Sajber podzemlje spremno je da zlonamernim, precizno ciljanim napadima ukrade i vaš novac, zarazi vam sistem ili preuzme identitet. Obratite pažnju na ovo!
Šta će nas napadati i pljačkati tokom 2016? Teško je predvideti, ali neke stvari su izvesne...
Kompanija Kaspersky Lab u Budimpešti, na konferenciji Cyber Security Weekend, podsetila nas je na stare i predstavila nove pretnje i opasnosti koje vrebaju korisnike i kompanije na internetu, ali i moguće pretnje i opasnosti koje će se pojaviti tokom 2016. godine. “Nemamo kristalnu kuglu niti smo sposobni da vidimo direktno šta će se desiti sutra ili za mesec dana, odnosno tokom 2016. godine, ali imamo alate i mehanizme koji nam pomažu da predvidimo šta je to što će nas mučiti sa stanovišta bezbednosti i internet sigurnosti u narednom periodu i sledećoj godini“, rekao je Marko Preus, direktor globalnog tima za istraživanje i analizu u kompaniji Kaspersky Lab.
Prema podacima koje prikuplja i obrađuje Kaspersky Lab tokom 2016. godine i dalje će biti aktivne pretnje poput malware-a, trojanaca, spam-a, rootkit-a, bootkit, finansijskih napada, ali i napadi preko mobilnih uređaja i posebno telefona. Kaspersky Lab smatra da će u 2016. godini doći do podizanja bezbednosnih rizika Internet of Things uređaja, koji, prema rečima Marka Preusa postaje Internet of Threats, odnosno “Internet pretnji“.
Ono što će, takođe, obeležiti sledeću godinu je “uzdizanje“ MRAČNOG INTERNETA, o kojem smo već pisali OVDE i OVDE. Mračni internet biće lakši za pronaći (ko ga bude tražio, uz preporuku), njegova bezbednost, odnosno zaštita od zakona i sajber stručnjaka biće bolja, a“obrtaće“ značajno više novca.
Takođe, već sad vidljivo je pojačanje agresivnosti modernih sajber kriminalaca. Raste broj napada tokom kojih se preuzimaju kontrola nad kamerom, zvučnom karticom, mikrofonom, čak se povećava broj napada u kojem se instaliraju nove i deinstaliraju aplikacije na računaru žrtve kako bi se olakšalo “burgijanje“ po uređaju. Najznačajniji porast očekuje se u Criptolocker sistemu sajber pljačke, odnosno iznude - napadač zaključa neki folder, fajl ili neki odeljak računara žrtve, nakon čega zahteva da mu bude plaćeno kako bi ih otključao. To može biti bilo koji folder ili particija diska na računaru. Criptolocker je bio aktuelan i tokom nedavne sajber akcije uperene protiv Sony kompanije, kad je procureo ogroman broj poverljivih podataka poznatog giganta, među kojima planovi o novim filmovima, uređajima i ličnim mejl prepiskama zaposlenih, glumaca, filmskih radnika i drugih Sony zaposlenih. Nekoliko puta pre objavljivanja nekih od ovih podataka tražen je otkup za fajlove koje su hakeri ukrali ili zaključali.
Dobar primer je i Ashley Madison napad, tokom kojeg je ukradeno skoro 40 miliona ličnih naloga korisnika ovog sajta. Iako su napadači naveli da su to uradili prvenstveno da kazne one koji su osnovali i one koji koriste sajt, prema poslednjim informacijama uradili su to da bi zaradili prodajom miliona ličnih podataka na crnom tržištu. Nažalost, rezultat otkrivanja podataka na netu doveo je do samoubistva nekoliko korisnika Ashley Madison sajta, zbog otkrivenih ličnih seks fantazija i preferencija koje su bile obrnute od onih koje su te osobe javno navodile.
Prema procenama stručnjaka, ransomware napadi preuzeće primat od bankarskih Trojan virusa, a takođe se očekuje da će se ovi napadi proširiti na druge sisteme kao što su mobilni uređaji, Internet stvari (Internet of things) i OS X operativni sistem, koji se često dovodi u vezu sa bogatijim korisnicima.
Sajber kriminalci konstantno istražuju nove načine koji im mogu pomoći da iznude novac od svojih žrtvi. Stručnjaci zbog toga očekuju da alternativni sistemi za plaćanje, kao što su ApplePay i AndroidPay, pa čak i berza, postanu sve češća meta finansijskih sajber napada.
U 2015. godini, stručnjaci iz kompanije Kasperksy Lab primetili su povećan broj napada koji su imali za cilj krađu privatnih podataka, iznuđivanje i uništavanje reputacije, s obzirom na to da sve veći broj aktera koristi praksu objavljivanja kodova, privatnih fotografija, informacija i podataka o klijentima kako bi naneli štetu svojim žrtvama. Nažalost, stručnjaci iz kompanije Kaspersky Lab očekuju da će broj ovih napada dalje rasti u 2016. godini.
Kako bi bile u mogućnosti da umanje buduće rizike koji se dovode u vezu sa sajber napadima, kompanije moraju da kreiraju i implementiraju sveobuhvatnu bezbednosnu strategiju. Od velike je važnosti da kompanije edukuju svoje zaposlene o sajber bezbednosti, primenjuju višeslojnu zaštitu sa proaktivnim slojevima i zaštite sve delove svoje infrastrukture, ranjivosti, kao i da primene zaštitu komunikacije i osetljivih podataka na svim mobilnim uređajima. Kompanije koje su pod rizikom od sajber napada treba da razmisle o kreiranju posebnih centara za bezbednosnt.
Kućni korisnici bi trebalo da investiraju novac u pouzdano bezbednosno rešenje za sve uređaje i da se praktikuju šifrovanu komunikaciju. Međutim, oni ne bi trebalo da se oslanjaju isključivo na tehnologiju. Upoznavanje sa osnovama sajber bezbednosti i istraživanje svih dodatnih opcija koje su dostupne uz bezbednosno rešenje mogu da spreče pojavu incidenata. Takođe, s obzirom na to da su naši privatni životu u velikoj meri već na internetu, preporučljivo je da korisnici preispitaju svoje onlajn navike, budući da se informacije mogu zloupotrebiti u bilo kom trenutku nakon što ih postavimo na internet.
U sledećem tekstu na temu sajber bezbednosti dotaći ćemo se Europol-a, tela EU koje je zaduženo za praćenje i suzbijanje sajber napada, ali ćemo pisati i o tome koliko je vredno tržište sajber kriminala, kako se ruši i koliko je teško pratiti njegov razvoj.
Podsećanja radi, MONDO je jedini domaći medij koji vam je iz prve ruke pokazao kako se vrši čipovanje ljudi, koje je demonstrirala upravo Kaspersky Lab na IFA sajmu u Berlinu. Preneli smo vam i priču o mračnim stranama čipovanja ljudi, ali i zašto bi to bilo korisno.
Program Kaspersky Lab Cyber Security Weekend-a pratite na MONDO MobIT-portalu, ali i koristeći oznaku #KLCSW na svim društvenim mrežama!
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebooku,Twitteru i Instagramu.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.