Neuništive?

AUTO GUME BEZ VAZDUHA: Na putu još mnogo prepreka - rešenja daleko od savršenog

U poslednje vreme se o bezvazdušnim gumama više govori, jer su veliki proizvođači poput kompanija Goodyear i Michelin počeli da rade na svojim rešenjima za putničke automobile.

Uptis guma bez vazduha
Izvor: SmartLife / Michelin

Sigurno je da bi vozači voleli da se oslobode probušenih guma, a dobra vest je da je to već moguće (ili skoro moguće) – uz pomoć onih u kojima uopšte nema vazduha.

Iako već postoje, bezvazdušne gume ipak nisu opšte prihvaćeno rešenje, bar je za sada tako.

Možda će vas zanimati

Radi se o ideji koja nije potpuno nova – ovakve gume su prisutne već neko vreme, pa mogu da se vide na kosilicama za travu, vojnim vozilima i biciklima.

U poslednje vreme se o njima više govori, jer su veliki proizvođači poput kompanija Goodyear i Michelin počeli da rade na svojim bezvazdušnim gumama za putničke automobile.

Goodyear je već predstavio svoju automobilsku gumu bez vazduha, koja se testira na robotima za isporuku koji krstare ulicama Ohaja (pre toga su slične gume iste kompanije našle na Tesla Model 3 automobilima). Michelin se s druge strane udružio s General Motors, pa zajedno rade na sopstvenom modelu – “Uptis” (Unique Puncture-proof Tire System).

Pogledajte kako to radi Goodyear:

Jasno je da tehnologija privlači pažnju, jer bi rešila problem koji već neko vreme ugrožava dobrobit vlasnika automobila, ali i bezbednost na putevima – probušene gume. Tako niko više ne bi morao da ima rezervni točak u gepeku, čime bi se oslobodio prostor, ali i smanjila težina vozila. To bi na kraju uticalo i na potrošnju goriva kod vozila koja koriste fosilna goriva, te bi povećalo domet kod električnih automobila.

Gume bez vazduha su dobre i za životnu sredinu, budući da duže traju, te ne završavaju brzo na otpadu. Goodyear gume navodno sadrže 70% održivih materijala (reciklirana plastika, sojino ulje), a kompanija je još 2020. sebi postavila cilj da do 2030. potpuno pređe na takav način proizvodnje.

Pogledajte video:

Michelin Airless Tire UPTIS - Unique Puncture-Proof Tire System
Izvor: Smart Life/ @Wonder World

Tu su naravno i neke mane – iako ne mogu da se probuše, bezvazdušne gume nisu neuništive. Budući da u njima nema vazduha, ništa ne umanjuje toplotu koja nastaje usled trenja tokom vožnje, pa može da dođe do oštećenja. Ovakve gume su čvrste, pa je vožnja manje udobna nego s običnim. Pored toga su skuplje – Goodyear i Michelin još uvek nisu otkrili cene, ali sudeći po novim tehnologijama proizvodnje, sigurno je da neće biti jeftine.

Sve ovo znači da postoji još mnogo prepreka na putu do potpunog usvajanja guma bez vazduha, ali i vremena – Goodyear planira da svoje lansira do 2030, a Michelin do 2024. godine. Stručnjaci veruju da će do tada napredovati dovoljno da se cena isplati, što je neophodno da bi ušle u mejnstrim. Za sada smo još uvek daleko od toga.