Naučnici pronašli element koji je nedostajao: Saturnov mesec ima sve sastojke neophodne za život | Smartlife RS

Nakon ponovne analize prikupljenih podataka, naučnici su pronašli deo slagalice koji je nedostajao - fosfor.

Otkriven fosfor na Enkeladu, naučnici tvrde da podržava život Izvor: NASA / JPL / Space Science Institute

Nova analiza podataka prikupljenih tokom Kasini misije potvrdila je da šesti po veličini mesec u Saturnovoj orbiti, Enkelad, sadrži fosfor - poslednji neophodan sastojak za razvoj života.

Sav život na Zemlji zavisi od šest neophodnih elemenata - ugljenika, kiseonika, vodonika, azota, sumpora i fosfora. Do sada, fosfor je bio jedini element koji naučnici nikada nisu otkrili izvan naše planete, a uzorci sa Enkelada potvrđuju da je svih šest elemenata prisutno.

Uzorci potiču sa jednog od Saturnovih prstenova, i primarno sadrže erupcijom izbačen vodeni led sa Enkelada, odnosno iz tečnog okeana koji se krije desetinama kilometara ispod zaleđene površine ovog meseca. Pre nego što je Kasini misija agencije NASA završena 2017. godine, prikupila je uzorke iz prstena, ali prethodne analize nisu otkrile prisustvo fosfora.

Međutim, istraživači su sada koristili novi geohemijski model, i došli do zapanjujućih rezultata - ne samo da fosfor postoji, već ga ima u 100 puta većoj koncentraciji nego što je to slučaj sa okeanima na Zemlji. Zahvaljujući ovom otkriću, nije isključena mogućnost da i drugi svetovi, kao što je Pluton ili Neptunov mesec Triton, koji se nalaze izvan zone u kojoj sunčevi zraci tope ugljen-dioksid, sadrže sastojke neophodne za formiranje života.

Kako tvrdi Frenk Postberg sa Slobodnog univerziteta u Berlinu, takva okruženja bi mogla da podržavaju razvoj života uprkos tome što do njih ne dopire dovoljno sunčeve svetlosti. Toplotu neophodnu za život bi mogli da obezbede hidrotermalni otvori, kojih ima u izobilju u najdubljim okeanima na Zemlji.

NASA je pomoću Džejms Veb teleskopa prošlog meseca detektovala ogromnu vodenu erupciju sa Enkelada, koja se proširila na gotovo 10.000 kilometara - što je oko 20 puta više nego prečnik ovog meseca. Nakon otkrića fosfora, dalje posmatranje Saturnovog meseca će nam nesumnjivo otkriti više informacija.

Enkelad Džejms Veb Izvor: NASA, ESA, CSA, STScI, and G. Villanueva (NASA’s Goddard Space Flight Center)

Ipak, jedno je sigurno - nikada nismo bili bliže otkrivanju vanzemaljskog života u Sunčevom sistemu.