Prva sezona je završena, a utisci su sabrani. Pročitajte naše mišljenje o najskupljoj seriji u istoriji.
Nismo sigurni da li je i kod vas ista situacija, ali što smo stariji, to je redovno praćenje serija postalo sve veća obaveza. Čak i kada pokušamo sebe da nateramo da pogledamo nešto novo, obično to radimo na kraju dana, umorni i uz odsustvo pune pažnje. Zato se nadamo da nam nećete previše zameriti što smo malo zakasnili sa ovom recenzijom prve sezone Amazon-ove serije The Lord of the Rings: The Rings of Power, ali da smo to učinili prošlog vikenda, ovaj tekst bi bio znatno drugačiji. Zašto? Zato što su nam lepe i šarene slike skretale fokus sa suštine serije, ali o tome više u nastavku.
Kao veliki fanovi Tolkinovog univerzuma, zaista smo pokušali da damo šansu ovoj seriji i ignorišemo ocene publike koje su se još od prve epizode drastično razlikovale od ocena kritičara - jednostavno nam je bilo drago da se vraćamo u Srednju zemlju i nismo želeli da nam iko to iskustvo pokvari.
Možda zvuči naivno, ali kada smo čuli da će Amazon snimati seriju zasnovanu na Gospodaru prstenova, zaista smo se nadali nečemu veličanstvenom, pogotovo jer smo bili zahvalni što je Prime Video platforma spasila seriju The Expanse i donela nam naslove kao što su The Boys i The Man in the High Castle. Ovu nadu je samo podgrevala činjenica da će kompanija uložiti ogroman novac i učiniti produkciju ove serije najskupljom u istoriji.
Dakle, kako smo videli prvu sezonu serije Prstenovi moći? Da li je uspela kao veran prikaz Tolkinovog univerzuma? Da li se generalno može smatrati uspehom? Pročitajte u nastavku.
Glumci, likovi i priča
Ne bismo bili iskreni kada bismo ignorisali problem koji je postojao pre premijere serije - uloge glumaca koji nisu belci. Neki su u svom nezadovoljstvu otišli predaleko i vređali te glumce, zbog čega su Elajdža Vud (Frodo), Bili Bojd (Pipin) i Dominik Monahen (Meri) otvoreno dali svoju podršku glumačkoj postavi. Ipak, nakon prve sezone, možemo slobodno reći da nije bilo potrebe za takvim reakcijama, jer su "sporni" glumci zaista odlično izneli svoje uloge, što je u velikoj meri slučaj i za ostatak postave. Posebno bismo istakli uloge Durina, Elendila, Miriel, Adara i Farazona, čiji glumci su dominirali kad god bi se pojavili na ekranu.
Ipak, ne možemo isto reći za Galadrijelu. Pre svega nam se ne sviđa odabir Morfid Klark za tu ulogu, a zatim nam se ne sviđa ni kako je prikazan njen lik. Preskočićemo zašto nam se Klark ne sviđa, jer je to vrlo subjektivna stvar - nije nam se svideo ni Robert Aramajo, jer nam izgleda kao Nil Patrik Heris sa Aliexpress-a, ali to nije umanjilo njegov odličan performans u seriji. Ipak, kada je reč o Galadrijeli, otvoreno pozivamo da neko odgovara za ono što smo videli na ekranu.
Zaista nam ne smeta što je Galadrijela prikazana kao borac, šta više, taj aspekt njenog lika nam se čak i sviđa, pogotovo ako uzmemo u obzir kakvi su vilenjaci ratnici. Ono što je sporno jeste da se glavni lik u ovoj seriji, koji je inače stariji od Elronda i Gil-galada, ponaša kao razmažena tinejdžerka koja zahteva da sve bude po njenom, a kada ne dobije ono što želi, počinje sa ispadima i postaje nasilna. Ovo ne samo da nije ponašanje Galadrijele, nego nije ponašanje vilenjaka.
Voleli bi da nam neko kaže šta se dešavalo u glavama kreatora kada su pisali scenu u štali, u kojoj Galadrijela kao psihopata preti da će naterati Adara da gleda kako mu ubija "decu" - ne znamo ko je ovaj lik, ali Galadrijela nije sigurno. Treba li uopšte da ističemo da je u seriji postavila Saurona za kralja Sautlenda, da je direktno odgovorna što se Mračni gospodar pojavio u Numenoru i Eregionu, što su nastali prstenovi moći, kao i da je potencijalno odgovorna za budući Mordor pod njegovom komandom. Šta?
Hajde, razumemo da su kreatori hteli da pogađamo ko je Sauron, pa nije prikazan kao Anatar, ali Galadrijela je prema izvornom materijalu bila jedna od retkih koja je prepoznala da sa Anatarom nešto nije u redu, pa nam nikako nije jasno šta je ovo što nam je prikazano...
