Svedoci smo sve veće ekspanzije elektromobilnosti i sve većeg broja novih modela, pre svega iz Kine, koji traže svoje mesto pod suncem globalnog tržišta, pa se u 2024. može očekivati njihov dalji prodor
Svi novoregistrovani automobili i kamioni u Evropskoj uniji do 2040. godine će biti električna vozila sa pogonom na baterije ili ona koja će za proizvodnju električne energije koristiti vodonične gorivne ćelije.
Međutim, i pored značajno većeg udela električnih automobila, očekivanja upućuju na to da će se te 2040. evropskim putevima i dalje kretati 70 odsto automobila i 65 odsto kamiona čije će motore pokretati unutrašnje sagorevanje naftnih derivata, ukazuju podaci iz nedavne studije konsultantske kompanije PwC i Instituta Fraunhofer.
Bez obzira na to, svedoci smo sve veće ekspanzije elektromobilnosti i sve većeg broja novih modela, pre svega iz Kine, koji traže svoje mesto pod suncem globalnog tržišta, kao i sve intezivnih nastojanja najpoznatijih i najvećih proizvođača automobila da na to odgovore i da se na sve načine odupru "preotimanju" tržišta od strane sve kvalitetnije i primetno jeftinije kineske konkurencije.
Jedno je sigurno: 2023. je nedvosmisleno bila najbolja godina za tržište električnih vozila u 140-ak godina dugoj istoriji automobila, godina u kojoj je gotovo svaki veliki proizvođač automobila uložio značajna sredstva u tranziciju sa fosilnih goriva na elektromobilnost.
Dva imena u vrhu
U sabiranju tržišnih rezultata i podvlačenju crte, poslednjih dana stare godine pominjala su se (samo) dva imena.
Prvo je, kao što i sami možete da pretpostavite – Tesla. Osim što je u novembru konačno počela da proizvodi i prodaje godinama unazad najavljivani pikap Cybertruck, kompanija Ilona Maska je 2023. kupcima isporučila 1.808.581 vozila i ostvarila izuzetan rast prodaje od 38 odsto u poređenju sa 2022. godinom. Tesline fabrike su tokom protekle godine ukupno proizvele 1.845.985 vozila.
Najprodavaniji su bili Model 3 i Model Y, čiji su ključevi otišli u ruke 1.739.707 kupaca. Ostala Tesla vozila – Model S, Model X i pomenuti Cybertruck, zajedno su prodati u znatno manjem broju od 68.874 primeraka.
Ovi brojevi pokazuju zaista značajne prodajne razultate i potvrđuju činjenicu da se električna vozila sve više prodaju, ali takođe ukazuju i na tendenciju da najveći deo potražnje otpada na pristupačnije modele (zbog čega Mask već neko vreme najavljuje novi model sa cenom ispod 25.000 dolara).
Odlučno ka vrhu
Drugo ime je BYD, kineski proizvođač koji je 2023. godine uspeo da se, više nego ikada ranije, probliži "ostvarenju sopstvenih snova" (BYD je skraćenica od engleske fraze – Build Your Dreams), kao i poziciji dugogodišnjeg neprikosnovenog tržišnog lidera kompanije Tesla.
BYD je u utorak saopštio da je tokom prošle godine prodao ukupno 1.574.822 električnih vozila. Taj kineski proizvođač je ostvario ozbiljan rast, gotovo duplo veći od američkog tržišnog lidera – gotovo neverovatnih 72,8 odsto u odnosu na 2022. godinu.
U slučaju BYD-a, navedeni procenat proizvedenih električnih vozila predstavlja 52,3 procenta ukupne proizvodenje te kompanije. On se odnosi kako na sam BYD, tako i na elektromobile ostalih brendova BYD Grupe: Denza (zajednička kompanija sa nemačkim Daimler-om), FCB (brend orjentisan na terenska vozila) i YangWang (brend luksuznih automobila).
A osim što su prodajne brojke učvrstile kinesku kompaniju na drugom mestu po globalnoj prodaji električnih automobila, one su u 2023. od BYD-a napravile mnogo značajnijeg proizvođača baterija nego što je on to do skoro bio.
Sa ukupnim kapacitetom od 150.909GWh instaliranih baterija, BYD je postao drugi proizvođač baterija za električna vozila na svetu, ispred koga je sada samo neprikosnoveni broj 1 – takođe kineska kompanija CATL.
BONUS VIDEO: