Pre tačno četrdeset godina, 1. aprila 1976. nastala je jedna od najjačih IT kompanija na svetu.
Četrdeset godina Apple oblikuje IT svet u svim segmentima kao jedna od najzaslužnijih kompanija za IT i tehnologiju kakve imamo danas.
Apple je arogantan. Oduvek! Apple je često (bio) neshvaćen i njegove vizije ne prepoznaju mnogi, baš onakve kakav je bio jedan od njegovih osnivača Stiv Džobs. Apple pokreće druge da budu bolji svojim nekada sjajnim izumima, a nekada prisvajajući ono što je već izmišljeno, nazivajući to revolucijom i evolucijom. Apple je oduvek i spektakl, u svakom smislu - od dizajna, izrade softvera, preko prodajnih objekata i premijera novih uređaja.
Za Apple svi znaju, vole ga, osporavaju, dive mu se… Ali, nije uvek bilo tako!
Apple je nastao u garaži, u Silikonskoj dolini, a njegovi osnivači Stiv Voznijak, Stiv Džobs i Ron Vejn potpisali su ugovor sastavljen na tri strane, sa osnivačkim kapitalom svakog od trojice osnivača. Ubrzo nakon potpisivanja ugovora i osnivanja kompanije Ron Vejn je za 800 dolara otkupio svoj udeo u kompaniji i izašao iz ugovora. Vejn, koji sad ima 82 godine, u vreme osnivanja kompanije igrao je ulogu neke vrste supervizora u odnosu na kreativce, Džobsa i Voznijaka, koji su tada imali 21, odnosno 25 godina. On je dizajnirao prvi Apple logo, sastavio prvobitni ugovor o partnerstvu između tri osnivača kompanije i napisao uputstvo za upotrebu prvog Apple kompjutera, Apple I.
Apple, danas najvrednija kompanija sveta, 1997. godine bila je pred bankrotom. Onda se vratio Džobs, koji je konačno svoje ideje realizovao onako kako je oduvek želeo!
„Dva Stiva“ ostala su nakon Vejnovog odlaska sama, radeći na prvom Apple računaru u garaži Džobsovih roditelja. Voznijak je bio „mozak“ za elektroniku, dok je Džobs zahtevao da sve što naprave MORA da bude estetski savršeno i lako za korišćenje.
Apple je takav i danas - ima vanserijski dizajn, a lakoća i intuitivnost korišćenja su na najvišem mogućem nivou.
Stiv Voznijak bio je povučen i vredan. Stiv Džobs je bio „šetajući šou program“, ekstravagantni vizionar koji zahteva perfekciju, kako od svojih saradnika, tako i od sebe. Njegova teška narav često ga je dovodila u konfliktne situacije, ali imao je „ono nešto“, neki su to zvali „aurom“ u koju kad se neko „upeca“ jednostavno mora da mu veruje i uglavnom su ljudi u tim momentima radili onako kako im Džobs kaže - bez obzira na to da li su se slagali s njim ili ne.
Apple je imao viziju da svi zavole njegove proizvode, da oni budu ekstremno lepi i da korisniku ponude ono što konkurenti - HP, IBM, Xerox i drugi tad nisu imali - lakoću korišćenja i „prijemčivost“. Stiv Džobs je bio zadužen upravo za taj deo, konstantno tragajući za novim načinima kojim bi softver učinio jednostavnijim i smislenijim, a izgled boljim. Apple je ređe nešto zaista izumeo i za jednu toliko veliku kompaniju Apple i danas ima manje patenata u odnosu na konkurente, ali je umeo da nađe način da unapredi ono što je već postojalo, a bilo je neiskorišćeno.
Apple nije izmislio „point and click“ način upravljanja računarom, Xerox je, ali je Apple učinio da on postane „mejnstrim“. Apple nije izumeo miša, ali je uspeo da ga unapredi i prilagodi za svakodnevno korišćenje. Apple kompjuteri su prvi dobili mogućnost da ispisuju podatke na ručno napravljen „monitor“, koji je Voznijak napravio po ugledu na eksperiment objavljen u jednom naučnom časopisu.
Ređali su se „lagani“ uspesi sa Apple I, Apple II, Apple III i Lisa računarima, koji nisu prošli bez trzavica svaki na svoj način, ali su jasno stigli da prikažu šta Apple može i koliko su odlučna u svojim namerama dva Stiva bila. Lisa je propala zbog izuzetno visoke cene (10.000 dolara), ali je bila neverovatan proizvod, na koji su se ugledali konkurenti. Apple je u to vreme počeo da vodi računa o načinu prezentacije proizvode, a premijere su već tad ličile na šou koji smo videli na premijeri iPhone SE.
