Jedna od najpopularnijih igara svih vremena dobila je svoj četvrti nastavak. Civilizacija je ponovo tu, sada još bolja, lepša i zaraznija nego ikad
Mislimo da ne gadjamo daleko od cilja kada kažemo da je Civilization serijal po mnogo čemu jedna od najpopularnijih igara do sada napravljenih. Medjutim, uprkos popularnosti i zaista vernoj bazi fanova, Civilizaciji je bilo potrebno još ponešto više da bi očuvala povlašćeni položaj u eri 3D strategija u realnom vremenu. Slično zapažanje očigledno su načinili i programeri u kući Firaxis, a rezultat njihovih nastojanja da poboljšaju igru Sida Meiera konačno je pred nama.
Četvrta klapa
renderovanje i trodimenzionalnu prezentaciju uključujući mapu sveta i različite vrste zemljišta, jedinice, gradove, poboljšanja terena, ali i avatare vodja konkurentskih naroda.
Naravno, ovo znači da su hardverski zahtevi znatno viši pa za udobno igranje morate imati bar 512 MB radne memorije, procesor od 2 GHz i neku iole noviju grafičku kartu.Uprkos ovakvim estetskim promenama sama srž igre ostala je nepromenjena. Nakon vekova lutanja vaš narod odabrao vas je za vodju koji će izgraditi civilizaciju dovoljno vitalnu da odoli vremenu. No, iako ideja u osnovi nije doživela neke veće promene, način na koji se Civilizacija igra svakako jeste.
Za početak, komandni ekran sada je ispunjen znatno većom količinom informacija, ali je uprkos tome ostao veoma intuitivan pa čak i ako se ranije niste susretali sa ovom igrom. Istini za volju, nije nam se dopalo to što su obaveštenja sada izmeštena u bočni prozor umesto ranije prakse da budu jasno izvučena u pop-up prozor, usled čega može doći do situacije da vam promaknu prilično važne informacije o tome šta planiraju konkurentne civilizacije.
Šta je još novo?
U značajne novine ove igre ulazi religija koja je sada daleko bitniji činilac. Umesto ranije generičke religije sada postoji mogućnost izbora izmedju sedam svetskih religija s tim da, u duhu političke korektnosti, nijedna od njih nema nikakva preimućstva u odnosu na drugu. No, igrač može da odabere neku od tih religija za državnu, čime se u gradovima u kojima je ona rasprostranjena podiže zadovoljstvo i produktivnost gradjana. Naravno, u tom slučaju nalazite se u obavezi da svoju religiju propovedate i širite kako u zemlji, tako i u inostranstvu. Podrazumeva se da je odabir religije bitan činilac i u medjunarodnim odnosima, jer će civilizacije imati dobro odnosno loše mišljenje o vama u zavisnosti od religije koju prihvatite.Takodje, napuštena je ideja odabira konkretnih oblika vladavine kakve su demokratija ili monarhija. Sada nema promene vlade već tokom vremena igrač može usvajati društvena unapredjenja (civic) koja se stiču otkrivanjem pojedinih tehnologija. Ova unapredjenja su podeljena na oblasti politike, religije, rada, prava i ekonomije, a njihovim kombinovanjem kreirate sebi svojstven način vladavine. Po pravilu, najviše koristi donose moderniji civici (emancipacija, političko predstavljanje, državna imovina), ali se u zavisnosti od stila igre dobro možete poslužiti i nekim prevazidjenim oblicima kakvi su teokratija ili vazalni sistem. Slično religiji i odabir unapredjenja ima implikacije u medjunarodnim odnosima pa u slučaju da vi zabranite ropstvo ili proglasite emancipaciju, u susednim civilizacijama dolazi do nezadovljstva gradjana njihovom vladom.
Vidi, Isak Njutn...
Novi koncept predstavljaju i istorijske ličnosti koje se povremeno (u zavisnosti od stepena kulturnog, ekonomskog i naučnog razvoja) pojavljuju u gradovima. Ovo su zapravo posebne jedinice koje vam mogu pomoći u igri i na više načina. Tako na primer veliki naučnik, npr. Isak Njutn, može da otkrije novu tehnologiju, veliki inženjer da ubrza izgradnju svetskog čuda, a veliki trgovac da uspostavi lukrativnu trgovačku rutu sa konkuretnom civilizacijom.Promene doživljava i koncept borbe, što se pre svega odnosi na smanjenje jednakosti različitih jedinica. Na primer, sada su daleko manje šanse da falanga iz 4. veka p.n.e sa lakoćom zaustavi tenk ili motorizovanu pešadiju. Svakako, povremenih nelogičnosti i dalje ima, ali pripišimo to apstraktnosti igre. Takodje, jedinice se sada mogu unaprediti i to kako u pogledu čiste snage tako i posebnim veštinama. Primera radi, tu je unapredjivanje koje omogućava da neka jedinica obnavlja snagu svojih saboraca, specijalizacija za rat u džungli ili gradu kao i uvek zanimljiva specijalizacija za pravljenje kolateralne štete (po ulasku u grad, odredjena jedinica može da uništi značajni deo civilne populacije).
Vredi pomenuti i da je diplomatija postala kompleksnija, a AI protivnika još je inteligentniji u odnosu na ranije verzije, pa otuda morate paziti šta radite jer će vaši susedi biti velika zlopamtila i gledati da vam uzvrate u svakom pogledu.
Svakako da bi trebalo pomenuti još dosta toga kao poboljšani multiplejer mod, komplikovaniji postupak za diplomatsku pobedu i još kompleksnije stablo tehnologija i načina za njihovo kombinovanje, izmedju ostalog. Ali, plašimo se da čak i mnogo dublji prikaz ove igre ne bi uspeo da u celini pokaže brojna i detalja poboljšanja nove Civilizacije. Uostalom, mi za to sada i nemamo vremena. Moramo da se vratimo igranju... i da naučimo bezobrazne Asteke gde im je mesto.
(COM&GSM/MONDO)