Generalni direktor Telekom Srbija Predrag Ćulibrk za "Politiku" govorio o planovima kompanije u narednom periodu, prihodima, reorganizaciji, borbi da se očuva fiksna telefonija...
Pre 20 godina mobilni telefon je bio mislena imenica. Danas je mobilni telefon neizbežan deo naših života, a takozvani "pametni telefoni" postepeno preuzimaju primat i nad kompjuterima, jer u njemu imate sve što i na kompu.
U eri takve tehnologije, kompanija Telekom Srbija trudi se da svojim korisnicima omogući što bolje uslove i proširi dijapazon usluga.
Generalni direktor Telekoma Srbija Predrag Ćulibrk u razgovoru za "Politiku" kaže da je plan kompanije da investira i u mobilnu, ali i fiksnu telefoniju, koja je već izgubila bitku sa mobilnom.
"Planiramo investicije u dva pravca. Jedan je razvoj širokopojasnog pristupa u mobilnoj telefoniji, a dru pravac je razvoj širokopojasnog pristupa u fiksnoj telefoniji. Hoćemo da ponudimo znatno veće brzine protoka, manje kašnjenja, brže surfovanje po internetu. Kada govorimo o 3G, 4G, sutra o 5G, ustvari, govorimo samo o brzinama, a servisi idu na to. Za mobilnu telefoniju ključno je da danas više od 50 odsto saobraćaja potiče od videa. Video postaje dominantan, mislim da je to perspektiva Telekoma, koji u tom segmentu ima veliko iskustvo", kaže Ćulibrk.
Na pitanje kuda ide Telekom, Ćulibrk nema precizan odgovor, jer je to nemoguće reći.
"Malo ko danas može da kaže kako će izgledati telekomunikacije za 3, 4, 5 godina, to ni veće kompanije, koje ulažu u razvoj i istraživanje tržišta, nisu u stanju da odgovore. Sve je više onih koji koriste besplatne aplikacije kao što su Skype, Viber, Watssap, Facebook, Massenger... Mnogo je toga i sve će ga više biti na tržištu. To narušava dugoročne poslovne planove i malo ko u našoj industriji zna kako će izgledati i da li će se telekomunikacioni operateri pretvoriti samo u prodavce internet protoka, a da li će servise pružati globalni provajderi tih usluga. To je opasnost za sve učesnike na tržištu".
Priča se da će Telekom postati vlasnik Avalskog tornja, da kupuje "Emisionu tehniku" i da bi to moglo da znači da se od telefonije okreće ka televiziji.
"Želimo da proširimo dijapazon pružanja multimedijalnih usluga. Pre godinu dana pustili smo u rad najsavremeniju platformu ta IPTV servise i multiskrin. To moramo dalje da razvijamo. Poznato je da je u junu završena digitalizacija tako da korisnici mreže emisione tehnike i veza RTV-a danas mogu da gledaju nekih 20-ak nacionalnih i regionalnih kanala preko set-top boksova. Mislim da bi Telekom bio dobar partner 'Emisionoj tehnici', pre svega zato što imamo dobre kanale prodaje i imamo najveći rast u tom segmentu. 'Emisiona tehnika' je raspoložena za saradnju sa nama, u razgovorima smo, ali još nismo do kraja definisali model saradnje, koji, da preciziram, neće podrazumevati kupovinu 'Emisione tehnike', već zajednički nastup na tržištu. Mi možemo da pružimo kvalitetnije usluge, brži protok interneta, kvalitetnije TV servise".
Ćulibrk je zadovoljan poslovanjem kompanije, navodeći da očekuje da ukupni prihodi u 2015. godini budu za tri do četiri odsto veći nego u 2014. godini.
"Neto profit u 2014. godini bio je 16,8 milijardi dinara i očekujemo da će biti isti ili bar veći. Eksterni revizor će ući u kompaniju tako da ćemo do kraja februara već imati konačne rezultate. U mobilnoj telefoniji rast će biti 9, 10 odsto, u segmentu multimedije IPTV takođe rastu prihodi. Ti rezultati nisu slučajni, jer smo bili fokusirani tokom cele godine", istakao je Ćulibrk.
Jedini segment u kojem Telekom beleži pad jesu prihodi od fiksne telefonije. Ali, to je razumljivo. Uostalom, sami možete sebe da zapitate - kada ste poslednji put koristili fiksni telefon ili da ste nekome dali broj svog kućnog telefona ili da ste nekoga sa njega pozvali?
"Naše tržišno učešće danas u fiksnoj telefoniji je oko 95 odsto i pritisak na taj segment poslovanja je dvostruk. Jedan potiče od konkurencije, od kada je omogućena prenosivost broja, a drugi je promena načina ponašanja samih korisnika. Fiksna telefonija više nije atraktivna kao pre 10, 15 godina. Sve veći broj korisnika otkazuje fiksni telefon. Cilj je da pad u fiksnoj telefoniji bude što manji, 95 odstoa tržišnog učešća je ogroman procenat i teško da možemo dugoročno da ga odžimo. Glavni zadatak je kako kompenzovati taj pad prihoda u fiksnoj telefoniji od oko 10 odsto godišnje. Trend postoji nekoliko godina. Mi ga kompenzujemo povećanjem prihoda u drugim servisima, kao što su internet, IPTV i mobilna telefonija. Ali, taj pad ne povlači i pad troškova, jer mi i dalje moramo da održavamo kompletnu infrastrukturu", kaže generalni direktor Telekoma.
Što se tiče planiranog restrukturiranja Telekoma, Ćulibrk kaže da je kompanija potpuno spremna i za taj proces, jer ima "kritičnu masu kvalitetnih ljudi" i da je dobila pohvale iz inostranstva, odnosno od privatizacionog savetnika "Lazarda" za maksimalnu profesionalnost.
Višak radnika je, svakako, najboljnije pitanje.
"Mi smo sami u prošloj godini smanjili broj zaposlenih za oko 500 kroz fond za dobroboljni odlazak. Za to su izdvojena značajna sredstva. Postoje ljudi koji su spremni da uzmu otpremninu, jer prihvataju činjenicu brzih promena i sve češćih tržišnih pritisaka sa kojima ne mogu da se nose. U Telekomu radi oko tri puta više zaposlenih nego u ostalim kompanijama, našim konkurentima, zajedno... Ugovor o radu ima 8.400 radnika i oko 1.000 radi prelo lizing komanija. Uglasnom su to poslovi koji se tiču kol-centra i ljudi koji rade u poslovnicama. Kod viškova zaista moramo da budemo oprezni i to moramo da radimo u trouglu - većinski akcionar, odnosno Vlada Srbije, kompanija, odnosno menadžment i predstavnici zaposlenih (sindikati). Neće biti sile, sve ćemo raditi sarađujući", poručuje Ćulibrk.
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebooku,Twitteru i Instagramu.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.