Apple promenio IT industriju svojim iPod plejerom, koji je razbio konkurenciju i postao sinonim za MP3 plejer. Isto se desilo sa telefonom. iPhone je došao godinama nakon Ericsson, Sagem, Siemens i Nokia telefona koji su u to u to vreme bili sinonim mobilnosti, a pokazao im je kako će jedan telefon budućnosti morati da izgleda. Ne osvrćući se na to što je Apple ponudio - upeglan iPhone interfejs sa touchscreen načinom korišćenja - propali su svi. Apple je tu gde jeste i njegov udeo na tržištu lagano raste. Na vrhu je smartfon industrije i ima omiljen smart telefon današnjice. Apple je redefinisao tržište i svojim iPad uređajem za koji su mnogi mislili da će propasti brže nego što je prezentovan. Ali nije. Apple je prvi ponudio i „App in One“ kompjutere, koji ne samo da su bili sve u jednom rešenje, nego i pravi ukras kuće ili radnog prostora!
Pogledajte galeriju slika Apple prodavnica i proizvoda:
Pametni satovi postojali su i pre Apple Watch uređaja, ali samo godinu i nešto nakon premijere Apple sata on drži više od 50 odsto udela na tržištu pametnih satova, iako nije kompatibilan sa konkurentskim (Android i Windows) rešenjima, dok su svi konkurenti kompatibilni sa iPhone uređajem.
Apple je dominantan i na tržištu premijum računara. Njegovi Mac Pro, MacBook i drugi uređaji izuzetno su popularni iako koštaju drastično više od konkurenata, a operativni sistem Mac OS i OS X su veoma čest izbor programera, dizajnera i arhitekata. Apple „bije“ reputacija da radi bez štucanja, da radi baš ono što se od njega očekuje i da je brz u svakom smislu kad su računari u pitanju. Ne zaboravite iMac, PowerBook i druge Apple računare, takođe.
Muzička industrija promenila se kad je Apple predstavio iTunes - onlajn katalog muzike, koja se skida s neta. Nema CD-ova niti kaseta. Skineš muziku sa neta i slušaš je u pokretu. Danas se digitalna muzička izdanja vrednuju i iTunes uspehom, na listi i po količini preuzetih kopija.
Kompanija danas ima 480 prodavica u 18 zemalja širom sveta, a za prva tri meseca tekuće godine prijavila je prihod od 18 milijardi dolara!
Ali, nije Apple samo dodavao. Apple je prvi izbacio flopi disk jedinicu. Prvi je izbacio i CD. Prvi je izbacio USB priključak iz nekih svojih uređaja, a sad će i 3.5 mm ulaz za sluške. I niko to nije zamerio, naprotiv, svi su sledili te odluke.
Poznata je i Apple iSight kamera, Apple FaceTime, Safari, QuickTime, softver za montažu, obradu zvuka, pandan Office paketu i mnogi drugi uspešni programi, koji dokazuju da je Apple zaokružena priča - hardver, softver, dodatna oprema i servisi, sve pod „jednom kapom“. Ne zaboravimo i Siri, ljupku i ažurnu asistentkinju koja je na usluzi svim korisnicima iPhone, iPad i još nekih Apple uređaja.
Apple Music je najnoviji servis kompanije, koji koristi oko 15 miliona ljudi, a nudi striming, odnosno slušanje muzike u pokretu, iz oblaka, bez potrebe preuzimanja muzike na uređaj s kojeg se sluša, a Apple Music dostupan je i za Android OS.
Apple je danas najvredniji brend i kompanija na planeti, a tokom 40 godina postojanja dokazao je više puta da verujući u viziju i ono što radite možete uspeti. To je najbolje znao i Džobs, ličnost bez koje Apple sigurno ne bi bio ono što jeste danas, koji je u jednom momentu čak „zamoljen da ode“, a onda vraćen u kompaniju kako bi je spasao od propasti. Svi najuspešniji proizvodi - Macintosh, iPod, iPad, iPhone, Apple TV napravljeni su po njegovoj viziji i po njegovim nadzorom.
Taj 1. april 1976. godine trebalo bi svi da upamtimo, jer je to datum kad je nastala kompanija koja je promenila sve(t). Istinski i iz korena, korak po korak. Svaki sledeći je bio duži i bolji od prethodnog koraka i mada se mnogi ne slažu sa Apple politikom poslovanja jedno je jasno - Apple je uspešan i jedinstven. Hteo neko to da prizna ili ne!
Apple danas vodi Tim Kuk, a Stiv Voznijak odavno nije u vezi s kompanijom. Na 40. počela je prodaja novog iPhone SE telefona i iPad Pro 9.7 tableta.
Naznake prve krize u poslednjoj deceniji
Apple se danas suočava sa jednim od najvećih izazova u svom poslovanju. Dok Mac sektor beleži konstantan rast, servisi i Apple TV sve više korisnika, iPad je već nekoliko tromesečja u padu, a iPhone prodaja je usporila. Apple je modelom iPhone SE i iPad Pro 9.7 pokušao da ponudi rešenje, ali mnogi analitičari smatraju da to neće biti dovoljno i da će iPhone zabeležiti prvi pad prodaje od kad se zna za njega. Takođe, iPad će nastaviti da pada i dalje, iako će ostati dominantan uređaj među tabletima. Kako će se Apple nositi sa prvom krizom, ako to tako možemo nazvati, u poslednjih 10-ak godina videćemo u narednom periodu...
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebooku,Twitteru i Instagramu.