedinstvene ideje balansa, nešto što brend izdvaja od ostalih, pošto su telekomunikacioni brendovi retko na taj način fokusirani. Naravno, balans je koncept koji smo tek započeli i koji tek treba da zaživi i unutar kompanije i u očima naših korisnika.
Koliko dugo se radi jedna promena dizajna kompletnog brenda kao ova?
Praktično od trenutka kada nas je preuzela PPF Grupa, krenuli smo sa projektom. Formiran je tim koji su činili ljudi iz svih zemalja i iz PPF grupe. U početku smo puno razgovarali sa korisnicima u tri pomenute zemlje. Pitali smo ih šta im je važno u životu i kako koriste naše usluge i tako smo se opredelili za balans.
Da li ste zadovoljni postignutim, da li je ostalo još nešto da vidimo u vezi sa promenom vizuelnog identiteta?
Novo ime i boje ostavile su jak utisak na korisnike. Kada se menja brend sa istorijom kakvu je u Srbiji imao Telenor, očekivano je da bude različitih reakcija pošto se ljudi vezuju za brendove i njihov vizuelni identitet. A Telenor je nešto što su svi znali i voleli i samo je jednog dana nestao i pojavilo se nešto novo.
Svakom novom brendu treba vreme da nove ideje i koncepte prvo predstavi tržištu, a onda i da od tržišta dobije racionalnu reakciju.
I na kraju, ne možemo, a da se ne osvrnemo na mnogobrojne MEME-ove koje je promena u Yettel izazvala na društvenim mrežama u regionu :)
Da ne ponavljam floskulu o tome da nema lošeg publiciteta, pošto ga naravno itekako ima, kada se brend lansira i želi brzo da dođe do određenih rezultata, šale ili meme su vrlo dobrodošle.
Znali smo da je bilo nekoliko rebrendinga u drugim industrijama pa nas takva reakcija na društvenim mrežama nije iznenadila. Bilo je vrlo duhovitih reakcija, što je uvek dobro, pošto je jedna od stvari koje brend ne bi trebalo sebi da dozvoli da sebe shvata previše ozbiljno. Reakcije, takođe oslikavaju da je korisnicima stalo, da su voleli Telenor i da im je važno kakav će ga brend zameniti. Lično me veoma nasmejalo mnogo takvih šala, a omiljene su mi bile meme sa poznatim ličnostima u bojama starog i novog brenda.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.