SMS REKLAME KOJE VAM ŠALJU PLAĆATE 180 DINARA SVAKI PUT: Proverite stanje računa i odjavite skupe poruke! (FOTO) | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

SMS REKLAME KOJE VAM ŠALJU PLAĆATE 180 DINARA SVAKI PUT: Proverite stanje računa i odjavite skupe poruke! (FOTO)

Domaći korisnici su relativno nezaštićeni od SMS zloupotreba. Ipak, nekoliko stvari moraju da znaju, a među njima i to kako da se sami zaštite i ponašaju, ako postanu žrtva premijum SMS servisa.

  Izvor: Guliver/Getty images, oatawa

Svako ko je bilo kada u bilo kojoj prodavnici, na primer, ostavio broj mobilnog telefona, zbog kontakata i dogovora o isporuci robe, u opasnosti je da "ničim izazvano" počnu da mu stižu marketinške poruke.

Taj neželjeni "spam" servis, naravno, može da se odjavi, ali često - ne besplatno.

Možda će vas zanimati

To je samo jedna od mnogih prevara i zloupotreba preko SMS poruka, a ima korisnika mobilnih mreža koji tvrde da se nikada nisu svojevoljno prijavili ni za kakve usluge niti da im je isporučen bilo kakav traženi ili željeni servis, a da im je svakako račun uvećan za stavku "VAS SMS", odnosno "value added service" - što je naziv za poruke koje se naplaćuju od strane trećih lica, a ne operatora.

Brojevi sa kojih stižu te ponude obično su četvorocifreni, a njihovi vlasnici VAS SMS uslugu pružaju samostalno, korišćenjem servisa mobilne telefonije, najčešće SMS poruka, koje im omogućava mobilni operator.

Ipak, važno je da znate da pored VAS tj. value added service poruka koje smo upravo opisali postoje i druge, kakve su naplata parkinga, glasanje u emisijama, humanitarno doniranje, izveštaji o gradskom prevozu ili bankovnom računu, a postoje i brojne druge usluge koje se nude na isti način.

Otkud ja na servisu i kako je to moguće?!

Problem sa VAS SMS ili premijum servisom jeste to što je prijava na servis vrlo često skrivena ili automatska - pretplata kreće samom posetom neke strane, a da se korisnik ni na koji način ne obaveštava da će sve poruke koje dobije od tog servisa ići na njegov račun, kao i da se tarifira i sama odjava sa servisa, za koju se često lažno prikazuje da je besplatna.

To se dešava unazad par godina, objasnio je svojevremeno za srpske medije predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović, koji tvrdi da je NOPS, nažalost, potrošačima i prva i poslednja adresa. "Prva adresa smo mi kao organizacija potrošača, kojima se oni obrate za visok račun koji dobiju od mobilnog operatora, ali i poslednja adresa, jer niti mobilni operator niti RATEL, kao regulaciono telo, ne rade ono što bi trebalo da rade", kaže Papović.

Mobilni operatori, ukazuje, moraju korisnike da obaveste da postoje "sa tih i tih brojeva telefona takve i takve zloupotrebe", a ako to ne radi mobilni operator, ističe Papović, RATEL bi bio i jeste dužan da te operatore obaveže na takvo postupanje, a ne samo da ih informiše da postoje prigovori potrošača. Može da se razume, kaže Papović, ali ne i da se opravdava to što mobilni operatori zarađuju novac na takav način, a kako ističe, ne opravdava ni rad samog RATEL-a. "Mobilnom operatoru to odgovara, jer on uzme svoju proviziju i to je jedan začarani krug. Prema tome, čini mi se da mnogo ozbiljnije nadležno Ministarstvo mora da poradi na tome", smatra Papović.

Mobilni operatori omogućuju trećim licima "VAS SMS", a po pravilu, kaže Papović, ne zna se šta stoji u ugovoru između mobilnog operatora i agencije koja pruža te usluge, te da "zapravo takav ugovor i ne postoji". "Mi samo dobijemo informaciju od mobilnog operatora da ta agencija pruža taj neki servis. Ali, postoje tu velike zloupotrebe i svi ti prevaranti, domaći i strani, nemam drugi izraz, ciljaju tržišta kao naše, odnosno jako dobro znaju kako funkcioniše sistem zaštite, jer ako ne funkcioniše, eto ih, tu su i to se sve koristi dok ne preduzmete prave, adekvatne mere, da zaštitite sopstvene potrošače", naglašava Papović.

