Ova rečenica opisuje stanje u IT, ali i drugim industrijama, a očigledan primer je Nokia.
Neverovatan rast koji su IT i mobilna industrija doživeli u poslednjih nekoliko godina omogućio nam je da radimo na toliko drugačijih načina i zabavljamo se iz potpuno nove perspektive. Ljudi danas od tehnike, ma u kom obliku ona bila - mobilna ili statična - očekuju, čak zahtevaju da odgovori na sve njihove zahteve, pa i one kojih "konzumenti" tehnike nisu ni svesni u prvom trenutku.
Sve što ima veze sa IT-jem i mobilnošću mora biti direktno, upotrebljivo na različite načine, lako za korišćenje, a sve češće i dopadljivo oku. Korisnici su razmaženi, ali jasno pokazuju šta im je "kul", a šta nije i samo oni koji pažljivo prate razvoj tržišta uspevaju da odgovore njegovim zahtevima. A tržište... Tržište je haotično, razvija se neverovatnom brzinom, promene su trenutne i nemilosrdne. Nema popravnog ili ga kompanije dobiju izuzetno retko.
Praktičan primer je Nokia. Kompanija koja je ime i uspeh gradila decenijama nestala je nakon samo par pogrešnih koraka. To čak i nisu bile greške, to je bila nesposobnost da se predvidi dolazeći trend. Kompaniji koja ih je do tada diktirala nije bilo lako da shvati da sad mora da isprati trend. Bili su veliki, ne toliko arogantni koliko glomazni, tromi. I, mada o Nokiji kao takvoj nismo u tom trenutku imali takvu sliku danas je više nego jasno da je bilo tako. Pad je bio brz, bez padobrana, silovit i mučan. Kompanija je nestala, a ono što je od nje ostalo korisnici danas teško mogu da povežu sa onim čime se Nokia nekad bavila.
Prema rečima stručnjaka, Nokia se nije dovoljno brzo prilagodila tržištu, ne zato što je bila lenja, jer neko tako veliki ne sme sebi to da dozvoli i ne bi bila tu gde je bila, da je bila lenja, nego zato što je tad, a danas više nego ikad, na tržištu situacija takva da opstaju samo oni koji se najbrže prilagođavaju. U Nokijinom slučaju na pad je uticalo više faktora - konkurencija je bila brojna i jaka, korisnici su se zasitili Symbiana, trebalo im je nešto sveže i moderno, a to je bio Android. U svega par godina Google je svojim operativnim sistemom "pojeo" sve što je Symbian nekad bio, i ne samo taj OS, nego i gomilu drugih, manje ili više uspešnih i dobrih mobilnih rešenja i planova, koji su izgledali obećavajuće.
"Nismo uradili ništa loše, ali smo nekako, ipak izgubili", bile su reči generalnog direktora Nokia kompanije, izrečene tokom konferencije za štampu na kojoj je objavljeno da će Microsoft pripojiti smartfon odeljenje dotadašnjeg diva mobilne telefonije (LinkedIn Pulse). Nakon toga kompletan bord direktora i menadžera koji je prisustvovao konferenciji briznuo je u plač. Tad je sve već bilo gotovo, drugo im ništa nije ni ostalo...
Nokia ne samo da nije uspela dovoljno brzo da se prilagodi zahtevima korisnika i tržišta, nego nikad nije dobila novu šansu. Sad čujemo, kažu, vratiće se. Pa i ako se vrate neće to biti Nokia. To će biti nova Nokia, bleda senka onog što je bila nekada. Razloga za to ima više - od razvoja i istraživanja, preko izrade i sklapanja, do sličnosti sa svim ostalim konkurentima. Da ne spominjemo to što su godine učinile svoje i da Nokia ime nije više ono što je nekad bilo.
Kompanije danas moraju biti mnogo brže, fleksibilnije i spremne na promenu u svakom trenutku i na svaku promenu. To što su neke od njih imale juče, odnosno uspešnu istoriju ili period poslovanja, ne znači apsolutno ništa za sutra, kad će neka anonimna kompanija doći na njeno mesto, ako se ova što ima juče ne prilagodi na vreme za sutra.
Druga šansa više ne postoji, on mora da se živi - druga šansa je to što kompanija sebi omogućava da se menja i razvija, traži nove izazove i uspeva da ih prevaziđe. Danas, to je gotovo jedino rešenje.
Nokia je gurala Symbian, jer je godine rada uložila u njega. Nije bilo lako odreći se "formiranog deteta" zarad novajlije, koji je bio tek u pelenama. Ipak, to što Nokia nije napustila Symbian na vreme nije razlog njihovog nestanka. To što nije prihvatila Android na vreme jeste. Kompanija koja je uložila milijarde u istraživanja i patente (koji su joj i danas dobar deo prihoda) bila je slepa da vidi ono što joj je praktično bilo sve vreme ispred nosa...
To ju je koštalo svega što je Nokia ime značilo. A najbitnije od svega je to što je danas svaka kompanija - Nokia.
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebooku,Twitteru i Instagramu.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.