Svemirski teleskop Habl u opasnosti da padne na Zemlju | Smartlife RS

Svemirski teleskop Habl u opasnosti da padne na Zemlju

Visina orbite Habl svemirskog teleskopa se toliko smanjila da sateliti počinju da ometaju posmatranja svemira.

Svemirski teleskop Habl orbita opasnost od pada na Zemlju Izvor: NASA

Svemirski teleskop Habl, rezultat saradnje svemirskih agencija NASA i ESA, lansiran je u nisku Zemljinu orbitu 1990. godine. Iako njegov radni vek nije protekao bez problema, teleskop već duže od 30 godina verno služi astronomima za posmatranje udaljenih objekata u svemiru, a mnogi očekuju da naučna zajednica izvuče još nekoliko godina iz njega - naravno, pod uslovom da NASA želi da ga spase.

Nažalost, orbita teleskopa je tokom godina značajno opala, te se Habl sada nalazi na visini na kojoj sateliti počinju da ometaju njegova posmatranja - problem koji se mora rešiti što pre.

Sporo spuštanje ka Zemlji nije ništa novo za Habl. U prošlosti, svemirski teleskop se oslanjao na servisne misije u okviru kojih su astronauti popravljali komponente i vršili nadogradnje opreme, a letelice ga odvlačile na višu orbitu. Međutim, Hablova orbita nije korigovana već neko vreme, i kao rezultat toga, približava se površini više nego ikada.

Obično to ne bi predstavljalo problem, posebno ako je predviđeno da se neki instrument u svemiru povuče iz upotrebe, ali Habl se još uvek aktivno koristi za posmatranje univerzuma, a u paru sa Džejms Veb teleskopom nam šalje neverovatne slike prostora izvan naše planete. Nažalost, kvalitet tih posmatranja sada opada, a ako naučnici ne poprave Hablovu orbitu, samo će se pogoršati vremenom.

NASA i SpaceX već mesecima vode razgovore oko korigovanja Hablove orbite, ali dok orbita teleskopa postaje sve manja i manja, pregovori se još uvek nisu materijalizovali. Međutim, čak i da se teleskop vrati na višu orbitu, neke naučnike brine kako će se rastući broj satelita u orbiti uticati na njegove performanse u budućnosti, što je nedavno i objavljeno u naučnom časopisu Nature.

Dakle ne preostaje nam ništa drugo osim da sačekamo rezultat pregovora između agencije NASA i kompanije koju je osnovao Ilon Mask, ali nije isključeno ni da američka agencija odluči da ne reaguje, odnosno da pusti da Habl vremenom padne na Zemlju - što se u ovakvoj situaciji očekuje da će se desiti sredinom 2030-tih godina.