Korisnici, takođe odgovorni

S druge strane, objasnio je predsednik NOPS, istini za volju, mnogi potrošači se igraju, mnogi ne znaju, mnogi su po prvi put korisnici novih "pametnih" telefona, pa "eto malo listaju i onda kažu - nisam radio ništa, a dobio sam poruku, nisam ni sa kim razgovarao, a dobio sam veliki račun", a da recimo nisu isključili prenos mobilnih podataka, ažuriranje, ili su kliknuli na reklamu "vaš telefon je zaražen" i tako dalje.

Korisnik je, takođe, dužan sam da se štiti, podvlači Papović. "Čak smo i mi kao organizacija dobijali takve vrste spamova, ali pošto znamo, eto, informisani smo, mi na to ne reagujemo, na vreme otkažemo i tako dalje....".

Odredbom člana 108. Zakona o elektronskim komunikacijama, objasnili su na ove reči u RATEL-u, između ostalog, propisano je da je operator usluga sa dodatom vrednošću dužan da unapred objavi detaljan opis i cenu ukupne usluge, odnosno svih njenih sastavnih delova.

Takođe, pružaoci usluga sa dodatom vrednošću u obavezi su da svoje usluge pružaju u skladu sa Pravilnikom o opštim uslovima za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija po režimu opšteg ovlašćenja i Pravilnikom o obavezama operatora usluga sa dodatom vrednošću.

Agencija ima ovlašćenja da po prijavi ili slučajnom uzorku izvrši kontrolu rada operatora usluga sa dodatom vrednošću, ali Agencija nema ingerencije nad trećim licima koja u stvari nisu operatori elektronskih komunikacionih usluga, već samo na operatore usluga sa dodatom vrednošću i mobilne operatore.

Kako da se zaštitite

Iz RATEL-a navode da bi korisnici trebalo da obrate pažnju na to da, ukoliko dobiju poruku kojom se nudi neka usluga, a nisu se za tu uslugu prijavili, potrebno je da detaljno pogledaju sadržaj poruke, jer bi u njoj trebalo da bude informacija o načinu na koji mogu da se odjave i takve poruke više ne primaju za tu konkretnu uslugu.

Takođe, ukoliko korisnik nastavi da dobija poruke, potrebno je da češće proverava stanje svog računa, a ne da čeka mesečni račun i, ukoliko ne može sam da se odjavi od VAS usluge, kontaktira mobilnog operatora, čiji je pretplatnik, kako bi saznao koji VAS operator mu neželjene poruke šalje, odnosno da traži odjavu sa navedenog servisa.

Isključite VAS SMS uslugu sa svog broja

Neki korisnici svih operatora u Srbiji uspeli su da zaustave VAS poruke tako što su tražili od svog operatora, putem korisničke podrške, da isključe njihov broj sa VAS servisa. Nakon toga broj više ne može da se koristi za bilo kakav servis sa dodatom vrednošću, osim možda za plaćanje parkinga, što je praksa od operatora do operatora.

Odjavom sa VAS servisa korisnik više nije u mogućnosti da glasa u emisijama, koristi neke bankarske servise itd, ali sve to može da proveri pozivom svog operatora i da dozvoli samo VAS servise koji mu odgovaraju i zabrani sve ostale, na koje neće moći ni da se pretplati, a samim tim ni da ih koristi.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 21

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Mirjana

Već dva puta mi VAS Standard uzima 726,00 dinara. Oba puta je došla poruka koje sam blokirala. Sada uz ovaj račun su mi isto uzeli ali bez poruke . Znači tri puta po 726 d. Plaćam s ne znam zašto. Operater mi kaže da oni nemaju ništa da tim. I ranijih godina su mi uzimali manje svote, ja sam blok,ali sam razblokirala zbog dece i nagradne igre. Šta da radim?

Slobodan

Kako da se objavim iz kluba znanja ja nisam nikad bio član a oni naplacuju

Glisa

Kako se odjaviti sa NTH servisa, u pitanju su neke video igrice kojih sam nesvesno postao korisnik?! "Nastavite da uzivate u VRHUNSKIM igrama na....... Pretplata od 360 dinara/nedeljno je uspesno produzena. Da otkazete pretplatu, ......." U pitanju je Yetel mreza...