Kada smo kod Saurona, nema sumnje da su svi pogodili ko je u pitanju, a o tome smo već i pisali. Ima tu još mnogo stvari koje nam smetaju, kao što je "Ti si kralj? -Da" ili pokušaj romanse sa Galadrijelom, ali preskočićemo na ono najbitnije: Prema seriji, čemu je to doprineo Mračni gospodar, vešti zanatlija koji je prema izvornom materijalu godinama prenosio svoje znanje i iskustvo vilenjacima? Otkrio im je legure. Nema na čemu, Kelebrimbore, živa legendo svoga roda.
Dodatno, prema izjavama kreatora serije, koji su pokušavali da nam objasne kako je ovaj naslov nezavistan od filmova, prilično smo sigurni da su se u velikoj meri oslonili na iste, pogotovo kada je jasno da je lik Arondira zamena za Legolasa, Nori za Bilba ili Froda, tri veštice za Nazgule i Stranac za Gandalfa, koji čak i izgovara njegovu poznatu rečenicu iz rudnika Morije. Da li je zaista u pitanju Gandalf je nešto što mislimo da ni sami kreatori ne znaju, ali saznaćemo za nekoliko godina, kada bude objavljena druga sezona.
Razumemo da se za potrebe ekranizacije događaji izmene, praznine popune, likovi dodaju i vreme iskarikira, ali ono što je publici servirano na ekranu je samo bleda senka izvorne priče i Tolkinovog univerzuma. Ne samo da su Mekej i Pejn, kreatori serije, donosili neke diskutabilne odluke, već su apsolutno iskrivili izvornu priču. Mogli bi do sutra da pišemo o raznim odlukama, ali ćemo vam u kratkim tezama izneti ono što mi smatramo problematičnim sa pričom:
- Ne vidimo potrebu da Harfuti postoje u seriji, osim da, eto, postoji nešto nalik Hobitima
- Iako nam je drago što smo videli Kazad-dum i što smatramo da su patuljci u velikoj meri odlično prikazani, nije nam jasno zašto smo toliko vremena proveli uz njih, kada je jedino Durinovo poklanjanje mitrila bilo važno za priču
- Izmišljanje postanka mitrila i bolesti koja mori vilenjake uopšte nije morala da postoji da nisu ubacili Halbranda u seriju
- Priča o nastanku Mordora i magičnom ključu je smejurija
- Koja je poenta Isildurove "smrti" kada nam je svima jasno da je živ?
- Ne razumemo svrhu tri veštice, osim onog neuspešnog pokušaja da nas navedu da Halbrand nije Sauron
- Odluka da prvo nastanu vilenjački prstenovi, a ne da ih naprave kao odgovor na ostale prstenove je jako čudna i, ponavljamo, mogla je biti izbegnuta da Halbrand nije bio u seriji
Svet, efekti i muzika
Prikazani svet u seriji je zaista impresivan i predstavlja svetlu tačku ovog naslova. Iako nas neki likovi i priča nisu oduševili, zaista su vizuelno uspeli da nas vrate u Srednju zemlju. Videli smo Kazad-dum, Numenor, Eregion, Mordor i mnoga druga mesta, a sve je zaista izgledalo verno Tolkinovom delu.
Publika je u svojim kritikama imala problem sa kostimima glumaca, ali nama zaista nisu smetali, čak smo bili oduševljeni pojedinim idejama kao što je oklopi vojnika Numenora, kao i Galadrijelin i Arondirov oklop. Neka jedina zamerka po ovom pitanju bude da je Gil-galad sve vreme nosio istu odeću.
Ukoliko se negde vidi da je uložen ozbiljan novac u produkciju serije, onda su to svakako vizuelni efekti. Nemamo niti jednu zamerku na ono što smo videli na ekranu. Prikaz svetlosti Valinora nam je ostao urezan u pamćenju, Balrog je izgledao fenomenalno, scena Galadrijele i Saurona u poslednjoj epizodi je zaista maestralno odrađena, pa mirne duše dajemo sve zasluge umetnicima koji su ovo omogućili.
Takođe, velike zasluge idu i timu koji je radio na muzici, jer iako se razlikuje od filmova, verno je prenela taj doživljaj Srednje zemlje, njenih krajeva i naroda. Teško da ćemo ponovo pogledati prvu sezonu, ali smo sigurni da ćemo se iznova vraćati njenoj muzici.
Da li je serija bila uspešna
Teško je reći da serija nije bila uspešna. Veliki broj gledalaca se uključio da je pogleda, a iako nije bila gledanija od Kuće zmaja, ne možemo reći da je bila potpuni promašaj.
Što se nas tiče, ova serija je apsolutno podbacila kao Tolkinova priča, a ukoliko bi je posmatrali nezavisno od njegovog dela, rekli bi da je u pitanju tek jedna prosečna serija. Očekivali smo mnogo više, ali naše mišljenje je kompaniji Amazon nebitno, jer ćemo se sigurno vratiti da pogledamo drugi sezonu - kakva god ona bila - baš kao i mnogi drugi.