Možete da se ne složite sa ovom tvrdnjom, ali je iPhone promenio status quo. To je primer prave inovacije, a u priči o inovacijama otkrićemo vam kako ih podstaći i kako inovativno promeniti poslovanje i zadovoljstvo korisnika.
Kompanija SAP tokom septembra organizovala je Digitalni festival u okviru kojeg su održana četiri webinar-a o inovativnim tehnologijama i o unapređenju poslovanja pomoću iskustava kompanije SAP.
Među temama, koje su ovi webinar-i obradili, su i kultura inovacija, digitalizacija ljudskih resursa i kreiranje najboljeg iskustva za zaposlene, SAP S/4HANA inteligentni ERP i upravljanje korisničkim iskustvom, o kojima su govorili vodeći strani i domaći stručnjaci iz ovih oblasti.
Nije slučajno da je jedan od webinar-a bio posvećen u potpunosti kulturi inovacija, jer upravo to je temelj i početak procesa, koji svoju kulminaciju ostvaruje unapređenim iskustvom korisnika. Automatizovanim procesom prikupljanja podataka dobijamo informacije, koje će inovativna tehnologija iskoristiti za kreiranje individualizovanog korisničkog iskustva.
Ovu priliku iskoristili smo da o inovacijama, o tome šta ih neguje, podstiče ili usporava, kao i dobrim primerima pravih inovacija razgovaramo sa jednim od predavača na SAP webinar-u, Volkerom Heinom, SAP CEE CTO direktorom, koji je tokom karijere sarađivao sa velikim korporacijama, srednjim preduzećima, ali i brojnim startapovima.
Volkera Heina sreli smo na webinar-u “Kako voditi inteligentno preduzeće“, na kojem je bilo rečio o SAP strategiji i kulturi inovacija, kao preduslovu za kreiranje okruženja u kojem inovativne tehnologije dovode do unapređenja poslovanja.
Izvor: MONDO / SAPMONDO MobIT: Koliko je teško biti inovativan? Kako biste definisali pojam inovacije?
Volker Hein: “Postoje mnogobrojne definicije, međutim, nijedna od njih ne sadrži u sebi istinsku prirodu inovacije. Inovativnost, kao pojam je skoro izumro, dok se svaki novi proizvod, nova karakteristika i mogućnost uvek promovišu kao “inovacija“. Imajući to u vidu, smatram da danas možemo grubo govoriti o dve vrste inovacija. Pod jednom se podrazumeva kontinuirani, stalni napredak, dok je druga prekid, preispitivanje i redefinisanje statusa quo. Realno, definicija nije ni bitna. Ono što je bitno jeste da nam inovacija donosi prekid sa dosadašnjim stanjem stvari, disrupciju“.
MONDO MobIT: Zašto ljudi odustaju od inovacija?
Volker Hein: “Na osnovu sopstvenog iskustva mogu da zaključim da se radi o previsokim očekivanjima o brzini projekta, njegovim rezultatima i ishodima, kao i tome šta je zaista moguće, a šta nije. Ponekad se pojavljuje razlika u iskustvu između onoga šta mislimo da možemo da postignemo eksponencijalnom tehnologijom i onoga što tehnologije zaista mogu da nam pruže u datom trenutku. Nekada se dogodi takozvani “hype ciklus“: prevelika očekivanja na početku i razočaranje, koje se događa kad se ljudi suoče sa realnošću i pokušaju da shvate na koji način zaista mogu da koriste tehnologiju u datim situacijama. Iz tog razloga je u kompaniji SAP transparentnost i proces inoviranja izuzetno bitan, a uloga kompanije SAP u ovom procesu jeste i savetodavna. Mi sebe smatramo biznis partnerom u procesu inovacija i redefinisanja biznis modela“.
MONDO MobIT: Po vašem mišljenju, da li se inovacije planiraju ili se one naprosto dogode, kao nusproizvod okruženja, prethodno donesenih odluka ili je to nešto kompletno drugačije sa velikim uticajnim faktorom?
Volker Hein: “Inovacija je nešto što se planira, dok se disrupcije dešavaju neočekivano i brzo. Primera radi, vi možete konstantno da unapređujete svoj proizvod u planiranim ciklusima, dok se disruptivne ideje dešavaju u sekundi, u trenutku kada osetite nešto i automatski pomislite “ovo bi moglo da se unapredi sa xyz“. Takvi trenuci su vrlo retki. Takođe, postavlja se pitanje da li se danas zaista susrećemo sa disruptivnim inovacijama.
U suštini, disrupcije u korisničkom iskustvu su veoma česta pojava, češće ćete prvo da pogledate filmove i serije online, pa ih tek onda gledati na TV programu. Sa aplikacijom Spotify i dalje slušate muziku, ali na nešto drugačiji način. Uz AirBnb i dalje rentirate sobe. Sve te kompanije su izazvale i poremetile vrlo zrele industrije, ali nisu stvorile kompletno novu kategoriju, kao što je na primer iPhone uradio. Kompanija Apple predstavila je kompletno nov način na koji stvari mogu da se rade. Ono što možemo da zaključimo jeste da je iskustvo vrlo važno, ono je glavni pokretač inovacija i disrupcija“.
