Prvi let za istoriju: Električni taksi na vodonik preleteo 842 kilometra "u cugu" | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Prvi let za istoriju: Električni taksi na vodonik preleteo 842 kilometra "u cugu"

Autor Miloš B. Jovanović

Letelica kompanije Joby Aviation, pokretana inovativnim vodonik-električnim pogonom, uspešno je sletela sa 10 odsto goriva u rezervoaru, što znači da postoji mogućnost za još duže letove u budućnosti

 Vazdušni taksi _ vodonično-električni pogon _ VTOL _ Foto Joby Aviation (10).jpg Izvor: Joby Aviation

Vazdušni taksi na vodonično-električni pogon, američke kompanije Joby Aviation, uspešno je obavio rekordan let iznad Kalifornije dugačak 842 kilometara. Ovaj revolucionarni poduhvat prvi je let električnog aviona sa pogonom na vodonik osposobljenog za vertikalno poletanje i sletanje (VTOL).

Let izveden 24. juna tri puta je nadmašio ranije rekorde u dužini leta koje su postavljale prethodne električne letelice te kompanije.

Još zanimljivije je to što je vazdušni taksi uspešno sleteo sa 10 odsto goriva preostalog u rezervoaru, što znači da postoji dodatni potencijal za još duže letove u budućnosti.

Revolucionarni let vazdušnog taksija – 842 kilometara na vodonik i struju
Izvor: YouTube / Joby Aviation

Čista voda – jedini otpad

Prvobitno konstruisan kao električna letelica sa pogonom na baterije, ovaj vazdušni taksi ima šest pogonskih rotora prilagođenih obavljanju saobraćaja u urbanim okruženjima.

Nakon obimnih testiranja u bazi kompanije u Kaliforniji, a potom i u letu iznad Njujorka, inženjeri su letelicu transformisali u vodonik-električnu, dodajući joj sistem vodoničnih gorivnih ćelija i rezervoar za gorivo u koji staje 40 kilograma tečnog vodonika.

Gorivne ćelije sagorevaju vodonik, proizvodeći toplotu, električnu energiju i vodu u prisustvu kiseonika. Struja pokreće rotore aviona, dok se voda ispušta kao otpad. Dodatnu snagu motorima tokom poletanja i sletanja obezbeđuje manji broj nameskih baterija.

Sledi detaljno ispitivanje

Joby Aviation je nedavno postao prvi proizvođač električnih VTOL letelica koji je završio treću od pet faza procesa sertifikacije od strane američke Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), tokom koje su pojedinačno ispitivani mehanički, strukturni i električni sistemi aviona.

Sledeća, četvrta faza obuhvatiće detaljno ispitivanje cele letelice i svih njegovih sistema.

A dok se za nju priprema, Joby planira da već 2025. godine počne sa prodajom svoje originalne vodonično-električne pogonske tehnologije, dok će vazdušni taksi uslediti nešto kasnije.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

00:07
Vojni avioni lete iznad Skupstine
Izvor: MONDO/Stefan Stojanović
Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 4

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

ExM45

Vodonik je prava stvar!

Mrcela

Od cega ljudi prave "revoluciju", nekoliko brushless motora, nekoliko kontrolera za te motore, 1 ziroskop i neki mini pc, jedna dobra baterija (morate imati stabilan napon), jedan agregat, moze i iz motorne testere, na vodonik, da konstantno puni bateriju i to je to. Realno nikakva tehnologija. Da sumiramo: neko napravi brushless motore, neko drugi napravi mini pc, neko treci kontrolere, neko cetvrti lagane ali cvrste elise, neko peti kuciste (telo) vozila, neko seti srafove, neko sedmi kablove, neko deveti isprogramira, neko deseti predlozi, a tamo neka budala, koja nema predstave kako je to sve napravljeni niti kako funkcionise, angazuje par ljudi koji mu to sklope i on uzima pare. E, to je paradoks, ali dobro, za te probisvete kazu da su "snalazljivi". - Za 100 godina ce pisati da je Zeljko Mitrovic prvi napravio letece vozilo, a nece pisati da je sve tudje., od srafa do ideje i nece pisati da to ljudi prave kod kuce, vec 50 godina pre javnosti; zasrafe 4 motora za dasku, ubace pateriju i kontroler i voze. - Vec sam rekao da na dasci mora da pise "AI". ;-) Ali, kada ovo sve objasni dobri Mrcela, medijska masinerija me samelje i nista.

Ispeci pa reci

@Mrcela Znaš samo da pametuješ a u akciju da kreneš ne znaš. Pun mi je ***** takvih kao ti.