Naučnici detektovali ponavljajući radio-signal sa planete veličine Zemlje | Smartlife RS

Naučnici detektovali ponavljajući radio-signal sa planete veličine Zemlje

Naučnici su korak bliže otkrivanju života izvan Zemlje nakon što su detektovali ponavljajući radio-signal sa egzoplanete udaljene 12 svetlosnih godina.

Detektovan ponavljajući radio signal sa egzoplanete YZ Ceti b Izvor: Pixabay

Naučnici sa Baknel i Univerziteta u Koloradu detektovali su ponavljajući radio-signal koji dopire sa planete iz obližnjeg solarnog sistema, udaljenog "samo" 12 svetlosnih godina. Ovo otkriće implicira da ovu egzoplaneta veličine Zemlje možda okružuje magnetno polje.

Baš kao i na Zemlji, prisustvo magnetnog polja je od suštinskog značaja za sposobnost planete da podržava život. Potvrđivanje postojanja magnetnog polja oko novootkrivene planete moglo bi da unapredi istraživanje univerzuma u potrazi za naseljivim planetama i vanzemaljskim životom.

Zašto je prisustvo magnetnog polja neophodno za život

Našu planetu okružuje magnetno polje koje nas štiti od štetnog zračenja koja dolazi sa Sunca, što je veoma važno jer pomaže u održavanju atmosfere, odnosno vazduha koji udišemo. Naučnici veruju da ako postoje drugi oblici života, verovatno će im biti potrebna i magnetna polja da bi preživeli, a ta polja bi trebalo da budu dovoljno snažna, kao što je i Zemljino.

Naučnici su proučavali velike planete, poput Jupitera, i kako njihova magnetna polja interaguju sa zvezdama koje oko njih kruže. Ovaj proces se naziva magnetna interakcija između planete i zvezde. Međutim, nije lako detektovai magnetna polja manjih, stenovitih planeta, jer ne odašilju dovoljno snažne signale kao gasoviti džinovi.

Magnetno polje oko YZ Ceti b egzoplanete

Nakon godina potrage, Sebastijan Pineda i Žaklin Viladsen su predstavili nove dokaze o ponavljajućim radio-signalima, povezanih sa YZ Ceti b, egzoplanetom veličine Zemlje, koja je od nas udaljena 12 svetlosnih godina.

Iako je YZ Ceti b preblizu svoje zvezde da bi podržavao život, naučnici, u studiji objavljenoj u Nature Astronomy časopisu, kažu da ga njegova orbita od samo dva dana čini odličnim predmetom za proučavanje magnetnih polja.

Pineda nije krio oduševljenje otkrićem: "Bilo je veoma uzbudljivo videti da skupovi radio podataka pokazuju ovakvu vrstu otiska. Videli smo početnu detekciju signala i odmah smo krenuli sa koordinacijom posmatranja radi dodatnog praćena na osnovu periodičnosti planete, jer smo tražili nešto što se stalno dešava u orbiti planete".

Naučnici veruju da se na egzoplaneti odvija isti fenomen kao na Zemlji - aurore - ali kažu da je potrebno dodatno istraživanje kako bi se to potvrdilo.