Otkriće zvezde sa dva lica zapanjilo naučnike | Smartlife RS

Otkriće zvezde sa dva lica zapanjilo naučnike

Naučnici zapanjeni otkrićem zvezde sa dva lica Izvor: K. Miller, Caltech/IPAC

Tokom rutinskog pretraživanja neba za tragovima umirujućih zvezda, naučnici su naišli na čudan signal koji je dopirao iz dubina naše galaksije. Jedan od posmatranih zvezdanih "leševa", beli patuljak udaljen više od 1.000 svetlosnih godina od Zemlje, koji se oko svoje ose obrne svakih 15 minuta, imao je veoma neobičan izgled, sa dva lica.

Posmatrajući ovo nebesko telo, naučnici su shvatili da je površina njegovih polovina sačinjena od različitih elemenata. Na jednoj polovini, naučnici su detektovali vodonik kao dominantan element, a na drugoj helijum.

"Oduvalo me je ono što sam videla, a isti osećaj je imao i svaki astronom sa kojim sam podelila podatke", kaže Ilarija Kajazo sa Tehnološkog univerziteta u Kaliforniji i članica tima koji je došao do ovog otkrića, za koje kaže da je "potpuno neočekivano". Tim naučnika je čak dao nadimak ovom belom patuljku, nazvavši ga Janus po rimskom bogu sa dva lica.

Iako je prisustvo helijuma i vodonika karakteristično za kompoziciju belih patuljaka, ovo je prvi put da su astronomi pronašli telo koje ima tako jasnu separaciju elemenata. "Kada sam pogledala spektar Janusa, odmah sam shvatila da gledam u nešto drugačije", kaže Kajazo i dodaje da postoje dve teorija zašto je ovaj beli patuljak tako neobičan.

White-Dwarf-Magnetic Izvor: K. Miller, Caltech/IPAC

Prva teorija je da je Janus primećen u posebnoj fazi kada teži elementi, poput helijuma, tonu prema dnu, a lakši, poput vodonika, izlaze na površinu. Iako je ovakva faza u životu zvezde nešto o čemu naučnici teoretišu, ona do sada nije dokazana.

Kako su magnetna polja ključna u tome koliko će helijuma ili vodnika biti prisutno na površini belog patuljka, druga teorija je da Janus ima asimetrična magnetna polja, odnosno da je magnetno polje na jednoj strani snažnije od druge.

Naučnici još uvek nemaju objašnjenje, već se nadaju da će u svojoj pretrazi svemira ponovo naići na još neku zvezdu sa dva lica, čije slične karakteristike sa Janusom bi mogle da kriju odgovor.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

00:25
Janus beli patuljak sa dva lica