NASA prvi put u istoriji otkrila ugljen-dioksid na udaljenoj planeti | Smartlife RS

NASA prvi put u istoriji otkrila ugljen-dioksid na udaljenoj planeti

Autor Ilija Baošić

Ovo je prvi dokaz postojanja ugljen-dioksida izvan našeg solarnog sistema

NASA otkrila ugljen-dioskid na planeti izvan Sunčevog sistema Izvor: NASA

Svemirski teleskop agencija NASA, Džejms Veb, ne služi samo da stvara zapanjujuće fotografije vaseljene. U prilog tome najbolje govori da je ovaj teleskop po prvi put u istoriji pronašao jasne dokaze o postojanju ugljen-dioksida u atmosferi planete koja nije u našem solarnom sistemu - gas je detektovan na WASP-39 B egzoplaneti, gasovitom džinu koji kruži oko zvezde udaljene oko 700 svetlosnih godina od Zemlje.

Teleskopi Habl i Spicer su prethodno otkrili vodenu paru, natrijum i kalijum u atmosferi planete, ali Džejms Veb ima moćnije i osetljivije infracrvene mogućnosti, te je bio u stanju da prepozna i prisustvo ugljen-dioksida.

Prvi put u istoriji otkriven ugljen-dioksid na planeti izvan Sunčevog sistema Izvor: NASA

"Razumevanje sastava atmosfere planete može nam pomoći da saznamo više o njenom poreklu i evoluciji", objašnjeno je putem zvaničnog Džejms Veb Twitter naloga. "Vebovo dostignuće ovde nudi dokaze da bi takođe mogao da otkrije i izmeri ugljen-dioksid u tanjim atmosferama manjih stenovitih planeta u budućnosti".

Agencija NASA je među prvim slikama koje su nam stigle sa teleskopa vrednog 10 milijardi dolara takođe uvrstila i spektografski prikaz egzoplanete WASP-96 B, gasovite planete udaljene 1.150 svetlosnih godina. Teleskop je tada otkrio "nedvosmisleno postojanje vode", zajedno sa izmaglicom i oblacima, za koje se ranije nije verovalo da postoje na WASP-96 B.

Nedavno smo imali priliku i da vidimo zapanjujuće slike Jupitera koje je uslikao Džejms Veb, na kojima se vide aurore, prstenovi, sićušni sateliti, kao i ogromne oluje.