vtol za grad

Prvi let za istoriju: Električni taksi na vodonik preleteo 842 kilometra "u cugu"

Autor Miloš B. Jovanović

Letelica kompanije Joby Aviation, pokretana inovativnim vodonik-električnim pogonom, uspešno je sletela sa 10 odsto goriva u rezervoaru, što znači da postoji mogućnost za još duže letove u budućnosti

Vazdušni taksi Joby Aviation – VTOL letelica na vodonično-električni pogon
Izvor: Joby Aviation

Vazdušni taksi na vodonično-električni pogon, američke kompanije Joby Aviation, uspešno je obavio rekordan let iznad Kalifornije dugačak 842 kilometara. Ovaj revolucionarni poduhvat prvi je let električnog aviona sa pogonom na vodonik osposobljenog za vertikalno poletanje i sletanje (VTOL).

Let izveden 24. juna tri puta je nadmašio ranije rekorde u dužini leta koje su postavljale prethodne električne letelice te kompanije.

Još zanimljivije je to što je vazdušni taksi uspešno sleteo sa 10 odsto goriva preostalog u rezervoaru, što znači da postoji dodatni potencijal za još duže letove u budućnosti.

Vazdušni taksi – let od 842 kilometara
Izvor: YouTube / Joby Aviation

Čista voda – jedini otpad

Prvobitno konstruisan kao električna letelica sa pogonom na baterije, ovaj vazdušni taksi ima šest pogonskih rotora prilagođenih obavljanju saobraćaja u urbanim okruženjima.

Nakon obimnih testiranja u bazi kompanije u Kaliforniji, a potom i u letu iznad Njujorka, inženjeri su letelicu transformisali u vodonik-električnu, dodajući joj sistem vodoničnih gorivnih ćelija i rezervoar za gorivo u koji staje 40 kilograma tečnog vodonika.

Gorivne ćelije sagorevaju vodonik, proizvodeći toplotu, električnu energiju i vodu u prisustvu kiseonika. Struja pokreće rotore aviona, dok se voda ispušta kao otpad. Dodatnu snagu motorima tokom poletanja i sletanja obezbeđuje manji broj nameskih baterija.

Sledi detaljno ispitivanje

Joby Aviation je nedavno postao prvi proizvođač električnih VTOL letelica koji je završio treću od pet faza procesa sertifikacije od strane američke Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), tokom koje su pojedinačno ispitivani mehanički, strukturni i električni sistemi aviona.

Sledeća, četvrta faza obuhvatiće detaljno ispitivanje cele letelice i svih njegovih sistema.

A dok se za nju priprema, Joby planira da već 2025. godine počne sa prodajom svoje originalne vodonično-električne pogonske tehnologije, dok će vazdušni taksi uslediti nešto kasnije.

BONUS VIDEO: