Najbolji doživljaj bioskopa posle 20 godina čekanja konačno stigao i u Srbiju, a mi ćemo vam otkriti i zašto odjednom svi pričaju o IMAX-u.
Iako osnovan pre više od 50 godina, IMAX bioskopski sistem se značajno razlikuje od standardnih projekcija. IMAX je kompanija koja ima svoju liniju kamera visoke rezolucije, formata, projektora i bioskopa, pa je postalo uobičajeno da se pod imenom IMAX podrazumeva format filma i iskustvo gledanja, a ne sama kompanija. Osnovna razlika između regularnog bioskopa i IMAX sistema se mogu pojednostaviti na veličinu ekrana i samu salu.
IMAX sistemi mogu koristiti i zvučnike i iza ekrana, kako biste imali isto iskustvo gde god da sedite, a najveća razlika u suštini je korišćenje 70 mm filma umesto standardnog 35 mm, čime se dobija značajna razlika u kvalitetu snimka i rezoluciji.
Istorijat
IMAX su osnovali Kanađani Grim Ferguson, Roman Kroitor, Robert Ker i Vilijem Šo krajem šezdesetih godina prošlog veka, u želji da kreiraju novi tip projekcije velikog formata. Prva projekcija IMAX filma je održana 1970. godine na sajmu u Osaki, u Japanu. Samo četiri godine kasnije napravljena je prva IMAX bioskopska sala u Spokejnu, Vašington. IMAX sale su do početka 21. veka uglavnom bile nezavisne sale ili delovi muzeja.
Ekran od 22x16 metara i format 1,43:1
IMAX sale su do početka 21. veka uglavnom bile nezavisne sale ili delovi muzeja.
Standardna veličina ekrana je u ovim salama namerno pravljena da bude 22x16 metara (72x53 stope), pa je i format projekcija poznat po svom jedinstvenom "visokom" formatu 1,43:1.
Da bi ostvarila svoju ideju IMAX kompanija je morala da kreira novu tehnologiju koja će je podržavati, pa je predstavljen IMAX 70 mm film, poznatiji kao 15/70. Ova oznaka je značila da film ima 15 perforacija sa gornje i donje strane, za razliku od standardnog 70 mm filma koji ima po pet perforacija i to na levoj i desnoj strani.
Ovde dolazimo i do jedinstvene karakteristike IMAX filma - njegove kretnje. Umesto vertikalne, IMAX film koristi horizontalnu kretnju na posebnim projektorima sa zakrivljenom ksenonskom lampom.
Popularnost
U prvih nekoliko dekada IMAX je uglavnom služio za dokumentarce o prirodi i emitovao se u specijalnim auditorijumima. Bilo da se radi o istraživanju svemira ili penjanju na Mont Everest, ovi filmovi su bili fokusirani na ekstremno detaljno predstavljanje lepote i edukaciju.
Pored toga, neki od njih su snimani u 3D tehnologiji, omogućavajući nove načine da uronite u same snimke.
IMAX 70 mm film i 12K rezolucija
Revolucija se dešava u periodu između 1990. i 2000. godine kada IMAX počinje da pravi filmove koji su zabavnog karaktera i komercijalniji od dosadašnjih projekcija.
Dizni je u saradnji sa IMAX 2000. godine uradio adaptaciju čuvenog animiranog filma Fantasia sa Miki Mausom na IMAX format, nakon čega je kreiranjem DMR tehnologije (Digital Media Remastering) postalo moguće adaptirati ne-IMAX filmove na IMAX ekrane.
Od tada kreće nizanje hitova u IMAX formatu kao što su Apolo 13 iz 1995, pa Zvezdani ratovi: Napad klonova iz 2002. te Matriks i Matriks Revolucija, kao i Spajdermen 2i nekoliko filmova Hari Poterserijala (2004. - 2011.). Naravno, i Betmen: Početaki Mračni vitezKristofera Nolana, jednog od velikih pobornika IMAX formata. Mračni Vitez iz 2008. godine je prvi film koji je delimično sniman sa 70 mm IMAX kamerama, što će se kasnije pokazati kao praksa u filmovima u godinama koje dolaze.
Ulazak u bioskope
Novi veliki pomak napravljen je 2008. godine, kada je predstavljen novi digitalni IMAX sistem projektora koji je omogućavao IMAX projekcije u klasičnim bioskopskim salama, uz određene prepravke i zahteve IMAX sistema. Sa novim odnosom stranica od 1,9:1 bioskopi opremljeni sistemima za lasersku projekciju su mogli da prikazuju 2D, 3D i IMAX projekcije u istim salama, što je uveliko doprinelo popularnosti IMAX projekcija.
Ono što moramo naglasiti je da laserski sistemi projekcija imaju nižu rezoluciju od tradicionalnog formata, kao i smanjenu veličinu ekrana, odnosno projekcije.
Nekoliko godina kasnije IMAX je predstavio svoje prve digitalne kamere, koje su mogle da se koriste za snimanje blokbaster filmova. Iako nisu raspolagale sa 12K rezolucijom, kvalitet snimka je i dalje bio značajno bolji i omogućavao je da se filmovi prikazuju u IMAX formatu.
Laserski projektori omogućavaju 2D, 3D i IMAX projekcije
Dva filma sa najvećim zaradama ikad, Osvetnici: Beskrajni rati Osvetnici: Kraj igresu u potpunosti snimana sa Arri Alexa IMAX digitalnim kamerama, naglašavajući popularnost ovog sistema.
Pomenuti Kristofer Nolan je postao fan ovog formata, pa je čuveni Dunkirksniman sa IMAX 65 mm filmom, dok je ostatak filma sniman sa standardnim 65 mm filmom.
Konkurencija
Dolby Cinema je najveći konkurent IMAX formatu, sa svojim velikim ekranom. Najveća razlika je što IMAX ima veće platno i sale imaju više sedišta. Prednost Dolby Cinema može biti oštrija slika, kao i mogućnosti dodavanja efekata sa sedištima u filmovima (naginjanje, trešenje...).
Cinemark XD je veoma sličan kao IMAX, samo ima tradicionalniji raspored sedenja. Za razliku od IMAX, gde svaku projekciju mora da odobri matična kompanija Cinemark XD dozvoljava puštanje bilo kojeg video materijala
RPX je sličan kao Dolby, sa velikim ekranom i dosta sedišta. RPX omogućava bolji kvalitet slike i zvuka od standardnih projekcija, a za razliku od IMAX ima širi odnos stranica, kao kod klasičnih projekcija.
D-BOX je Cinemark standard koji omogućava sedenje oko filma, emulacijom 4D doživljaja, što može biti interesantno ljudima koji žele da isprobaju nešto novo.
RealD 3D je tehnologija koju koriste skoro svi 3D filmovi, kako bi publika dobila što bolje 3D iskustvo, dok IMAX 3D koristi sličnu tehnologiju, samo na mnogo većem platnu.
IMAX u Srbiji
Jedan od spektakularnih filmova koji vredi odgledati u IMAX je novi blokbaster Godzilla protiv Konga, koji se u novom bioskopu Cineplexx Galerija Beograd, daje od četvrtka 25. marta u IMAX i IMAX 3D formatima.
Da li ste bili na IMAX projekciji i da li planirate da idete u budućnosti?
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.