Nove revolucionarne baterije donose 70 odsto veći domet elektromobila i telefone tanke kao kreditne kartice | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Nove revolucionarne baterije donose 70 odsto veći domet elektromobila i telefone tanke kao kreditne kartice

Autor Miloš B. Jovanović

Jedna je od najdinamičnijih oblasti tehnologije danas je razvoj baterija iz koje upravo dolaze dve vrhuske inovacije: lakša i manja baterija koja postaje deo konstrukcije vozila i baterija sa najvećom gustinom energije do sada i trajanjem od 1,5 milion kilometara

 Električni automobil _ punjenje baterije _ Foto Shutterstock (1).jpg Izvor: Shutterstock

Interesovanje za električne automobile poslednjih meseci je u padu, bar u Evropi i SAD, ali i pored poteškoća na koje veliki proizvođači nailaze, razvoj ovih vozila nije zaustavljen. A u nastojanjima da se električna vozila učine što privlačnijim i pristupačnijim kupcima, jednu od glavnih uloga igraju baterije.

Razvoj novih baterija boljih performansi i većeg kapaciteta, kao i unapređenje postojećih, jedna je od najdinamičnijih oblasti tehnologije i tehnološke industrije danas, o čemu svedoče dva primera koja ovih dolaze iz Švedske i iz Kine.

Ocenjena kao revolucionarna inovacija baterijske tehnologije spremna da potpuno transformiše automobilsku, transportnu i elektronsku industriju, nova "strukturna baterija" nastala je na švedskom Tehničkom univerzitetu Čalmers.

Tanja, lakša, a mnogo većeg kapaciteta

Glavna odlika "strukturne baterije" je to što nije klasična baterija, već materijal koji istovremeno funkcioniše i kao baterija i kao noseća konstrukcija. To znači da baterija koja napaja vozilo, umesto u posebnim pakovanjima smeštenim u pod električnih automobila, ovde istovremeno služi i kao deo njegove konstrukcije.

Baterija napravljena od kompozita ugljeničnih vlakana čvrsta je kao aluminijum i dovoljno je gusta za komercijalnu upotrebu, ističe vodeća naučnica na ovom projektu Riča Čaudari. Kompozitni materijal sadrži ugljenična vlakna koja služe kao pozitivne i negativne elektrode, gde je pozitivna elektroda obložena litijum-gvožđe-fosfatom. Rezultat toga je baterija koja istovremeno skladišti energiju i služi kao potporna struktura koja "drži" čvrstoću karoserije.

Švedski naučnici su izračunali da će upotrebom "strukturnih baterija" domet električnih automobila sa jednim punjenjem biti moguće povećati i do 70 odsto, iz istovremeno smanjenje mase i povećanje kapaciteta baterija. Ovoj tehnologiji je, međutim, neophodno još usavršavanja pre nego što bude spremna za komercijalnu upotrebu. Baterije trenutno imaju gustina energije od 30 Wh/kg, što je manje nego kod današnjih litijum-jonskih baterija.

S druge strane, najveća prednost svakako im je značajno smanjenje mase i ukupnih dimenzija u odnosu na današnje baterije. Zato bi, osim efikasnijih automobila, strukturne baterije mogle da nam donesu u brojne druge inovacije, kao što su dosta lakši i tanji pametni telefoni – debljine malo veće od kreditne kartice.

Autobus sa milionskom kilometražom

Vodeći svetski proizvođač baterija za električna vozila – kineski CATL, predstavio je svoju novu bateriju posebno dizajniranu za električne autobuse, koja prema tvrdnjama njenih tvoraca ima izuzetan vek trajanja od 15 godina ili neverovatnih 1,5 miliona pređenih kilometara!

Revolucionarna "CATL Tectrans Bus Edition" baterija ima najveću gustinu energije među baterijama za velika vozila do sada, od čitavih 175 Wh/kg. Proizvođač ističe da će ova baterija pouzdano služiti, bez značajnijeg gubitka performansi – punih 10 godina ili 1.000.000 pređenih kilometara, na koliko i daje garanciju za njih.

Nova baterija je projektovana tako da izdrži stroge uslove svakodnevne eksploatacije, potpuno je nepropusna za prašinu i može da podnese prskanje mlazom vode pod visokim pritiskom i visokom temperaturom. A sve to, prema trvdnjama proizvođača, znači da autobus može da preživi potopljen u vodu do 72 sata, što ga čini izuzetno otpornim na surove vremenske uslove.

CATL, koji drži 37,6 odsto globalnog tržišta baterija za električna vozila, uskoro počinje masovnu proizvodnju Tectrans Bus Edition. Nove baterije do sada su testirane u 80 različitih modela autobusa, a za njihovu distribuciju CATL je već obezbedio partnerstvo sa 13 proizvođača električnih vozila.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

03:21
ZAŠTO NEMA VIŠE ELEKTRIČNIH VOZILA NA NAŠIM PUTEVIMA?
Izvor: Kurir TV
Izvor: Kurir TV

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA