YouTube slavi 20. godina: Od ideje sa žurke i zoološkog vrta do trendinga i globalne dominacije | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

YouTube slavi 20. godina: Od ideje sa žurke i zoološkog vrta do trendinga i globalne dominacije

Autor Miloš B. Jovanović

Kada je Google 2006. godine – za 1,65 milijardi dolara kupio YouTube, to je ocenjeno kao "najpametnija akvizicija tehnološke industrije", a ono što je potom usledilo pokazalo je da je to i bila

 YouTube _ jutjub _ Foto Profimedia.jpg Izvor: Beata Zawrzel/NurPhoto/Shutterst / Shutterstock Editorial / Profimedia

Najveća video platforma na globalnoj mreži proslavlja 20. godišnjicu svog onlajn postojanja. YouTube je danas svetski fenomen nastao iz ideje koja se prvi put javila na jednoj žurci 2005. godine.

Njegovi osnivači Stev Čen, Čad Harli i Džaved Karim, nekadašnje kolege iz PayPal-a, na žurci su poželeli da stvore onlajn prostor u kome bi ljudi mogli da "dele video snimke svojih idealnih partnera".

Neobična ideja tadašnjih dvadesetogodišnjaka, za samo nekoliko godina, pretvorila se u totalnu video revoluciju u celom svetu prepoznatljivu prepoznatljivu po belom "play" trouglu na crvenom zaobljenom pravougaoniku – YouTube.

Početak u zoološkom vrtu

Prvi video objavljen na platformi bio je snimak od 18 sekundi pod naslovom "Ja u zoološkom vrtu", koga je postavio Karim. A za razliku od današnjeg trendinga i različitih vrsta viralnog sadržaja, ovaj prvenac se baš i nije tako brzo proslavio.

Od tada je, međutim, pa za protekle dve decenije, dostigao više od 348 miliona pregleda, i označio početak dugog puta YouTube-a do svakodnevnog prisustva na svim pametnim uređajima i računarima širom sveta.

Prvi YouTube video: "Me at the zoo"
Izvor: YouTube / jawed

Faktor Google

U trenutku kada je Google 2006. godine – za 1,65 milijardi dolara kupio YouTube, taj posao je pohvaljen kao "najpametnija akvizicija tehnološke industrije". A za uspeh te kupovine nije zaslužna samo tehnologija koja pokreće YouTube, već i njegov jedinstveni model sadržaja koga generišu sami korisnici.

Kasnija strateška integracija video sadržaja, mogućnosti pretrage i oglašavanja, koju je Google sproveo, u mnogome je doprinela tome da najpopularniji web video servis, za relativno kratko vreme, postane globalni gigant među platformama za deljenje videa – što je ostao i do danas.

 YouTube slavi 20. rođendan _ Početna stranica iz 2005. godine _ Foto PrtScr webdesignmuseum.org.jpg
YouTube slavi 20. rođendan: Početna stranica platforme iz 2005. godine
Izvor: PrintScreen / webdesignmuseum.org

Zarada za korisnike

A kada je Google uveo inovativni model podele prihoda sa korisnicima, odnosno kreatorima video sadržaja, to je odigralo prilično veliku ulogu u globalnom rastu YouTube-a. Mogućnost zarade od plasiranja videa podstakla je ljude da na platformi plasiraju najraznovrsnije video sadržaje, što je dovelo do prave eksplozije videa koje su kreirali sami korisnici.

YouTube danas ima preko 2,5 milijarde korisnika koji svakodnevno konzumiraju više od milijardu sati sadržaja. Time izlaze na crtu, ne samo drugim onlajn platformama, već ulaze i u tržišnu utakmicu sa tradicionalnim kablovskim televizijama i drugim velikim striming platformama kao što su npr. Netflix i Disney+.

 Charlie Bit My Finger – jedan od prvih megaviralnih videa iz 2007. i izgled YouTube stranice iz 2010. godine _ Foto PrtScr gigaom.com.jpg
Charlie Bit My Finger – jedan od prvih megaviralnih videa iz 2007. i izgled YouTube stranice iz 2010. godine
Izvor: PrintScreen / gigaom.com

Izazovi i kontroverze

Put do današnjeg uspeha svakako nije bio potpuno bez prepreka. Uprkos povremenih problema sa kršenjem autorskih prava ili neprikladnim video sadržajima, YouTube je zahvaljujući stalnim inovacijama, ali i izmenama i podešavanjima svog algoritama, kao i korporativnoj mašineriji koja stoji iza cele njegove priče, uspeo da ostane na vrhu.

Iz YouTube-a tvrde i da je fokus njihove platforme na bezbednost korisnika, takođe, dosta doprineo da se izbori sa svim tim problemima.

Danas, sa preko 100 miliona pretplatnika na svoje premijum usluge, i one preko dve milijarde "običnih" korisnika, YouTube nastavlja da nadmašuje kablovske kanale i sve striming gigante, kako po broju korisnika, tako i po broju pregleda.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

00:36
OVAKO JUTJUBERI ZARAĐUJU PARE, RUŽA RUPIĆ REKLA U ČEMU JE PROBLEM! Postoji razlika između Jutjuba i medija, OVU PUBLIKU CILJAJU
Izvor: Kurir televizija
Izvor: Kurir televizija

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA