MONDO portal razgovarao je sa Dejvom Trotom, predsednikom agencije "The Gate London", dobitnikom nekoliko prestižnih nagrada za onlajn komunikacije i marketing.
Ovogodišnju Blogomaniju otvorio je upravo Dejv Trot, koji je pričao na temu digitalnih medija, marketing komunikacija i kreativnosti kompanija i pojedinaca, kako u oglašavanju, tako i u medijima uopšte.
Sve ono što važi za marketing i kreativne agencije važi i za pojedinca, jer je i pojedinac bez kreativnosti, dobrog sadržaja i poruke samo jedan od mnogih, utapa se i ne štrči iz gomile. U momentu kada počnemo da štrčimo napravili smo dobar posao, dobru objavu na društvenim medijima ili nešto drugo.
Prema rečima Dejvida Trota korisnik, odnosno čovek je centar svakog medija.
Ljudi su ti koji neki sadržaj čine viralnim, koji ga preporučuju, ne društvene mreže, TV, radio, internet ili neki drugi mediji.
Sadržaj, kao početak svakog dobro osmišljenog i razvijenog proizvoda, oglasa ili kampanje nameće se i postaje viralan, jer bez sadržaja neće biti ni lajkova ni daljeg deljenja na internet i u drugim medijima.
Prema istraživanjima u Velikoj Britaniji od celokupnog oglasnog i drugog promo sadržaja čak 89 odsto prođe nezapaženo. Samo četiri odsto oglasnih kampanja dobije pozitivan odgovor, dok sedam dobije negativan. Ostatak je bačen novac, a samo u Velikoj Britaniji na godišnjem nivou baci se gotovo milijardu dolara na promašene kampanje ili promociju.
Prema Dejvu Trotu, onaj koji kreira sadržaj mora da zna da prvo treba da odredi jasan cilj, a tek nakon toga formu. Svakodnevno imamo priliku da gledamo predivne oglasne kampanje, koje ističu sjajan rad grafičkih dizajnera i likovnih umetnika, ali su oni uzalud potrošeni, jer je poruka, odnosno cilj oglasa ili video reklame promašen. Bez dobrog cilja ne bi trebalo praviti formu, niti se na nju oslanjati, a to je najčešća greška današnjih agencija i digitalnih medija, smatra Dejv Trot.
Sledeća bitna stvar jeste da onaj ko želi da ostvari uspeh u onlajn medijima mora da misli kao predator, odnosno grabljivac. Sve dobre pozicije su danas već zauzete, tako da morate da mislite kako da ih preotmete od konkurencije. Ne da mislite samo o konkurenciji, nego da je i nadmudrite i budete brži. "Posmatrajte svet oko sebe kao igru. Nema ljubavi, nikoga nećete povrediti ili ubiti. Ili ste pobednik ili ste gubitnik. Kada to shvatite počećete da napredujete i u poslu i promenićete način na koji vas drugi doživljavaju", izjavio je za MONDO Trot.
Dejv Trot zaključio je svoje predavanje pričom o kreativcima u onlajn medijima i medijima uopšte, navodeći da ih nema puno, nažalost.
Dosta ste pričali o kreativnom načinu mišljenja i rada u onlajn medijima i komunikaciji, ko su po vama kreativci sadašnjeg vremena?
- Nažalost, jedan više nije među nama, a drugi je penzionisan. Prvi je Stiv Džobs, a drugi je Aleks Ferguson.
Zašto baš oni?
- Džobs je bio kreativac u svakom smislu te reči, govorio je da ne želi da bude mornar, da želi da bude pirat! Taj način razmišljanja smetao je konkurentima. Počeo je da se nameće, a to je dovelo i do toga da ga osporavaju i ne vole. Ipak, njegov kreativni trenutak trajao je u svakom momentu kada je bio posvećen poslu. Što se Fergusona tiče, zbog svega što je uradio za fudbal i načina na koji je to postigao.
Dakle, mesta kreativca sadašnjeg vremena ostala su upražnjena?
- Nažalost, mislim da je tako. Ima još nekih primera, ali loših, ne bih sada o tome.
Koliko ste okrenuti danas vrlo popularnim gedžetima, smartfnima i tabletima, kao sredstvu na koje plasirate kampanje ili "ciljate" na njihove korisnike?
- Posmatramo ih kao grupu zajedničkih medija, ne odvojeno. Uvek se trudimo da svi mediji budu pokriveni, pa i gedžeti, odnosno mobilni uređaji povezani na internet.
Da li će, po vašem mišljenju, digitalni mediji uticati na pad popularnosti klasičnih medija?
- Ne značajno, digitalni mediji će postojati uz podršku ostalih medija. Moguće je da će biti popularniji, ali neće uticati loše na ostale medije.
U nastavku možete pročitati i deo intervjua, koji je sa Dejvom Trotom uradila ekipa Blogomanije pre nego što je on došao u Srbiju.
Da li je, po Vašem mišljenju, lakše pokrenuti sjajan biznis sada, uz internet i trend globalizacije ili je to bilo lakše ranije, kada nismo svi bili "povezani"?
- Nije lakše ili teže, samo je drugačije.
A šta je sa neuspehom? Da li su kompanije sada ranjivije, nego što su to bile kada se posao radio u svetu bez interneta? Možemo li to da uporedimo?
- Sada imate više informacija o mogućim opcijama. Klijenti sada mogu onlajn da angažuju agencije, kao što potrošači to čine sa proizvodima.
Rekli ste: "u biznisu i van njega, ili ste grabljivica, ili plen" - da li postoji situacija kada je neko i jedno i drugo?
- Uvek ste i jedno i drugo. Kada je Apple lansirao iPod, on je brzo postao polovina njihovog prometa. To ih je učinilo ranjivim na tržištu mobilnih telefona koji su imali kamere, a i muziku. Zatim je Stiv Džobs razvio iPhone i uzeo deo tržišta mobilnih telefona. On je od plena postao grabljivica.
Koji savet biste obavezno dali kompaniji koja je na svojim počecima?
- Pričajte međusobno. Što više pričate, bićete iskreniji, imaćete više energije i više ideja. Uvek krene po zlu ako prestanete da komunicirate.
Blogomanija je konferencija koja je posvećena sadržaju - svi sada pričaju o sadržaju. Koliko je sadržaj zaista bitan?
- Sadržaj je ono što radiš, a sve ostalo je kako to radiš. Sadržaj je ono što isporučuješ, a sve ostalo je njegov sistem za distribuciju. Sadržaj je ono zrnce peska bez koga ostriga ne može da napravi biser.
Pratite nas na Facebooku, na MONDO MobIT stranici. Imamo svašta zanimljivo tamo za sve vas, koji volite mobilne, tablete i IT gedžete!