Mark Cukerberg se trudi. Facebook se trudi. Operateri se trude, ali konkretizacije odlične ideje još uvek nema i čini nam se da je nećemo videti još neko vreme.
Mark Cukerberg prošle godine na MWC 2014 pričao je o planovima za povezivanje celog sveta i istakao da Facebook preko Internet.org organizacije ne može da uradi sve sam, ali da veruje da bi u tom trenutku poznatim tempom za 10 godina mogli da ostvare cilj.
Ove godine direktor Facebooka vratio se na MWC 2015 kongres da ispriča dokle su stigli, da navede šta se desilo s realizacijom ideje, ko su mu partneri I kako sve izgleda danas. Iako je delovao pozitivno i bio prilično raspoložen, ono što smo čuli nije nas oduševilo...
Operatori su ključna karika, izgleda, jer preko njih na najlakši način može da se dođe do ljudi kojima je internet potreban. Ipak, instalacija nove opreme košta, kao i softver, uspostavljanje mnogobrojnih parametara, praćenje regulativa, plaćanje dozvola, licenci - mnogo faktora opire se „slobodnom“ prihvatanju ideje da ceo svet bude povezan na ovaj način. "Prenos glasa i poruke su još uvek poslovni model velikih i malih operatora, ali vremena se menjaju i internet era donosi nove načine komunikacije, kakvi su Facebook i mesidžing aplikacije i tome ćemo morati da se okrenemo, što je uzbudljivo, ali i izazovno iskustvo, posebno u zemljama u kojima ne postoji infrastruktura ili mogućnost za njenu izgradnju“, rekao je Mark Cukerberg, očigledno aludirajući na sledeći korak operatora.
"Pre modernih internet servisa naplaćivao se prenos glasa i SMS, danas se to dobija praktično gratis, ali se naplaćuje net i njegov protok“, rekao je Cukerberg. Izgradnja novih mreža bila bi, kao što smo spomenuli, preskupa i zato se sa različitim partnerima Internet.orgorganizacija udružuje da obezbedi interne za sve. U različitim zemljama pokreću se ili su pokrenuti programi za dovođenje interneta. Negde se radi o partnerima kao što je Google ili neki drugi, ali za gotovo svaku zemlju se izrađuju posebni alati i servisi koji podržavaju lokalnu zajednicu, zakone i ostalu reguulativu, što usporava razvoj, ali ga čini svrsishodnijim.
"Dronovi, baloni i ostrala čuda tehnike su seksi i svi pričaju o tome, ali je glavni problem da li to funkcioniše, kada će biti sprovedeno u delo i da li će da radi“, rekao je Cukerberg, naglašavajući da već nekoliko godina rade na tome da onih deset odsto ljudi koji nema net, da ga što pre dobije. Takve su zemlje, poput Zambije, zadržane u razvoju u svakom smislu i internet će pomoći u napretku zemlje, njenih stanovnika, da nađu izvore za obrazovanje, kvalitetniji život i lakše povezivanje.
Prvi Internet.org servis puušten je u rad u Kolumbiji i za samo tri nedelje, uz besplatan pristup na određeno vreme Facebooku i nekim drugim servisima, broj novih „data“ korisnika lokalnog operatera, s kojim je Facebook sarađivao na realizaciji projekta, povećao se za više od 30 odsto. Drugi dobar primer je u Tanzaniji gfde se povećao broj internet korisnika uz značajan porast broja telefona, ali je i tamo servis lansiran na određeno vreme.
Cukerberg je još prošle godine pozvao mobilne operatere da uđu u partnerstvo sa njim i pomognu tako što će obezbediti besplatne ili jeftine usluge koje će uključiti "ogoljenu" verziju Facebooka, vremensku prognozu i druge aplikacije ili informacije. Međutim, operateri se danas pravdaju manjim prihodima zbog “transfera” glasovnog i SMS saobraćaja na besplatne internet usluge, poput WhatsAppa, Vibera, Skype ili neke druge, koje praktično ne mogu da se naplate. Zbog toga realizacija celog projekta u ovom trenutku izgleda nekako - zamagljeno, bez konkretnog napretka.
Ipak, Facebook je radeći na ovoj ideji stvorio nove aplikacije i servise koji omogućavaju korišćenje Facebooka na mrežama male brzine, poput GSM ili EDGE. Te aplikacije već su dotupne za korišćenje, besplatne su, ali ljudi ih i dalje ne koriste u velikom broju, jer ili ne znaju za njih ili ne koriste net inače ili su jednostavno i dalje preskupe za njih. Ovde se opet pojavljuje novi problem - edukacije - koji ukazuje na to da još uvek mora puno da se radi na znanju korisnika, da im se predoči šta im internet donosi i pruža, a na tome moraju da rade svi u državama gde to znanje nije na dovoljno razvijenom nivou, ne samo Facebook.
Kako sada stvari stoje ideja o internetu za sve je i dalje odlična, ali daleko od realne upotrebljivosti. Nažalost, uzbuđenje zbog toga što smo videli Marka Cukerberga splasnulo je nakon konferencije, kad smo shvatili da zapravo, ništa novo nismo čuli…
Pratite nas, tražite #MobIT_MWC15 oznaku i budite na našoj Facebook, Twitter i Instagram stranici za video, slike i izveštaje!