Za prvi auto obično važi da se kupuje neki manji i jeftiniji model, savremeni pandan Fići i Jugu, ali to baš i ne mora da bude tako pošto i mali autmobili imaju svoje "živahne" verzije
Svoje prve metre i kilometre za volanom starije generacije vozača pelazile su Fićama i Jugićima, kao malim automobilima sa motorima manje snage, možda malo "grubim" za današnje pojmove, ali jednostavnim i praktičnim za sticanje prvih veština za volanom.
I tada, kao i danas, nakon polaganja vozačkog ispita, obično sledi razmišljanje o, a potom i potraga za prvim automobilom u kome će novostečena veštima moći svakodnevno da se praktikuje.
Za prvi automobil obično važi pravilo da se kupuje neki manji, slabiji i jeftiniji model, savremeni pandan Fići i Jugu. A da to ne moraju da budu neka "kolica za pijacu" sa motorom od 1.000 kubika pokazuju rezultati sledeće analize.
Kao višedecenijski pratilac dešavanja na automobilskoj sceni sveta, mnogobrojnih testova i odabira najboljih automobila u različitim kategorijama, magazin Autocar je sastavio listu automobila koji početnicima i vozačima sa manje iskustva za volanom treba da pomogne da odaberu jednostavniji, pristupačan i štedljiv (prvi) automobil, koji uprkos tome vozače ne lišava zadovljstva vožnje.
Ford Fiesta
Nije važno koje specifikacije ima, koje godine je proizveden ili po kojoj ceni ćete ga kupiti... Ispod prilično dopadljive školjke, Ford Fiesta šeste generacije donosi konstrukciju koja garantuje izuzetno dobro ležanje na putu i odlično upravljanje.
Fiesta važi za model koga favorizuju svi koji su ga vozili, od onih koji vole brzi vožnju do onih koji uopšte ne voze često. Izbor automobila ne bi trebalo da bude previše komplikovan, pošto je dostupan u mnogo verzija.
Najčešće su verzije sa benzinskim motorom zapremine 1,6 litara sa 120 "konja" i brzim petostepenim menjačem, koji do 100km/h ubrzava za nešto manje od 10 sekundi.
Treba, međutim, biti pažljiv prilikom kupovine. Kao i kod svih polovnjaka, klonite se onih automobila koji izgledaju zapušteno i istrošeno, jer ćete na kraju više platiti popravke i održavanje nego što ste platili sam automobil.
Suzuki Swift
"Hotheč" automobili, standardni hečbek modeli sa malo "začina" u vidu broja konjskih snaga i sportskog "trima", postali su popularni '80-ih sa modelima kao što je legendarni Peugeot 205 GTi. Od tada se u svakoj novoj generaciji minija pojavi bar jedan vredan pomena.
Upavo takav je Suzuki Swift Sport, koga pokreće motor od 1,6 litara sa 125KS. Do stotke ubrzava za 8,9 sekundi i razvija maksimalnu brzinu od "skromnih" 200 km/h. Zato ga i smatraju automobilom dostojnim 205-ice GTi.
Dobrim performansama i ležanju na putu najviše doprinosi težina od samo 1,1 tonu, zbog čega ima izuzetno dobar odnos snage i težine.
Uprkos godinama (proizvođen između 2004. i 2010.) mali japanski sportista ume da "drži cenu", pa ukoliko vam je baš zapao za oko, možete da razmislite i o nekoj "običnijoj" verziji Swift-a.
Fiat Panda
Jedan od kod nas najpoznatijih i najrasprostranjenijih modela sa ove liste je Fiat Panda prve generacije. Iako se u gotovo svakoj verziji može uzeti u obzir kao idealan autić za početnike, uz obraćanje pažnje na probleme koji dolaze sa godinama i kilometražom, Autocar u svom izboru akcenat stavlja na sportski Fiat Panda 100HP.
Fiat je u ovog "sprintera u kutiji šibica" ubacio benzinski motor od 1,4 litara iz tada novog Grande Punta, koji je iz njega dobio dodatnih 5KS, pa se ispod haube ukupno smestilo 99 "konja".
