Popularne serije i filmovi na striming platformama i izlasci novih igara značajno utiču na povećanje internet saobraćaja u svetu.
Jedna od najpopularnijih serija u istoriji, korejski Squid Game znatno je povećao internet saobraćaj u domovima širom sveta, ali je uticao i na podizanje tužbe protiv striming servisa koji polaže ekskluzivna prava. Internet provajder iz Južne Koreje, SK Broadband tužio je Netflix zbog skoka internet saobraćaja i troškova koje je ovaj provajder imao kako bi omogućio neometanu isporuku svojim korisnicima.
SK Broadband kaže da se internet provajderi teško bore sa sve većim troškovima koji se javljaju zbog popularnosti striming servisa i činjenice da sada više ljudi radi od kuće, nego što je to ikada bilo.
Porast striming sadržaja
Od Squid Game na Netflix platformi, preko živih strimova Premier lige na Amazon Prime Video do izlaska i ažuriranja popularnih online igara kao što su Fortnite i Call of Duty, zahtev za većim internet kapacitetom drastično raste. Dodajte tome i pandemiju, ljude kojima je dosadno kod kuće i koji rade od kuće i jasno vam je da je potrošnja interneta u poslednje dve godine porasla rekordno.
Predstavnik jednog od najvećih internet provajdera u Britaniji, kompanije British Telekom rekao je da je samo u poslednjih godinu dana prosek po korisniku značajno porastao, što je dodatno opteretilo provajdere.
Najveći krivci za 80% internet saobraćaja su striming servisi (Netflix, YouTube) i društvene mreže (Facebook, Instagram) iz kojih odmah slede online igre (Activision Blizzard). Problem koji sada imaju provajderi rešava se unapređivanjem infrastrukture, ali rastući troškovi dodatno opterećuju operatere, pa se oni stoga bune, tražeći da sami servisi snose deo troškova.
Neutralnost i odgovornost
Sa druge strane, takav zahtev direktno kontrira jednom od osnovnih Internet postulata – net neutralnosti. (Inter)Net neutralnost kaže da sav internet saobraćaj treba da se tretira jednako. Ruku na srce, ovaj Internet postulat je ustanovljen pre 25 godina, mnogo pre pojave striming servisa, tako da se može reći da je u obzir uzimao internet kakav je danas.
Neutralnost je jedan od principa koji je jako bitan za Internet, ali provajderi ukazuju na to da u vreme kada je postavljen nije uzimao u obzir činjenicu da će pet kompanija činiti 80% ukupnog globalnog internet saobraćaja. Pitanje koje se postavlja je da li upravo kompanije koje generišu najveći saobraćaj treba da doprinose servisima koji ih isporučuju krajnjim korisnicima.
Nije sve crno-belo
U SAD Netflix i drugi striming servisi plaćaju provajderima naknadu kako bi osigurali veće brzine za strimovanje sadržaja, dok Amazon i Facebook to rade u Južnoj Koreji. Netflix ima globalnu mrežu svojih servera koji služe da smanje razdaljinu na kojoj putuju podaci do krajnjeg korisnika, efikasno smanjujući “tranzitne” troškove provajdera.
Problem sa vladama i provajderima koji često traže finansijsku podršku od velikih kompanija za bolje stiming servise, investicije u 5G mrežu i bolji saobraćaj u direktnoj je suprotnosti sa postulatom net neutralnosti. Ukoliko korisnik plaća svom provajderu mesečnu pretplatu za usluge, on bi trebao da ima podjednak pristup svim internet servisima, bez obzira gde se oni nalazili i bez obzira na to da li servisi kao Netflix plaćaju provajderima deo troškova.
Da li je vreme za evoluciju Internet postulata?
I dok se telekomunikacioni provajderi bore za reviziju internet postulata, koji su sada pod velikim pritiskom usled promena prirode samog interneta, samo je pitanje vremena kada će operateri početi da korisnicima ograničavaju pristup određenom saobraćaju kako bi mogli da izdrže velike nalete korisnika kada su premijere filmova, serija i novih igara.
Primera radi, podaci iz 2011. godine kažu da je prosečno domaćinstvo trošilo oko 17 GB podataka na mesečnom nivou, dok je ta brojka prošle godine u novembru porasla na neverovatnih 429 GB. Prema internim istraživanjima kompanije Disney, očekuje se da će u naredne dve godine potražnja za video sadržajem porasti deset puta, što će značajno opteretiti internet provajdere.
Promene
Iako možemo da razumemo obe strane, potpuno je jasno da se Internet danas značajno razlikuje od Interneta od pre 25 godina, i da je možda pravo vreme da osnovni postulati dobiju nekakav evolutivni oblik. Da li će to značiti da će velike kompanije morati da se “učipe” za troškove saobraćaja koji generišu, ili da će se troškovi prebaciti na korisnike, nije još uvek najjasnije. Ono što jeste jasno je da će uskoro nešto morati da se promeni, jer postojeći poslovni modeli nisu sposobni da ovakvo stanje stvari učine održivim još dugo vremena.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.