MONDO MobIT: Na koji način možemo da podržimo i ohrabrimo inovativnost? Šta je tačno bila vaša tema?
Volker Hein: “To može da se desi svuda i u bilo koje vreme. Na putu ka poslu, dok se igrate sa decom, vodite razgovor. Neke kompanije su, recimo, odlučile da skrate prosečno radno vreme na četiri sata, kako bi njihovi zaposleni mogli da uživaju u svom privatnom životu, kako bi bili srećni i imali vremena za razmišljanje. Sve to se desilo kad su kompanije uočile poboljšane performanse srećnih i zadovoljnih zaposlenih. Ne mislim da radno vreme treba nužno da traje četiri sata, ali smatram da je od velike važnosti da negujemo okruženje u kom možemo biti kreativni, u kom možemo da učimo na greškama i gde postoji sloboda da se isprobaju nove stvari.
Za ovo su nam potrebni uzori na čelu kompanije, koji ne govore samo “budite kreativni, pogrešite rano i brzo“, već koji istinski predstavljaju kulturu, koju žele da kreiraju. Svima nama potrebno je okruženje u kome smo zaista ohrabreni da preispitujemo status quo, kao i mogućnost da, ako uočimo da postoji mogućnost za poboljšanje i napredak, uistinu nešto i promenimo. Mnoge kompanije stvaraju takvu vrstu okruženja, ali su zapravo uplašene da promene nešto u vezi sa svojim proizvodima, procesima, načinom na koji posluju, komuniciraju sa potrošačima ili u načinu na koji kreiraju kulturu unutar kompanije.
Gde god da se okrenete pronaći ćete ono što nazivam “Windows 95 mindset“, kad ljudi kažu “tako smo radili u prošlosti, sistem tako funkcioniše i zašto bismo bilo šta menjali?“ I to je skroz u redu, ljudi su jednostavno takvi, manje više nevoljni da sprovedu promenu. Postoji mnogo različitih razloga. Psihološke studije pokazuju da ljudi najviše uživaju u poznatom, jer se tu osećaju sigurno, a kako onda da prihvatimo promenu? Po mom mišljenju, jedini način je da promena pokazuje određenu vrednost.
Potrebno je promenu učiniti opipljivom, kako bi oni, koji nisu skloni promeni na kraju vapili za vrednošću koju na ona donosi. Promena treba da bude cool. Nešto što ljudi žele da imaju i čemu žele da pripadaju. Time se bavim na dnevnom nivou. S jedne strane stvarajući ideje, a s druge, pomažući njihovoj realizaciji, kako bi drugima služile kao vodilja i podstakle ih da se promene i preispitaju status quo. Ubediti pomoću stvaranja vrednosti, to je ono za šta se zalažem“.
MONDO MobIT: Kako SAP pokreće inovacije i kako se inovacija primenjuje u SAP strategiji?
Volker Hein:“Inovacije i disrupcije su deo SAP-ovog DNK. Od 1972. godine napredujemo stalnim inoviranjem u okviru softverske industrije. Kompanija je osnovana u trenutku iskustvenog jaza, kada su osnivači SAP-a shvatili da preduzećima nešto nedostaje i došli do zaključka da je to prvi ERP. Od tada kontinuirano postavljamo izazove sebi i tržištu, uvodeći mnogo novih rešenja i tehnologija koje su promenile način na koji kompanije posluju“.
“Kao i u svakom drugom poslu i mi moramo svakodnevno da se pitamo u kom pravcu ide tržište, koje su naše slabe tačke i nedostaci u iskustvu ili šta je sledeća velika stvar. Nijedna kompanija nije prevelika da bi propala i radimo na nedostacima kako bismo bili relevantni u godinama koje predstoje.
Primer našeg pristupa je ovogodišnja najava strategije, kojom smo uveli potpuno novu dimenziju u poslovanje. Izjavili smo da iskustva nisu bitna samo u B2C-u, već i u B2B svetu. Predstavili smo se kao prva kompanija na svetu, koja tržištu nudi tehnologiju za osluškivanje i razumevanje tržišta i korisnika. Upravo kombinacijom iskustvenih podataka, koji predstavljaju ono što ljudi i zaposleni zaista misle i osećaju prema vašoj kompaniji, proizvodima, radnom okruženju, brendu, kulturi itd. i tradicionalnih SAP operativnih podataka moguće je skladno delovanje i kreiranje strategije kompanije na pouzdanim temeljima“.
Kako vi posmatrate inovacije? Šta biste vi izdvojili kao inovaciju iz vašeg ugla?
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebook, Twitter i Instagram mreži.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.