Naizgled potpuno neočekivano, ali i tzv. digitalna privreda u Srbiji pogođena je pandemijom korona virusa. Dobro ide tek svakoj desetoj firmi iz IT sektora, pokazuje analiza Inicijative "Digitalna Srbija". Nema otpuištanja, ali plate...
"Digitalna Srbija" predstavila je danas Skener digitalne privrede, izveštaj koji pokazuje prve rezultate istraživanja o uticaju pandemije covid-19 na domaću digitalnu privredu, za koju premijerka Ana Brnabić tvrfdi da je "naš rudnik zlata".
A skener je pokazao da ovaj sektor domaće ekonomije nije "virus-proof", uprkos tome što određeni digitalni proizvodi sada beleže rast ali i tome da su ove kompanije svakako bile najpripremljenije za "rad od kuće".
Većina "startapa" i digitalnih kompanija već oseća negativne posledice pandemije, pa tako dve trećine startapa do sada beleži pad prodaje veći od 60 odsto, dok polovina digitalnih kompanija i frilensera prijavljuje pad prihoda veći od 30 procenata.
Ovakva slika je i očekivana, tvrdi direktor Inicijative "Digitalna Srbija" Nebojša Đurđević, "imajući u vidu da digitalna privreda ne postoji u vakuumu, već se blisko oslanja na sve druge grane ekonomije i samim tim trpi posledice".
Uprkos nekim očekivanjima, samo 10 odsto digitalnog sektora vidi rast prihoda usled porasta tražnje za digitalnim proizvodima tokom pandemije, a nisu svi delovi digitalnog "ekosistema" podjednako pogođeni krizom.
Autori izveštaja zaključuju da su za sada najviše pogođeni startapi koji, pored najvećeg pada prodaje, imaju i problem sa padom investicija na globalnom nivou. Rezultati istraživanja pokazuju i da su domaće kompanije trenutno više pogođene od stranih. Takođe, podaci ukazuju da su oni koji se bave pružanjem IT usluga osetili negativne efekte u većem procentu od onih koji imaju svoje proizvode.
S druge strane, ono što jeste očekivano je da uprkos krizi, za sada 90 odsto poslodavaca u ovom segmentu ne planira otpuštanje zaposlenih. Iako je zapošljavanje novog kadra usporeno, taj pad je manji nego što je slučaj na nivou cele privrede. To je i normalno jer do kvalitetnog kadra nije lako doći, posebno u maloj Srbiji.
Ipak, dodaju, više od 40 odsto digitalnih kompanija i 25 procenata startapa planira smanjenje plata.
ZAHTEV ZA PODRŠKU
"Izuzetno je važno da se u narednom periodu predstave specifični podsticaji koji bi bili usmereni na sektore sa značajnim rastom u prethodnim godinama, kao i sektore koji će omogućiti dobro pozicioniranje Srbije u novonastalim podsegmentima tržišta koje je pandemija kreirala. Naš fokus je upravo zbog toga bio na digitalnom sektoru koji je ključan za trenutne procese poslovnih transformacija, kao i zbog činjenice da se ovaj sektor bre oporavljao nakon kriza", kaže Tanja Kuzman jedna od autorki izveštaja i menadžerka za startape i korporativne inovacije u kompaniji PwC.
Do sada je u istraživanju učestvovalo više od 300 predstavnika domaće digitalne privrede, s tim da se prikupljanje podataka vrši i dalje kako bi rezultati bili redovno ažurirani.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.