To, na prvu loptu, možda ne zvuči preterano impresivno, ali ovde je reč i automobilu teškom samo 975 kilograma, koji pritom ima šestostepeni menjač, što garantuje veliki broj obrtaja. Drski karakter ovog modela podržava i sportski stajling, sa agresivnom prednjom maskom, proširenim lukovima točkova i tankim spojlerom na zadnjim vratima.
Međutim, kod kupovine Pande 100HP treba obratiti pažnju na to da delovi koji su samo njemu nemenjeni, ne oni koji bi mogli biti iskorišćeni sa "običnih" Pandi, mogu biti prilično teški za pronalaženje.
Takva je, na primer, zadnja osovina koja je podložna je rđi oko opruga. Kako nije korišćena ni na jednom drugom modelu, a Fiat nije napravio mnogo Pandi 100HP, pronalaženje zamene može biti prilično teško.
I pored toga, kao jedan od najharizmatičnijih malih automobila u poslednjih 20 godina, ovaj Fiat izuzetno dobro čuva svoju vrednost na tržištu polovnjaka. Među ljubiteljima malih gradskih "zujalica" Panda 100HP uživa kultni status.
Toyota Yaris
Nakon što se prvi put pojavila na tržištu, Toyota Yaris je 2000. izabrana za Evropski auto godine. Mali "Japanac", posle dve i po decenije, možda nije ostario tako dobro kao neki drugi modeli na listi, ali ima detelje koji ga ipak čine zanimljivim i dopadljivim.
Pre svega – kvalitet! Jer ipak – Toyota je Toyota, proizvođač čiji se modeli mnogo češće nalaze na listama najpouzdanijih četvorotočkaša od konkurencije.
Jedan od najčešćih izbora kupaca prvog Yaris-a (proizvođen od 1999. do 2005.), kada je o pogonu reč, je atmosferski benzinac zapremine 1,5 litara. To je jedan od prvih agregata sa promenljivim elektronski kontrolisanim vremnom otvaranja ventila, poznatom po oznaci – VTEC (engl. Valve Timing Electronically Controlled).
Reč je o tehnologiji koja živahnom motoru omogućava da proizvede 103 konjske snage i da od 0 do 100 na sat ubrza za samo 9 sekundi. Za prenos te snage na prednje točkove zadužen je petostepeni manuelni menjač – jedini u ponudi.
Mini
Nakon nebrojenih sati provedenih za volanom tokom više decenija, kao i dana provedenih uz male oglase i upoređivanje brojnih ponuda polovnjaka, novinari Autocar-a smatraju da je moderni Mini, legendarni britanski brend kojim od 1994. godine gazduje bavarski BMW, najbolji izbor za prvi automobil!
Zbog nasleđa sopstvene istorije koje nosi, kao i velikog broja opcija i dodataka sa kojima se (kao nov) nudi, Mini je automobil koji nosi određenu dozu ekskluzivnosti. Ipak, kao polovnjak, može predstavljati povoljnu kupovinu.
Ovaj mali hečbek je pouzdan automobil, odličnog kvaliteta izrade, koji posle nekoliko godina od proizvodnje može biti dostupan za razumniju sumu novca od početne cene. Modeli starijih generacija mogu naći sa nekim od šest različih motora koji su u njih ugrađivani, u rasponu od benzinca zapremine 1,4 litara, pa do dvolitarskog dizela.
Prepoznatljiv dizajn i dopadljiv izgled, uz dobro ponašanje u vožnji najveći su kvaliteti Minija. Sa druge strane, ovom malom automobilu neki zameraju ne baš preteranu praktičnost, dok se kod nekih modela mogu javiti problemi sa menjačem.
Još 5 modela
I pored toga što se Autocar-ov izbor uglavnom odnosi na nešto dinamičnije, sportske verzije malih automobila, nema sumnje da su i one obične dobar izbor za one nešto manje sigurne vozače početnike.
U ovom izboru preporuka automobila za nove vozače, svoje mesto su, od šeste do desete pozicije našli i: Seat Ibiza, Renault Twingo, Citroen Saxo, Citroen C1 i Volkswagen Up.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.