Danas nam nije neobično da čujemo da Facebook kupuje druge kompanije, ali nekada nije bilo tako. Nekada je i Facebook bio "meta" za kupovinu.
U vreme kada Facebook nije bio ono što je danas, najkorišćenija i najpopularnija drštvena mreža, mnoge kompanije i pojedinci su pokušavali da ga kupe. Ipak, njegov osnivač Mark Cukerberg bio je dovoljno istrajan u odluci da ga ne proda i verovao je da će Facebook biti ono što je danas. Dobro, možda ne baš tako veliki i popularan, ali je svakako verovao u svoje čedo.
Kako je nastao Facebook, kako je izgledao na svom početku 2004. godine pogledajte na linku, a u nastavku je spisak kompanija i pojedinaca, za koje Business Insider portal navodi da su pokušali da ga kupe.
Ponuda neimenovanog finasijera
Facebook je oživeo na adresi TheFacebook.com u februaru 2004. godine, a samo četiri meseca kasnije, u junu, Cukerberg je odbio prvu ponudu izvesnog njujorkog finansijera, koju mu je za mrežu nudio 10 miliona dolara. Izvori kažu da osnivač Fejsa ovu ponudu nije shvatio ozbiljno.
Friendster
Direktor mreže Friendster rekao je da je ta kompanija pokušala 2007. godine da kupi tada relativno nepoznatu The Facebook kompaniju. Konačan dogovor zavisio je od nove runde sredstava, koja su trebalo da se sliju u Friendster. To se nije desilo, Facebook je u to vreme započeo nazadrživi rast i Friendster je ispao iz kombinacije.
Google
Najkrupnija riba današnjeg interneta pokušala je u nekoliko navrata "da se dogovori oko reklamiranja, pa čak i oko kupovine kompanije" sa predstavnicima Facebooka. Najbliže su bili dogovoru 2007. godine, kada je Tim Armstrong, zadužen za odeljenje oglašavanja, ubedio bord direktora da Google treba da "pogoni" Facebook reklame, pa i da kupi kompaniju, ukoliko se za tim ukaže prilika ili potreba. Cukerberg nikada nije prodao kompaniju Googlu.
Viacom
Tokom 2005. godine Facebook je bio u epizodi o svojoj pradaji "The Washington Post" listu, kada se niotkuda pojavila ponuda kompanije Viacom. Tada još uvek kompaniji The Facebook ponuđeno je 75 miliona dolara, od čega bi Cukerbergu pripalo 35. U priči se pojavio i MTV koji je uvideo da njegova publika sve više vremena provodi na The Facebook mreži. Ipak, direktor Fejsa otišao je na sastanak sa MT ekipom "iz pristojnosti" i odbio ponudu o kupovini. S druge strane Viacom nije odustajao. Pčetkom 2006. direktor MTV-a se ponovo sastao sa Cukerbergom, ovog puta u Facebooku, ali mu je Mark tada rekao da kompanija vredi dve milijarde dolara. MTV se povukao. Viacom se vraća sa ponudom od 1.5 milijarde, s tim da u kešu stiže 800 miliona odmah. Mark i Facebook su mislili da "otkpnina" u kešu mora biti veća, što Viacomu nije odgovaralo i dogovor nije postignut.
MySpace
U proleće 2005. direktor MySpace sajta sastao se sa Cukerbergom, koji mu je ponudio da otkupi Facebook za 75 miliona dolara. DeWolfi, direktor MySpace sajta, je to odbio. Odbio je i Cukerbergovu ponudu kasnije te godine, kada mu je Mark ponovo ponudio da kupi Facebook, ali tog puta za 750 miliona dolara.
NewsCorp
Kompanija je razmišljala da kupi Facebook tokom 2006. godine, ali je bila zabrinuta da mreže neće zadržati brz nivo rasta, pa je odustala od ideje o kupovini.
NBC
Prema izvorima Business Insidera NBC čelnici nudili su "nešto" 2005, ali nema više informacija.
Yahoo
Kompanija Yahoo ponudila je milijardu dolara za Facebook i svi su nekako bili volji da ga prodaju 2006. godine, ali je u to vreme trebalo da bude lansiran News Feed. Cukerberg je smatrao da će Facebook, ukoliko News Feed bude prihvaćen dobro, vredeti mnogo više od jedne milijarde. Nakon katastrofalnog drugog kvartala 2006. godine za Yahoo, iz te kompanije stigla je nova, manja ponuda od 850 miliona, da bi na jesen opet stigla ponuda od jedne milijarde. Ovog puta u Facebooku više nisu bili zainteresovani.
AOL
Američka kompanija planirala je da za nešto više od jedne milijarde kupi Facebook tokom 2006. godine, ali ideja o akviziciji Fejsa nikada nije realizovana.
Microsoft
"Zašto vas ne bismo kupili za 15 milijardi", pitao je 2007. godine tadašnji direktor Microsofta Stiv Balmer osnivača Facebooka, Marka Cukerberga. Microsoft je nastojao da zadrži Fejs podalje od Googla, ali je istovremeno znao da Mark nikada neće prepustiti upravljanje nekome drugom. Iz tog razloga Blamer je Cukerbergu ponudio da Microsoft otkpi deo akcija Facebook odmah, a da po pet odsto akcija otkupljuje, ukoliko se stvore uslovi za to, na svakih šest meseci. Prema planu Microsofta preuzimanje kompanije na taj način bilo bi završeno za pet do sedam godina. Plan nikada nije realizovan, ali kako Facebook sada koristi Bing za pretragu svojih i spoljnih sadržaja jasno je da je Microsoft uspeo da ga udalji od Googla. Takođe, Microsoft je otkupio 1.6 odsto akcija Fejsa za 250 miliona dolara.
Potražite MONDO MobIT i na Faceboku i tamo nam ostavite svoje komentare!